;
Gemt

Synlighed skaber forandring: Derfor skal vi hylde de 25 kvindelige iværksættere, du bør kende

20. juni 2025

Dansk Erhvervs nye liste med 25 kvindelige iværksættere, du bør kende, handler ikke bare om at anerkende kvinderne. Den handler om at skabe synlighed, forandring og inspiration, mener investor Margrethe Dal Lehrmann, der har været med til at udvælge de 25 kvinder. 

”På en skala fra 1-10 har det været 10 pil op! Det har været så fedt og spændende!” 

Margrethe Dal Lehrmann læner sig frem og smiler bredt. Selv ikke en hakkende Teams-forbindelse fra et småkedeligt kontor kan skjule begejstringen over den opgave, hun netop har færdiggjort.  

Sammen med en række andre jurymedlemmer har hun været med til at udvælge de 25 kvinder, som er med på Dansk Erhvervs 2025-udgave af listen over kvindelige iværksættere, du bør kende.  

”Det har været så inspirerende og lærerigt at lære mere om kvinderne og deres fantastiske idéer. Selvom det har været hårdt arbejde og svært at skære ned fra de 170 indstillede kvinder, så har det været en fantastisk opgave at lave den her liste,” siger Margrethe Dal Lehrmann, der er partner i venturekapitalfirmaet Love Mondays. 

Vi hylder for at skabe forandring 
Udover at være en spændende opgave har det også været en virkelig vigtig opgave, pointerer hun. Formålet er nemlig at fremhæve nogle kvinder og skabe synlighed om dem. 

”Vi hylder ikke bare for at hylde. Vi hylder for at skabe forandring. Vi løfter de her 25 kvinder op og giver dem endnu mere lyst til at fortsætte arbejdet, men vi gør dem også til rollemodeller, der viser en masse andre, at det kan lade sig gøre. Det er vigtigt.” 

Hun taler af erfaring.  

Da hun som ung mor til to små børn blev tilbudt en stilling som indkøbsdirektør i Magasin du Nord, var hun i tvivl, om det kunne forenes med et familieliv. Det, at hun havde set andre kvinder forene karriere og familieliv, blev afgørende. 

”Det gjorde en stor forskel. Jeg kunne spejle mig i andre rollemodeller og sprang ud i det,” fortæller hun. 

Richard Branson på væggen
Margrethe Dal Lehrmann har været inspireret af flere rollemodeller, for hun har med egne ord plukket lidt fra en række forskellige kvinder og mænd både i Danmark og internationalt. Både i erhvervslivet, men også i politik, sport og underholdning. Hun vil dog godt nævne sin første rollemodel – også selvom han er en mand:  

”Modsat mine veninder, der havde plakater af Wham på deres værelser, så havde jeg en plakat af superiværksætteren Richard Branson. Han turde tænke nyt, udfordre status quo, og så kunne han faktisk eksekvere på sine idéer. Sådan ville jeg også være. Forhåbentligt vil flere kvinder se listen, vi har lavet, og tænke: Sådan vil jeg være.” 

Rollemodeller nedbryder barrierer 
Margrethe Dal Lehrmann håber, at listen over de 25 kvindelige iværksættere kan være med til at nedbryde en af de ifølge hende største barrierer for, hvorfor der ikke er flere kvindelige iværksættere: Bekymringen for, om iværksætterlivet kan kombineres med et familieliv.  

”Det er den barriere, jeg oftest oplever. Og jeg kan godt forstå den, for det kræver en kæmpe indsats at være iværksætter, OG det kræver en kæmpe indsats at have et velfungerende familieliv. Men det er muligt at have begge dele, og jo mere vi viser det, jo flere vil tænke, at det kan lade sig gøre.” 

Og det er der brug for, understreger hun. For flere iværksættere betyder nye virksomheder, og det er virksomhederne, der skaber den vækst og de arbejdspladser, vores velfærd bygger på. De udfordrer det bestående med nye idéer, der styrker innovation og nye løsninger. 
 
”Derfor har vi brug for flere, der, som kvinderne på listen tør tænke nyt og føre tankerne ud i livet.” 

3 gode råd: Sådan overbeviser du investorerne

I dommerarbejdet har Margrethe Dal Lehrmann i høj grad kigget på evnen til at eksekvere. For execution is everything, som hun siger. Det er samme opskrift, hun bruger, når hun til daglig skal udvælge de iværksættere og virksomheder, som Love Mondays investerer i. Her er hendes bedste råd: 

  • Vis, hvordan idéen bliver til virkelighed, at den er skalerbar, og at den udfordrer status quo. Og det skal være så konkret som overhovedet muligt. Ideen kan være nok så god, men hvis jeg som investor ikke tror på, at personen bag idéen kan føre den ud i livet, så investerer vi som team ikke. I LoveMondays invester vi primært i scaleups - Iværksætterne, der har bevist, at de har evnen til at føre deres visioner ud i livet.  
  • Hav modet til at kaste dig ud i det og tro på dig selv. I årets felt har der været virkelig mange kvinder med rock-star-energy, hvor de bare brænder igennem. Det samme skal der være til en pitch. 
  • Hav styr på tallene. Hvad driver væksten - og mest af alt indtjeningen? Vi kalder det “know your numbers”.

Læs også

Kontakt

Iværksætteri

Freja Brandhøj

Chef for Iværksætteri og Regelforenkling
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent