;
Gemt

Aktuelle sager om fødevarereklamer til børn

04. september 2024

Branchens eget kodeks ‘Forum for Fødevarereklamer’ har den seneste tid behandlet flere sager om uetisk brug af influenter som reklamerer for usunde fødevarer målrettet børn.

Forum for Fødevarereklamer er et frivilligt brancheinitiativ. I forummet sidder blandt andre Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, KREAKOM og DI Fødevarer. Forummet sikrer gennem sit etiske markedsføringskodeks, at der er fokus på at undgå markedsføring af fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt til børn på tværs af alle medier (fx TV, internettet og sociale medier). Forummet er oprettet i 2008, og har indtil nu modtaget og behandlet 2 sager (se beskrivelse nedenfor). Forummet behandler sager ud fra følgende kriterier:

1) Om den fødevare der markedsføres, er omfattet af kodeks (dvs. fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt),

2) om markedsføringen sker gennem et medie, samt

3) om mediet, eller dele af mediet, er et børnemedie.

Kims chips battle
Forbrugerrådet Tænk klagede i februar 2024 over “Kims chips battle-kampagnen", hvor en række influenter skulle dyste om, hvis chip kunder synes var bedst. Kampagnen blev ført på flere medier, heriblandt YouTube. Forum for Fødevarereklamer udtalte kritik af kampagnen. Allerede inden Forum for Fødevarereklamer udtalte kritik af Kims-kampagnen, blev der sat aldersbegrænsning på YouTube-kanalen, hvor kampagnen kørte.

The Burger Concept
Forbrugerrådet Tænk klagede i juni 2024 over restauranten The Burger Concepts kampagne, hvor en influent via egne sociale medie-kanaler reklamerede for en burgermenu med dertil hørende milkshake komponeret af influenten. Forum for Fødevarereklamer udtalte kritik af sagen, og som følge heraf har The Burger Concept taget influents burgermenu af menukortet.

Kontakt

Handel

Anders Kroman Liin

Politisk konsulent