;
Gemt

Hver femte dansker køber brugte varer hos netbutikkerne – og de gør det særligt af én grund

01. maj 2025

Forventningen om at gøre en god handel og samtidig hjælpe kloden får flere danskere til at købe second-hand varer hos netbutikkerne. Det glæder Thomas Vangsgaard, som er adm. direktør i Spejder Sport, hvor salget af second-hand produkter giver mersalg, tiltrækker nye kunder og øger kundernes loyalitet.

varer-papkasse

Var det noget med en Patagonia jakke til halvpris? Eller en Colombia fleece til en tredjedel af originalprisen?

Hos Spejder Sport kan kunderne få et ekstragodt tilbud, hvis de er klar på at købe brugte varer. Og det er de i stigende grad, forklarer Thomas Vangsgaard, som er adm. direktør i virksomheden.

”Vi har oplevet en stor efterspørgsel, siden vi gik online i januar 2024. Lige nu er vi i indeks 140 i forhold til sidste år. Vi sælger simpelthen alle de varer, vi får ind,” forklarer han.  

Jagten på det gode, grønne tilbud
At efterspørgslen på brugte varer vokser, bliver bekræftet af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Den viser, at andelen af danskere, der har handlet brugte varer hos en netbutik er steget fra 16 procent i 2022 til 20 procent i 2025.

Den primære grund til at handle brugte varer er prisen - 7 ud af 10 danskere svarer, at det er forventningen om en lavere pris, der får dem til at handle brugt.

Efter prisen kommer hensynet til klima og miljø, som hver trejde angiver som årsag.

graf-grunde-

En konkurrencefordel
Salget af de brugte varer skaber øget indtjening i Spejder Sport, men det er langt fra det eneste plus ved re-commerce, forklarer Thomas Vangsgaard og peger på, at re-commerce styrker Spejder Sports brand og hjælper virksomheden med at tiltrække nye kunder. Faktisk har 44 procent af kunderne, der køber brugte varer, ikke tidligere handlet hos Spejder Sport.

”Mere end halvdelen af de nye kunder ender faktisk med også at købe nye varer hos os. De brugte varer er med andre ord en virkelig god mulighed for at lave mersalg for os. Samtidig kan vi også se, at det øger loyaliteten og CLV."

Et andet plus er, at forbrugere, der gerne vil sælge varer gennem Spejder Sport, skal være medlem af kundeklubben for at kunne gøre. Det giver Spejder Sport bedre mulighed for at få dem til også at handle i virksomheden.

Usikkerhed om kvaliteten
Selvom flere handler brugt, er der stadig et klart flertal, der ikke gør. Den primære årsag er, at de er i tvivl om kvaliteten og deres rettigheder.

Den udfordring kender Spejder Sport godt til. Derfor arbejder virksomheden aktivt for vise kunderne, hvilken kvalitet de kan forvente. Varerne bliver simpelthen inddelt i kategorier, der dækker over kvaliteten. Kategorierne fremgår tydeligt på hjemmesiden, hvor det også klart fremgår, at kunderne har samme rettigheder ved brugte varer, som når de handler nye varer.

”Og det virker. Returraten på de brugte varer er på 2 procent,” pointerer Thomas Vangsgaard.

Hop ud i det
Efter godt et år som re-commerce’er har Thomas Vangsgaard en opfordring til dem, der overvejer at følge i Spejder Sports spor: Gør det.

”Det kræver lidt i forhold til logistik, teknologi og kvalitetstjek, men det kan man få hjælp til. Til gengæld så giver det rigtig meget i forhold forretningen, og det viser, at du tager et grønt ansvar – og det er altså stadig noget, der ræsonnerer hos mange kunder.”

Tre gode råd fra eksperten

Thomas Østergaard er adm. direktør i virksomheden create2stay, der hjælper virksomheder med re-commerce. Her giver han tre råd til dig, der overvejer re-commerce.

  • Det er en ny disciplin, der skal tænkes ind i eksisterende forretning, men have separat fokus i forhold til kommunikation og markedsføring.

  • Den fysiske håndtering af brugte varer er meget forskellig fra håndtering af nye varer. Du skal derfor overveje, om du kan gøre det selv eller outsource. Du skal også have en klar plan for, hvordan du kan skalere.

  • Købsprisen skal være relevant i forhold til værdi og kundens loyalitet. Salgsprisen skal matche markedet og tage hensyn til eksisterende priser på shoppen - herunder om nye varer er på udsalg.

 

Log ind og hent hele analysen

 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent