;
Gemt

Butikstyverier tvinger butikker til at ændre adfærd – se konsekvenserne for sortiment og priser

12. juli 2025

Ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at den danske detailhandel har været nødsaget til at ændre på placeringen af varer, samt fuldstændig fjerne dele af sortimentet. Dette er blot to ud af mange konsekvenser af den høje stigning i butikstyverier de seneste tre år.


​Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af anmeldte butikstyverier er steget markant de seneste år. Den markante stigning i antallet af butikstyverier har åbenlyse, og direkte økonomiske, konsekvenser for detailhandelsvirksomhederne. Her ses det, at 62 pct. af danske detailhandelsvirksomheder har oplevet større økonomiske tab som følge af stigningen i butikstyverier i 2024. Derudover har flere butikker også brugt en større udgift på at sikre butikken sammenlignet med tidligere år. I 2024 har knap 7 ud af 10 (68 pct.) danske detailhandelsvirksomheder oplevet lidt eller markant flere butikstyverier inden for de seneste to år, hvilket understreger alvoren af stigningen.

Butikkernes forsøg på at stoppe udviklingen
Dagligvarebutikker, som er hårdest ramt af butikstyverier, har været nødsaget til at indføre egne initiativer for at bekæmpe tyverierne. Butikkerne har blandt andet låst særligt udsatte og dyre varer inde, som tidligere var frit tilgængelige for kunderne. Som det fremgår af figur 10, så var der i 2023 77 pct. der ændrede placering af udvalgte varer i butikken/butikkerne, hvorved denne tendens fortsatte i 2024, hvor det var 54 pct. Dette betyder, at vi ikke som sådan ser et fald, men tværtimod ser, at det fortsat er et problem og at produkterne stadig flyttes rundt. I samme figur fremgår det også, at flere detailhandelsvirksomheder har været nødsaget til at ændre eller fjerne sortiment grundet butikstyveri.

Disse økonomiske konsekvenser har ført til, at danske detailhandelsvirksomheder har mistet investeringer. Et problem som er skabt af de få – men betales af alle. 13 pct. af virksomhederne har oplevet, at de har mistet investeringer, mens hver tiende virksomhed (11 pct.) har måtte opjustere prisen på varerne for at dække merudgifterne. Samlet viser det, at butikstyverier ikke blot påvirker virksomhedernes bundlinje, men også sortimentet i butikkerne og priserne for forbrugerne.

Læs hele undersøgelsen og dyk ned i tallene

 

imagesecl.png

imagejrbl7.png

Læs også:

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil