;
Gemt

Pride Business Talk 2025: Sådan skaber du en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads

25. august 2025

En mangfoldig og inkluderende arbejdsplads kræver, at en stærk kultur med fokus på forskellighed, bliver en del af dit brand. Sådan lød en af hovedpointerne til Dansk Erhvervs Pride Business Talk 2025. Få de vigtigste budskaber fra dagen her.

Hvordan kan virksomheder skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, og der er plads til forskelligheder?

Det spørgsmål var i centrum, da Dansk Erhverv for fjerde år i træk markerede Pride med Dansk Erhvervs Pride Business Talk 2025.

I en tid, hvor LGBT+-personers rettigheder er under pres, er det vigtigt, at virksomheder fortsat arbejder på at skabe en tryg arbejdsplads for alle medarbejdere – også seksuelle minoriteter.

At skabe en inkluderende arbejdsplads, kan nemlig ikke kun tiltrække og fastholde talent, men også drive innovation og nye løsninger.

Kultur og brand skal gå hånd i hånd
Til Pride Business Talk delte Rikke Wolff Hjorth, SVP People & ESG i Matas, hvordan Matas  skaber en arbejdsplads med plads til, at medarbejderne kan møde op, som de er.

Og Matas’ tilgang tager udgangspunkt i en enkel, men stærk overbevisning:

“Vi tror på, at det er bedre at være forskellige. ” For der er stor værdi at hente i de forskellige egenskaber, som medarbejderne hver især bringer med sig. Derfor handler det om at skabe et miljø, hvor medarbejderne ikke føler, at de skal pakke deres personlighed og privatliv ind,” lød det fra Rikke Wolff Hjorth.

Netop forskellighed afspejles da også både i Matas’ kultur og brand.

Det kommer blandt andet til udtryk i deres kommunikation. De vælger bevidst at have diversitet i deres billeder og forsøger så vidt muligt at repræsentere forskellige typer af mennesker, når de reklamerer for produkter.

Derudover arbejder Matas med bias-træning og bruger morgenmøder som en platform til læring og personlig inspiration blandt medarbejderne.

For Matas handler ønsket om at sikre mangfoldighed og inklusion ikke kun om interne værdier, men også om, hvordan de møder deres kunder. Med over 75 millioner årlige besøgende har Matas en kæmpe berøringsflade med alle typer af mennesker i livets forskellige faser og store begivenheder. Derfor ser virksomheden det som et vigtigt ansvar at være med til at drive dagsordenen for mangfoldighed og inklusion.

Ifølge Rikke Wolff Hjorth er der ingen tvivl: Hvis man for alvor vil gøre en forskel på diversitetsagendaen, skal det både afspejles i virksomhedskulturen og i brandet.

Muligheder og udfordringer i arbejdet med mangfoldighed

I en paneldebat blev der sat fokus på både muligheder og udfordringer i arbejdet med mangfoldighed.

I panelet var Doris Lan, Country Retail Manager og CSO i Ikea Denmark, Sinué Salgado, Head of Global Diversity, Equity, Inclusion & Belonging i Vestas og Theresia Bock, HR Direktør i IBM Danmark.Paneldebattens hovedbudskaber var:

  • Hvis man vil gøre en forskel, skal det være en del af virksomhedens værdier og kultur. Vi skal blive ved med at tale om styrkerne ved forskellighed - også selvom det udfordrer os.

  • Diversitet og inklusion er ikke blot en tick the box-øvelse, men noget der skal bygges ind i HR-systemer, processer og strukturer. Hvis det ikke er integreret i organisationens måder at fungere på, vil det ikke have den ønskede effekt.
  • Diversitet er komplekst og kan skabe udfordringer - især når virksomheder vokser. For hvordan sørger vi for at forene forskellige kulturer, sprog og måder at gøre ting på?

  • Selvom der i USA er pres for at rulle diversitetstiltag tilbage, fastholder panelet deres værdier og arbejde med diversitet – både fordi det skaber stolthed internt, og fordi det er en forudsætning for at tiltrække de dygtigste talenter.

Kunne du tænke dig at lære mere om mangfoldighed på arbejdspladsen, så følg med på Dansk Erhvervs Diversitetside, som løbende bliver opdateret eller tilslut dig Diversitetspagten for at vise opbakning og få inspiration til konkrete initiativer.

Kontakt

CSR

Isabella Sønder Raxner

CSR-konsulent
CSR

Ellen Marie Friis Johansen

Souschef, CSR-chef
Medarbejderprofil