;
Gemt

Dansk Erhverv: Danmark halter langt efter EU’s elektrificeringsmål – udviklingen skal firedobles

20. juni 2025

En ny analyse viser, at Danmark er langt fra EU-målet om 32 pct. elektrificering i 2030. Målet er afgørende for både energipriser, konkurrenceevne og energiuafhængighed. Dansk Erhverv advarer om, at tempoet i elektrificeringen skal firedobles, hvis målet skal nås – og peger på, at Danmark er sat til vægs af Kina, der har elektrificeret syv gange hurtigere.

Dansk Erhverv offentliggør i dag en analyse, der viser, at Danmark er milevidt fra at nå EU-Kommissionens foreslåede mål om 32 pct. elektrificering i 2030. Skal målet nås, kræver det, at tempoet i elektrificeringen firedobles – ellers nås det først i ­­2050.

”Elektrificering er nøglen til at sænke energiomkostningerne, forbedre dansk konkurrenceevne og mindske afhængigheden af importerede fossile brændsler. Men vi sakker desværre bagud – danske virksomheder betaler dobbelt så meget for strøm og fire gange så meget for gas som deres amerikanske konkurrenter – og det går ud over både vækst og arbejdspladser. Når vi elektrificerer med vedvarende energi, styrker vi dansk erhvervsliv, skaber nye investeringer og flytter samtidig penge væk fra Putins krigskasse,” siger Ulrich Bang, vicedirektør i Dansk Erhverv.

Samtidig viser analysen, at Kina siden 1990 har elektrificeret godt syv gange hurtigere end Danmark samtidig med en massiv vækst i energiforbruget. Kina står i dag for over halvdelen af verdens elbiler, 80 pct. af solcelleproduktionen og næsten to tredjedele af al ny sol- og vindenergikapacitet.

”Kina har investeret strategisk og langsigtet i elektrificering og vedvarende, energi og det har båret frugt. De er ikke bare foran på teknologi og markedsandele, men har også skabt arbejdspladser og gjort sig mindre sårbare over for globale energikriser. Det kan vi lære af i Danmark, hvilket EU’s elektrificeringsmål er udtryk for,” siger Ulrich Bang.

EU’s afhængighed af importeret energi er en sikkerhedspolitisk risiko
Dansk Erhverv understreger, at elektrificering ikke kun handler om klima og konkurrenceevne, men også om sikkerhed. I 2023 importerede EU knap 60 pct. af sit samlede energiforbrug – herunder 95 pct. af olien og 90 pct. af gassen. Det gør unionen sårbar over for geopolitiske kriser og forsyningsstop.

“EU’s energisikkerhed hænger uløseligt sammen med vores evne til at elektrificere og udbygge vedvarende energi. Vi bliver nødt til at se elektrificering som en sikkerhedspolitisk investering – ikke bare som et klimaredskab. Når vi mindsker afhængigheden af gas fra Rusland og andre lande, styrker vi både Europas stabilitet og energisikkerhed. Danmark har fantastiske forudsætninger for at elektrificere, og derfor burde vi gå forrest. Men tempoet er i dag alt for lavt, og vi mangler stadig de konkrete rammer, der kan få flere til at tage springet,” siger Ulrich Bang.

Dansk Erhverv har løsningerne klar
”Danmark har nogle af de bedste forudsætninger for elektrificering i Europa – vi har adgang til billig vedvarende energi og bl.a. store havarealer som er velegnede til havvind. Men vi kommer ikke i mål med halve løsninger. Der er brug for et politisk gearskifte, hvis vi vil sikre, at danske virksomheder også i fremtiden er med i førerfeltet,” siger Ulrich Bang.  

Dansk Erhverv har i sit elektrificeringsudspil fremlagt 21 konkrete anbefalinger og anvist finansiering på 7,6 mia. kr. frem mod 2030. Det omfatter bl.a. forslag om fradrag til virksomheders elektrificering og energieffektivisering.

“Politiske incitamenter virker – det har vi set med elbiler og varmepumper, som alt tyder på har været en væsentlig årsag til det stigende elforbrug det seneste år. Nu skal indsatsen udbredes til hele samfundet, og det kræver, at vi får lavet et fradrag for virksomheders investeringer i elektrificering og energieffektivisering. Det vil gøre det både enklere og mere attraktivt at tage det grønne valg. Samtidig skal vi have et elnet, så de grønne elektroner rent faktisk kan komme hen til virksomhederne og borgerne. Det kræver en langt højere grad af eksekvering fra Energinet, der bygger motorvejen på elnettet,” siger Ulrich Bang.

Kontakt

Presse

Andreas Lønstrup

Pressekonsulent
Klima, Energi, Miljø & Byggeri

Ulrich Bang

Vicedirektør
Medarbejderprofil