;
Gemt

3 hurtige: Sådan er danskernes leveringspræferencer i 2025

27. august 2025

Hvordan foretrækker danskerne at få leveret deres pakker i 2025? Vil de betale for speed-levering? Og hvad betyder fragtprisen for deres valg? Det giver vi dig svar på her.

levering-pakke

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for juli nederst på denne side.

Hvilke leveringsformer foretrækker forbrugerne?
Forbrugerne foretrækker klart, at deres pakker bliver leveret til en pakkeshop eller hjemmet. Faktisk foretrækker to ud af tre (66 pct.) forbrugere at få leveret til en pakkeshop, mens knap halvdelen (46 pct.) af forbrugerne foretrækker at få leveret til hjemmet.

Ser vi på det seneste køb, valgte den største andel af forbrugerne (43 pct.) da også at få leveret til en pakkeshop. Levering direkte til hjemmet blev benyttet af 39 pct af forbrugerne ved deres seneste køb i juli.

Den primære årsag til forbrugernes valg er, at det er nemmest.

valg

Hvilke ekstra services benytter de?
Forbrugerne gør brug af mange forskellige services i forbindelses med levering. Den mest populære er levering til et aftalt sted – det har 37 procent valgt i år.

Hver fjerde forbruger (25 pct.) har fået leveret varer hjem i et bestemt tidsinterval, mens 11 pct. har fået sendt en pakke direkte til en anden person.

De mere nicheprægede services – som at betale ekstra for bæredygtig levering eller gaveindpakning – er der kun 4 procent, der har benyttet.

Hver fjerde forbruger vil gerne betale for ekstra hurtig levering – men kun ganske små beløb.

Og så er der en stor gruppe på 38 procent, der ikke har brugt nogen af de nævnte services i forbindelse med deres onlinekøb.

valg levering

Har fragtprisen betydning for, at forbrugerne handler i udlandet?
4 ud af 10 forbrugere har handlet i en udenlandsk netbutik det seneste halve år.

Knap halvdelen (45 procent) oplevede, at fragten ved deres seneste udenlandske køb var billigere end i en dansk netbutik. Det er lidt færre end i 2024, men markant flere end i 2023, hvor kun 35 procent havde den oplevelse.

Samlet set mener 42 procent, at fragtprisen har betydning for, om de vælger at købe i en udenlandsk netbutik – en stigning på hele 11 procentpoint siden 2023.

Hold øje med udviklingen, men slå koldt vand i blodet
De nye tal viser, at butikkerne ikke behøver bruge alle deres vågne timer på at finde på nye fragtløsninger, forklarer Sune Skytte, chefkonsulent i Dansk Erhverv:

”Baseret på tallene i vores e-handelsanalyse kan vi konkludere, at udviklingen er stagnerende i forhold til 2024 – så selvom leveringsudbuddet ændrer sig hele tiden, så kan man roligt slå koldt vand i blodet. Det, der virkede i går, virker også i dag og højest sandsynlig også i morgen.”

 

 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Sune Skytte

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent