Gemt

Chokerende tal: 4 ud af 10 netbutikker har været udsat for svindel

11. september 2024

Phising, brug af stjålne kreditkort og kopiering af hjemmesider er blandt de mest udbredte former for svindel, som rammer de danske netbutikker. Hver fjerde ramte butik gør ikke noget, når de opdager svindlen.

virksomhed udsat for svindel

Danske netbutikker er hårdt ramt af svindel. Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 2. andet kvartal 2024

Her svarer 38% af de adspurgte virksomheder, at de har været udsat for svindel.

Flere får deres hjemmeside kopiret
Den mest almindelige form for svindel, som virksomhederne oplever, er phishingforsøg, hvilket 69% af de berørte virksomheder har været udsat for. Herefter følger svindel med betalinger foretaget med stjålne kreditkort.

Undersøgelsen viser også, at hver femte virksomhed, der er blevet udsat for svindel, har oplevet, at deres hjemmeside er blevet kopieret fuldstændigt. Det bliver bakket op af tal fra politiets nationale center for it-kriminalitet, NCIK, der viser, at antallet af anmeldelser om bedrageri med falske netbutikker steg med 146 procent fra 2022 til 2023. 

En af de virksomheder, der har oplevet det, er Bauhaus, der fik deres side kopieret 24 gang i løbet af to år:

”Det er desværre et stigende problem, fordi teknologien gør det livet lettere for svindlerne. Derfor er det også vittigt, at man som virksomhed er opmærksom på, om det sker. Det kan man gøre på via forskellige værktøjer, som man kan finde online,” siger Jens Wedenborg, som arbejder med svindel hos Dansk Erhverv. 

Hver fjerde gør ikke noget
Undersøgelsen viser også, at en fjerdedel af virksomhederne, der opdager svindel, ikke gør noget efterfølgende. Det ærgrer Dansk Erhverv, at flere ikke anmelder sagerne til politiet, men det er ikke overraskende, lyder det fra Jens Wedenborg:

"Vi måde desværre sige, at det langt fra er alle sager, der bliver opklaret, så jeg kan godt forstå, hvis virksomhederne tænker, at det ikke er arbejdet værd. Vi vil dog på det kraftigste opfordre til, at man gør det. Dels bliver nogle sager opklaret, og dels er det med til at vise myndighederne, at det her er et problem, der skal tages seriøst.”

Svindlerne kommer også fra Danmark
I de fleste tilfælde har virksomhederne ikke kendskab til, hvilke lande eller regioner svindelforsøgene stammer fra. Det er dog interessant, at 31% af svindlen kommer fra Danmark.

”Det understreger, at det er vigtig at melde det til politiet, fordi muligheden for at finde og straffe svindlerne stiger, hvis de opholder sig i Danmark,” siger Jens Wedenborg.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent