Spring til indhold

86 millioner kroner på en time: Danskerne swipede og shoppede løs på Black Friday 2025

02. december 2025

De danske forbrugere glemte alt om lav forbrugertillid og pessimisme, da netbutikkernes Black Week og Black Friday tilbud ramte. Både meldinger fra virksomhederne og friske tal fra MobilePay viser, at forbruget oversteg sidste år.

Forbruger handler på telefon til Black Friday
Der blev shoppet løs på nettet under Black Friday 2025

”Selve Black Friday 2025 var den største dag nogensinde. Og for hele Black Week slog omsætningen med 30 pct. Der har været tryk på.”

Sådan lyder meldingen fra Dennis Drejer, adm. direktør i Rito, efter en heftig Black Friday-periode.

Og Rito er ikke den eneste netbutik, hvor salgsknappen er blevet trykket i bund.

Dansk Erhverv har været i kontakt med godt 30 netbutikker i vidt forskellige brancher, og alle melder om et salg, der klart overgår salget i 2024.

”Den generelle melding er, at forbrugerne har smidt pessimismen og shoppet løs. Det er virkelig gået godt,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Rekord for MobilePay
Det flotte salg bliver bekræftet af tal fra MobilePay.

På selve Black Friday blev der handlet for 1,21 milliarder kroner fordelt på 1,82 millioner køb. Og da netbutikkerne havde mest travlt – mellem kl. 21 og 22 – blev der swipet 36 gange i sekundet, hvilket er ny rekord. I den time alene røg godt 86 millioner kroner gennem MobilePay.

Allerede dagene op til Black Week kunne MobilePay registrere øget aktivitet, og da ugen for alvor gik i gang, tog tempoet yderligere til. I alt handlede danskerne for 3,86 milliarder kroner mod 3,66 milliarder sidste år – en stigning på knap 200 millioner. Det skete, selv om det gennemsnitlige køb faldt en smule til 630 kroner.

Kvinder og amagerkanere handlede mest
Hele ugen var det kvinderne, der dominerede handlen. Omkring to tredjedele af alle køb med MobilePay blev foretaget af en kvinde – og ofte en, der bor på Amager. Postnummer 2300 København S indtog igen førstepladsen med over 141.000 transaktioner i løbet af ugen og satte dermed ny lokal rekord.

Bliv klogere med Dansk Erhverv

Webinar

Din opstartsguide – fra konto til salgsklar på Amazon

Dette webinar guider deltagerne gennem den konkrete proces med at oprette en selleraccount Det fjerner usikkerhed omkring de tekniske og juridiske krav og gør opstartsprocessen mere overskuelig.
Online
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    990 kr.
Ekskl. moms

Læs også

Nyhed

86 millioner kroner på en time: Danskerne swipede og shoppede løs på Black Friday 2025

De danske forbrugere glemte alt om lav forbrugertillid og pessimisme, da netbutikkernes Black Week og Black Friday tilbud ramte. Både meldinger fra virksomhederne og friske tal fra MobilePay viser, at forbruget oversteg sidste år.

Nyhed

Status på Black Week 2025: Vi er på vej mod ny rekord

Friske tal fra den danske e-handelsverden viser, at forbruget i Black Week 2025 ligger væsentlig over sidste år. Selve Black Friday ventes også at vokse. Se tallene her.

Nyhed

Ny undersøgelse: Forbrugerne er klar til Black Friday, men strammer budgettet

4 ud af 10 forbrugere er klar til at handle i forbindelse med Black Friday. Selvom den lave forbrugertillid får forbrugerne til at skrue ned for budgetterne, kan sammenfaldet med lønningsdag igen i år vise sig at få danskerne til at skrue op for forbruget.

Nyhed

Black Month er i gang: Her er netbutikkernes forventninger

Knap hver tredje netbutik forventer, at årets salg i forbindelse med Black Friday bliver mindst 25 procent større end sidste år. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som du kan dykke ned i her.

Nyhed

Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Se de gode råd: Sådan undgår du at blive svindlet Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør

Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent