;
Gemt

Flere forbrugere liveshopper: Hos Pluspige står ”lives” for 50 procent af virksomhedens omsætning

26. juni 2025

Ifølge E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv har hver fjerde forbruger liveshoppet i løbet af de seneste tre måneder. Her får du en eksperts råd til, hvordan du sikrer dig succes med den populære shoppingform.

liveshopping-to-personer

Tre gange om ugen sætter cirka 35.000 danskere sig til rette foran deres computer eller smartphone for at følge med i en særlig udsendelse.

Tirsdag, lørdag og søndag giver virksomheden Pluspige nemlig kunderne mulighed for at liveshoppe.

Det er ikke alle 35.000, der følger med hele vejen gennem ”udsendelserne,” men der er konstant knap 2000 seere, forklarer Ken Primby, som er partner i Pluspige:

”Det er en kæmpe succes. I dag kommer cirka 50 procent af vores omsætning fra liveshopping, og samtidig øger det vores kundeloyalitet helt vildt. Og det kannibaliserer ikke på vores andre kanaler – tværtimod vokser salget både online og fysisk.”

Pluspige, som i 2023 vandt en E-handelspris for deres brug af liveshopping, begyndte at liveshoppe i 2020, da coronakrisen fik både forbrugere og virksomheder til at søge alternative salgskanaler. Siden begyndelsen er konceptet blevet udviklet og følger i dag en fast ramme. Tirsdag er der fokus på salg med gode tilbud, lørdag er fokus på aktuelle kampagner og brandkendskab, mens søndag er afsat til at inspirere kunderne.

”Vi bruger lang tid på at udvikle koncepter, der sikrer, at vi både øger salget, styrker brandet og underholder kunderne. Derudover booster vi vores udsendelser via sociale medier og nyhedsbreve.”

Flere og flere forbrugere liveshopper
Da liveshopping bragede frem under coronakrisen, var der visse steder en forventning om, at det ville være en døgnflue, som stort set ville forsvinde sammen med virussen og restriktionerne. Det er dog ikke sket. Tværtimod viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj 2025, at hver fjerde dansker har liveshoppet i løbet af de seneste tre måneder. Det er en stigning fra 15 procent i 2022 og 21 procent i 2023. Mest aktive er børnefamilierne med 38 procent og de unge med 30 procent.

graf-liveshopping

Tallene kommer ikke bag på Christian Vester, som er adm. direktør i Sprii, der hjælper virksomheder med liveshopping:

”Vi ser tydeligt, at de virksomheder, som arbejder aktivt med liveshopping som salgskanal, oplever vækst – både i antal seere og i antal ordrer.”

Stigningen kan forklares med, at virksomhederne skruer op for frekvensen og generelt bliver dygtigere til at lave ”lives,” forklarer han:

”Derudover ser vi en bredere vifte af virksomheder tage liveshopping til sig. Mange tror stadig, det primært er mode- og skønhedsbranchen, men i Danmark og Norden dækker det efterhånden alle kategorier – fra fiskegrej og interiør til elektronik og dagligvarer. Det gør også, at liveshopping når ud til flere forskellige typer forbrugere – hvad enten man er tilbudsjæger, hobbyentusiast eller søger fællesskab og inspiration.”

Gode tilbud og underholdning lokker
En af de primære årsager til, at forbrugere vælger liveshopping, er muligheden for at få adgang til særlige tilbud på varer, de ellers ikke ville kunne købe – det gælder for 36 procent af forbrugerne. Derudover fremhæver 31 procent, at liveshopping er en sjov og underholdende måde at handle på, mens 30 procent bruger formatet som en kilde til inspiration til nye produkter.

liveshopping-arsager

Netop gode tilbud og underholdning er da ifølge Christian Vester også vigtigt at fokus på, hvis man vil have succes med liveshopping. Det bør dog ikke være det eneste fokus, vurderer han:

”Generelt anbefaler vi, at virksomhederne kombinerer indholdet det, så der både er fokus på tilbud, inspiration, underholdning og information. Præcis som man kender det fra andre marketingkampagner.”

Et andet – og ifølge Christian Vester det vigtigste – råd er, at du gør dig klart, hvad du som virksomhed vil opnå med liveshopping:

”Herfra er det vigtigste at gøre det til en fast del af ens marketing-mix, så det ikke blot bliver et one-night-stand.”

Hent hele E-handelsanalysen herunder

 

 

 

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Mathilde Møller

Chefkonsulent