;
Gemt

Lomax sparer tid og penge med AI: Her er deres vigtigste erfaringer

19. juni 2025

Flere netbutikker bruger AI til alt fra SEO til billedredigering og dataanalyse. En af dem er Lomax, der har opnået væsentlige resultater med teknologien. Her løfter virksomheden sløret for deres strategi, hvad de bruger AI til og hvad de bevidst fravælger at få AI-hjælp til.  

AI-e-handler

Det er ikke kun danske gymnasieelever, der har taget AI til sig. Det samme gælder de danske netbutikker. En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at over halvdelen i høj eller nogen grad bruger AI til produkttekster. 27 procent anvender det til dataanalyse, mens hver femte benytter det til kodning.

”Vi ser en generel vækst i brugen af AI. Det bekræfter min oplevelse af, at AI er gået fra at være et lidt uhåndgribeligt begreb til et konkret og værdifuldt redskab for virksomhederne,” konstaterer Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv.

graf-AI

Letter arbejdet, sparer tid og øger produktiviteten
En af de netbutikker, der aktivt bruger AI, er Lomax, som sælger alt til kontoret.
Beslutningen om at satse på AI blev truffet i efteråret 2023 af ledelsen. Målet var at gøre arbejdet lettere, spare tid, øge produktiviteten og styrke både konkurrenceevnen og relationen til kunderne, fortæller Caitlin Graham-Pedersen, der arbejder med e-handel og AI i Lomax. Efter beslutningen fulgte en metodisk indsats for at integrere AI i organisationen:

”Vi etablerede en AI-gruppe, der driver projekterne, en AI-styregruppe til at sætte retningen samt AI-ambassadører i afdelingerne for at sikre bred forankring i organisationen.”

Indsatsen har båret frugt. Lomax har blandt andet reduceret arbejdstiden på udvalgte opgaver med op til 25 procent. AI har også givet værdifulde kundeindsigter i virksomhedens A/B splittestprogram, hvilket har løftet konverteringsraten med 20 procent i 2024. Time-to-market for oversættelser er reduceret fra fire uger til blot én time pr. 100 produkter. Produktspecialisterne sparer desuden samlet 30 timer ugentligt på arbejdet med produkttekster.

”I gennemsnit frigiver AI-værktøjerne cirka to timer om ugen pr. medarbejder. Det er ganske markant,”

siger Caitlin Graham-Pedersen.

Fra SEO til billeder
I dag anvender Lomax AI til en bred vifte af opgaver – blandt andet oversættelse af produkttekster, SEO-optimering, billedforbedring, analyse af kundefeedback, identificering af leads, optimering og generering af produkttekster samt automatisering af kundeserviceopgaver via customGPT’er.

”Vi vælger projekter ud fra forretningsværdi, relevans, potentiale for tidsbesparelse og forbedring af kundeoplevelsen,” forklarer Caitlin Graham-Pedersen.

Der er dog også klare grænser for brugen af AI. Lomax er meget opmærksom på datasikkerhed og etik og anvender ikke AI, hvor datafølsomheden er høj, eller hvor risikoen for fejl kan have store konsekvenser. Samtidig ønsker virksomheden ikke at benytte chatbotter eller telefonrobotter i kundeservice:

”Et højt serviceniveau og nem adgang til personlig kontakt er vigtigt for os. Teknologien skal modnes væsentligt mere, før vi vil overveje denne type løsninger.”

Selvom AI er blevet taget godt imod og har skabt tydelige gevinster, har der også været udfordringer. Den største har været medarbejdernes bekymringer om jobsikkerhed.

” For at imødekomme det har vi fokuseret på åben kommunikation, obligatoriske læringsmoduler, AI-retningslinjer og løbende uddannelse for at skabe tryghed og forståelse for, at AI skal hjælpe os med at vækste, uden at vi behøver at ansætte lige så mange nye medarbejdere som vi har gjort tidligere” forklarer Caitlin Graham-Pedersen.

Hun tilføjer:

”AI skal hjælpe os med at arbejde smartere, gøre hverdagen lettere og frigøre tid til sjovere og mere værdiskabende opgaver. I al intern kommunikation gør vi en dyd ud af at understrege, at AI ikke skal erstatte medarbejdere.”

Meget mere AI
På spørgsmålet om, hvorvidt AI bliver en endnu større del af arbejdet fremover, svarer Caitlin Graham-Pedersen prompte:

”Absolut. Vi forventer at udvide brugen yderligere især inden for automatisering af kundeservice, dataanalyse og siteudvikling. Der er mange nye muligheder, og vi vil fortsætte med at eksperimentere og gennemføre projekter, der skaber målbar værdi.”

Hendes bedste råd til andre virksomheder, der vil i gang med AI, lyder:

”Start småt, men tænk stort. Identificer konkrete opgaver, hvor AI hurtigt kan skabe synlige resultater. Involver medarbejderne tidligt, kommuniker formål og værdi klart, og invester i uddannelse. AI virker bedst, når medarbejderne føler sig trygge og engagerede. Husk også at give plads til, at de kan udforske og lege med teknologien.”

Andre læser

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent