Spring til indhold

Profilservice hjælper udsatte i job: Særligt tiltag har reduceret sygefravær og medarbejderomsætning markant

15. december 2025

Profilservice arbejder målrettet med at inkludere borgere med særlige udfordringer. Gennem et struktureret fokusforløb har virksomheden fjernet barrierer, styrket trivslen og skabt stabile medarbejdere – og alene i 2024 skabte indsatsen en samfundsværdi på knap 27 millioner kroner.

Steen Medom, adminstrerende direktør i Profilservice. Virksomheden har som mål, at hele 20 procent af medarbejderstyrken skal bestå af borgere med udfordringer eller særlige behov. Foto: PR Profilservice.

Profilservice leverer rengøring og vinduespolering til mere end 450 virksomheder, institutioner og kommuner. Men det er langt fra de eneste, virksomheden hjælper. For Profilservice har påtaget sig et vigtigt socialt ansvar og sat et ambitiøst mål om at hjælpe borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

Hele 20 procent af medarbejderstyrken skal bestå af borgere med udfordringer eller særlige behov, blandt andet folk med fysisk eller psykisk handicap, langtidsledige, flygtninge og tidligere indsatte. Og det er ikke et krav, at de kan tale dansk eller engelsk.

“I Profilservice er vores mission at tiltrække og fastholde mennesker i arbejde – også dem på kanten af arbejdsmarkedet – og bidrage til at indfri deres muligheder og drømme gennem fokusforløb og løbende uddannelse. For det giver ikke kun værdi for vores virksomhed, men også for samfundet, og det er vigtigt for os,” siger Steen Meedom, administrerende direktør i Profilservice.

Hvem er Profilservice?

  • Profilservice er en socialansvarlig virksomhed, der leverer rengørings- og vinduespoleringsservices til virksomheder, institutioner og kommuner.
  • Virksomheden er delvist ejet af Den Sociale Kapitalfond Invest og har fokus på social inklusion, gode løn- og arbejdsvilkår og på at få folk i fast job.
  • Deres medarbejderskare favner over 500 medarbejdere med 42 forskellige nationaliteter. Heraf er over 100 fokusmedarbejdere.

Fokusforløb mindsker barrierer
Profilservice har udviklet et struktureret fokusforløb, hvor medarbejdere med behov for det får sprogundervisning og kompetenceudvikling i arbejdstiden og på arbejdspladsen.

Fokusforløbet fjerner barrierer som at skulle transportere sig langt væk, være utryg ved undervisning med ukendte mennesker eller tage tid fra hjemmet. Samtidig er tiltaget med til at mindske kulturelle og sproglige barrierer og skaber en stærkere fællesskabsfølelse og arbejdsglæde blandt medarbejderne.

Fokusforløbet er blevet til i samarbejde med Profilservices kommunale kunder, 3F, AOF og Kompetencefonden under Danske Service og Dansk Erhverv. Tiltaget er en investering, der giver igen på flere måder.

Skaber loyale og stabile medarbejdere
Først og fremmest er det med til at give socialt udsatte borgere et fast og meningsfuldt arbejde. Ved at inkludere dem i et arbejdsfællesskab og udvikle deres sociale og faglige kompetencer skaber det varig tilknytning til arbejdsmarkedet og integration i samfundet.

Ifølge Den Sociale Bæredygtighedsberegner, et redskab, som den danske NGO GROW har udviklet, bidrog Profilservices inklusion af socialt udsatte borgere i 2024 til en samfundsmæssig værdi af 26,8 millioner kroner.

Derudover oplever Profilservice, at tiltaget skaber loyale, tilfredse og stabile medarbejdere, der møder glade op på arbejde og bliver længe i virksomheden. Det kan ses ved det lave sygefravær og en af de laveste medarbejderomsætninger i branchen. I 2024 var sygefraværet på 2,81 procent, hvilket er historisk lavt for virksomheden, og medarbejderomsætningen var 23,6 procent. Det er markant lavere end rengøringsbranchens gennemsnit.

Samtidig fortæller medarbejderne deres omgangskreds om deres arbejde, hvilket bidrager til virksomhedens omdømme og dermed også fødekæde af medarbejdere, påpeger Steen Meedom. På den måde er det med til at øge Profilservices evne til at tiltrække og fastholde medarbejdere.

Kan bruges som konkurrenceparameter
Samtidig kan tiltaget bruges som et konkurrenceparameter. Profilservice kan beregne den sociale værdi, som deres kunder skaber, når de får flere borgere i beskæftigelse – noget, virksomhedens offentlige kunder især har interesse i. Hvad angår deres private kunder, kan de bruge Profilservices sociale indsatser i deres ESG-rapporter.

“Vi er afhængige af, at vores kunder vil det samme som os. Vi kan ikke tilbyde den billigste pris, men vi kan tilbyde en socialt ansvarlig arbejdsplads, hvor loyale og stabile medarbejdere leverer services af høj kvalitet,” siger Steen Meedom.

Profilservice har i HR-afdelingen en CSR-medarbejder ansat til kun at arbejde med fokusforløbet, hvilket kræver cirka 100 arbejdstimer pr. fokusforløb. Til gengæld er det en investering, der betaler sig hjem – netop fordi det skaber fastholdelse af tilfredse medarbejdere, højere effektivitet, lavere medarbejderomsætning og betydeligt mindre sygefravær.

Datadrevet arbejde med trivsel og sammenhængskraft
For at kunne lykkes med diversitets- og inklusionsindsatserne er det vigtigt, at hele organisationen er med på den. Derfor har Profilservice gjort det til en central del af onboardingen at klæde nye medarbejdere ordentligt på fra start.

Derudover laver virksomheden målrettet ledelsesudvikling og har brugt de sidste fem år på at italesætte indsatserne over for både medarbejdere og ledere. For det skaber en inkluderende kultur, hvor medarbejderne trives, hjælper hinanden og anerkender styrken ved forskellighed, påpeger Steen Meedom.

Det handler netop om at skabe de rette rammer til medarbejdernes behov og udfordringer, understreger han. For en medarbejder med social angst kan det for eksempel have stor betydning ikke at skulle interagere med så mange, så her kan natarbejde i nogle tilfælde være en løsning. På samme måde kan en medarbejder med fysisk handicap have brug for specifikke hjælpemidler.

“At skabe en mangfoldig og inkluderende arbejdsplads er ikke kun en ledelsesting, men et fælles ansvar. Det skal forankres hele vejen ned igennem organisationen fra top til bund for at kunne lykkes. De enkelte ledere skal skabe trygge rammer for medarbejderne i dagligdagen, og hver medarbejder er mentor for vores fokusmedarbejdere,” afslutter Steen Meedom.  

 

Download rapporten om danske virskomheders arbejde med diversitet og inklusion her: 

Danske virksomheders arbejde med diversitet og inklusion - Rapport fra Dansk Erhverv og Institut for Menneskerettigheder 2025
pdf

Sådan arbejder andre virksomheder med diversitet

Nyhed

Norlys-topchef: ”Uden et stærkt kulturarbejde var vi aldrig blevet den virksomhed, vi er i dag”

Norlys arbejder strategisk med ledelse og kultur, og har blandt andet fastsat konkrete mål for kønsbalance i ledelsen og afskaffet loftet for barns sygedage. Her fortæller Gert Vinther Jørgensen, Group CEO i Norlys, hvordan investeringer i diversitet, kultur og fleksibilitet har styrket både medarbejdere og forretning.

Nyhed

Sådan styrker mangfoldig rekruttering forretningen hos Veng ApS

Veng ApS hjælper ledige, unge og udsatte borgere i job gennem samarbejder med jobcentre, kommuner og erhvervsuddannelser. Her fortæller adm. direktør Philip Veng, hvordan mangfoldig rekruttering har givet nye perspektiver og styrket innovationen.

GLS rekrutterer bedre end nogensinde – her er opskriften

Biasbevidst ledelse kan gøre en markant forskel i rekrutteringer. Det er GLS et glimrende eksempel på: I 2024 lykkedes det at ansætte den rette kandidat i første runde i 95 procent af tilfældene.

Læs også

Nyhed

Ny beregner: Nu kan du sætte tal på din virksomheds sociale ansvar

Med videnshuset Cabis nye værktøj kan du som virksomhed hurtigt beregne, hvor stor en samfundsmæssig gevinst du skaber, når du ansætter mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Læs mere om, hvordan din virksomhed bruger beregneren her.

Nyhed

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

Tænketanken EQUALIS har lanceret S-nøglen – et nyt værktøj, der skal gøre det lettere for din virksomhed at arbejde systematisk med den sociale dimension i EGS. Her guider vi dig igennem, hvordan du bruger værktøjet.

Kontakt

CSR

Isabella Sønder Raxner

CSR-konsulent

CSR

Ellen Marie Friis Johansen

Souschef, CSR-chef

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Tilmeld dig nyheder om CSR

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.