;
Gemt

Cana er kåret til én af årets 25 kvindelige iværksættere: Få hendes 3 bedste råd til at søge investor

20. juni 2025

Mange kvindelige iværksættere kæmper fortsat med at skaffe kapital og få en investor ombord i deres virksomhed. Sådan har det ikke været for Cana Buttenschøn, stifter af hudplejevirksomheden Cana Care. Her deler hun sine bedste råd til få en investor på krogen – og fortæller, hvad du bør lægge vægt på i din søgning.

Foto: Josefine Larsen

Jordemoder, influencer, forfatter, iværksætter og CEO. Cana Buttenschøn kan bryste sig af mange forskellige titler, og nu kan hun tilføje endnu én til samlingen.

For femte år i træk kårer Dansk Erhverv 25 kvindelige iværksættere, du bør kende, og på listen blandt vinderne i år er Cana Buttenschøn.

I 2021 besluttede hun sig for at kaste sig ud i livet som iværksætter med hudplejefirmaet Cana Care. En virksomhed, der i dag har formået at skabe en tocifret millionomsætning, en årlig vækst på 200 procent og 10 ansatte. Og det er resultater, juryen finder både imponerende, anerkendelsesværdige og en vindertitel værd.

”Canas ukuelighed og vindende væsen, trods modgang, er en af grundende til, at hun var en oplagt kandidat. Og så er det jo heller ikke for sjov, at hun er en af de kvinder, der har rejst den største investering i den seneste udgave af Løvens Hule. Hun er absolut en rollemodel på mange parametre.”

Sådan lyder det fra Freja Brandhøj, jurymedlem og chef for iværksætteri i Dansk Erhverv.

”Det gør mig enormt stolt at være blandt de 25 kvindelige iværksættere, du bør kende. Jeg håber, at jeg med min tilstedeværelse på den danske iværksætterscene kan være med til at inspirere flere kvinder til at springe ud i iværksætteri,” siger Cana Buttenschøn.

Og inspirere andre, det kan hun. For i dag kæmper rigtig mange kvinder med at skaffe kapital og få investorer med ombord, men sådan har det ikke været for hende.

I 2023 købte tidligere Shaping New Tomorrow-direktør Henrik Bak sig ind i virksomheden. Senere – i starten af 2025 – deltog hun i tv-programmet Løvens Hule, hvor det lykkedes hende at få yderligere to investorer med ombord. Faktisk gik det så godt, at Nikolaj Nyholm og Tahir Siddique besluttede at investere 1,5 millioner kroner. Det gav Cana Care én af programmets største værdiansættelser.

Men hvordan gør man sig til over for én eller flere investorer, man gerne vil have med ombord i sin virksomhed? Og hvad er vigtigt at lægge vægt på, når man søger en investor? Det kommer hun med sine bedste råd til her.

Bed om hjælp  
Da Cana Buttenschøn trådte ind hos de fem løver, havde hun lagt en masse arbejde i at få styr på sine tal, og netop dét er et af hendes råd til andre.

”Det lyder meget floskelagtigt, men noget af det vigtigste er at have styr på sine tal. At kunne kigge på dem, forstå dem bagudrettet og sige noget om, hvad man kan forvente fremadrettet – ikke bare hvad man gætter på,” siger hun.

”Hvis man ikke er hundrede procent hjemme i tallene, så vil jeg anbefale at bruge tid eller penge på nogen, der kan hjælpe. Det gjorde jeg selv forud for Løvens Hule,” tilføjer hun og fortæller, at netop Henrik Bak var med til at sikre, at hun havde helt styr på tallene i Løvens Hule.

Hvad har du brug for?
Og netop faglighed og de rette kompetencer er noget af det vigtigste at lægge vægt på, når man søger en investor, fremhæver Cana Buttenschøn.

”Man er nødt til at finde nogen med kompetencer, som matcher det, man har brug for. Én ting er at få kapital, men der skal gerne følge noget mere med. Der tror jeg, at det er super vigtigt at kigge på, hvilke kompetencer de her mennesker bringer med sig. Har man brug for helt specifikke kompetencer, hvor de kan træde ind og rådgive og vejlede, eller har man brug for et netværk.”

Da Cana Buttenschøn startede Cana Care, var hun en god købmand, og hun var god til at få sine produkter ud over sin egen rampe, men hun vidste intet om at drive en virksomhed. Det vidste Henrik Bak til gengæld.

”Jeg vidste intet om e-commerce, paid marketing og rigtig mange af de her termer, som er vigtigt at vide meget om, hvis man skal vækste en forretning på den måde, som vi gør med Cana Care, men det kunne Henrik heldigvis hjælpe med,” siger hun.

På samme måde havde Nikolaj Nyholm og Tahir Siddique lige præcis de kompetencer, som Cana Buttenschøn havde brug for til at tage næste skridt med Cana Care: At udbrede produkterne til det maskuline publikum.  

”Vi kunne se, at mænd brugte kvindernes produkter, og derfor gav det mening at få udbredt produkterne til det maskuline publikum. Men dem havde vi svært ved selv at nå ud til,” siger hun og uddyber:

”Vores primære fokus er på velvære og omsorg, men produkterne kan også bruges performancebaseret, og det fokus havde vi svært ved at putte ind i Cana Care. Deraf udsprang idéen om at deltage i Løvens Hule og få nogle friske øjne ind. Nogen med et netværk af mennesker, der kunne hjælpe os med at nå ud til mændene også. Det har vi nu kastet os ud i gennem lanceringen af produkter i vores nye brand RSLT.”

Vigtigt med forventningsafstemning
En tredje vigtig ting, når man søger investor, er at forventningsafstemme, understreger Cana Buttenschøn.

”Det er vigtigt at mærke efter, hvad det er for et menneske, man lukker ind, og finde ud af, hvor man selv er villig til at gå på kompromis. For når man lukker nogen ind i sin virksomhed, som lægger en masse penge, så kommer der til at være et magtforhold. Og for mig at se er det vigtigt, at det altid er ret lige. Men nogle gange ser man investorer, der, selvom de ikke ejer mange procent i virksomheden, får magten. Så det er også noget med at finde ud af, hvad man forventer af hinanden.”

En kæmpe læring
Cana Buttenschøn har altid haft en iværksætter gemt i maven. Hun har altid vidst, at hun en dag skulle starte sit ejet. Så da hun i 2021 opdagede et behov hos en bred målgruppe, blev hudplejevirksomheden Cana Care hurtigt sat i søen.

Og allerede fra start gik det godt. Bare 2,5 uge efter opstart havde hun solgt hele varelageret på 4000 produkter. I dag, en tocifret millionomsætning og en årlig vækst på 200 procent senere, kan hun da også bryste sig af at have skabt en ret god forretning.  

Hvad har været din vigtigste læring på din iværksætterrejse?

”Når man er sådan et menneske som mig, der altid tror totalt meget på egne evner, kan det være en god læring at forstå, at man ikke kan alting selv. Jeg har altid arbejdet alene – som jordemoder, forfatter, influent og i Cana Care. Men lige pludselig opdagede jeg, hvor stærkt man kan stå, når man allierer sig med en masse dygtige mennesker. Det har klart været en kæmpe læring for mig.”

Overvejer du at blive iværksætter? Her er Canas bedste råd

  • Vælg noget, du synes er sjovt at lave. Det er vigtigt, for du kommer til at knokle og bruge rigtig meget tid på din virksomhed. Cana Care blev født ud af en lyst til at gøre en forskel og skabe noget, der hjælper andre, og det driver mig hver dag.
  • Find ud af, hvem der inspirerer dig, og ræk ud og spørg, om de vil bruge en time sammen med dig, hvor du kan stille en masse spørgsmål.
  • Overvej at finde en mentor eller at skabe et advisory board, hvor mennesker med erfaring med at stable en virksomhed på benene, som kan hjælpe dig. For mig fungerede Henrik Bak som mentor det første år, inden han trådte ind i virksomheden i 2023.
  • Find gode netværk. Jeg holdt mig meget fra netværk i starten, fordi jeg prioriterede familie med tre børn, men hvis jeg skulle starte virksomhed i dag, havde jeg 100 procent valgt at starte der.
  • Vær bevidst om dine svagheder og få hjælp til det, du ikke er god til.
  • Acceptér, at tingene ikke behøver at gå megastærkt. I Cana Care har vi taget det stille og roligt, og alligevel har vi inden for de første tre år ramt en tocifret millionomsætning, som fortsat er kraftigt stigende, og et årsresultat, som i øvrigt har været i plus lige fra dag ét.

Læs også

Kontakt

Iværksætteri

Freja Brandhøj

Chef for Iværksætteri og Regelforenkling
Medlemskommunikation

Nadia Maja Bech

Journalist/kommunikationskonsulent