Nykredit vinder ny pris for brug af kunst: Kunsten skal styrke fællesskabet
Hos Nykredit er kunst ikke kun noget, der hænger på væggen. Det er bygget direkte ind i det nye hovedkontor. Målet er at styrke fællesskabet og inspirere til nytænkning og nysgerrighed. Den tilgang blev belønnet, da virksomheden torsdag aften vandt Arkitekturprisen til den nystiftede Erhvervslivets Kulturpris.
Foto: Eva Riis Wiingaard modtager prisen. Fotokredit Jakob Møller
Når du træder ind i Nykredits nye hovedsæde i Københavns Nordhavn, træder du ikke bare ind i en bygning. Du træder også ind i et kunstværk. Allerede i foyeren bliver det tydeligt: I gulvet løber værket Tråd af kunstnergruppen A Kassen, der består af en sti af mursten fra hele Danmark. Mange af stenene er doneret af medarbejdere og kunder og bærer historier og minder fra steder som Jagtvej 69 og Børsen.
”Murstenene symboliserer både vores rødder i andelsbevægelsen og vores kerneforretning: at hjælpe danskerne med at investere i mursten. Derfor er vi rigtig glade for, at A Kassen med deres værk har gjort dem til en central del af kunsten i bygningen,” forklarer Eva Riis Wiingaard, kunstansvarlig i Nykredit.
Foto: Værket Tråd af A Kassen. Fotokredit, Torben Eskerod
Kunst inspirerer til nye løsninger
Hovedkontoret indeholder flere værker i hele bygningen, primært fra Nykredits ældre samling, men også enkelte nyere værker – herunder kunst, som er integreret direkte i bygningen. Der har været en strategisk tilgang i forhold til at udvælge, skabe og placere værkerne, og kunsten har generelt fået en fremtrædende rolle i bygningen. For kunst på arbejdspladsen kan åbne vores øjne for nye perspektiver og kan skabe nysgerrighed og nye tanker hos medarbejderne, siger Eva Riis Wiingaard:
”Det kan hjælpe os, når vi skal træffe beslutninger, eksempelvis ved at være kreative og tænke ud af boksen. Derfor ønsker vi, at kunsten er synlig og tilgængelig.”
Nykredit bruger også kunsten som en måde at styrke forbindelsen mellem hovedkontoret og resten af organisationen og til at gøre dagligdagen mere personlig for medarbejderne. Det ses i det sanselige værk Lokale portaler af Rumgehør og Tideland Studio, hvor fotografier af døre fra hele Danmark – flere taget af Nykredits egne medarbejdere – er blevet oversat til 3D og fræset ind i dørene til flere af bygningens mødelokaler. Lokalerne er opkaldt efter de byer, billederne stammer fra.
”Medarbejderne kan bogstaveligt talt se deres egen hoveddør som en del af huset. Vi ønsker at skabe ejerskab, nærvær og en stærk fællesskabsfølelse,” siger hun.
Medarbejdere som medskabere
Kunsten i Nykredit er ikke bare valgt for medarbejderne, den er skabt med dem. En intern kunstgruppe med repræsentanter fra organisationen har været involveret i hele processen, og flere af værkerne indeholder som nævnt bidrag direkte fra både ansatte og kunder.
”Vi har haft fokus på at involvere vores kolleger tidligt og grundigt. Det har givet en stor nysgerrighed og stolthed i forhold til kunsten, og det har betydet, at kunsten ikke bliver noget fremmed, men noget, vi kan føle os knyttet til,” siger Eva Riis Wiingaard.
Pris hædrer kunstens værdi i erhvervslivet
Det engagement og den strategiske tilgang til kunsten blev hædret torsdag aften, da Nykredit vandt Arkitekturprisen til den nystiftede Erhvervslivets Kulturpris. Prisen er stiftet af Merete Otillia Knudsen og støttet af blandt andre Dansk Erhverv. Prisen gives til virksomheder, der formår at integrere kunst og kultur i deres strategi og skabe reel værdi gennem kunstneriske samarbejder.
”Nykredit har på sammenhængende vis integreret kunsten i forbindelse med nybyggeri og viser, hvordan man kan bruge kunsten strategisk og gennem kunsten skabe sammenhængskraft og mening i hverdagen. Det er et forbillede, som mange andre kan lære af,” siger Merete Otillia Knudsen.
Prisen vækker stor glæde hos Nykredit, siger Eva Riis Wiingaard, der ser den som en anerkendelse af det langsigtede arbejde med at integrere kunst som en værdifuld del af virksomhedskulturen.
Den største glæde er dog at opleve, hvordan kunsten skaber begejstring, nysgerrighed og diskussioner hos kollegaer, kunder og øvrige gæster af huset. Det oplever hun blandt andet, når hun afholder guidede kunstture i hovedkontoret:
”Det bekræfter mig i, at vi – blandt andet ved at inddrage medarbejderne i processen - er lykkes med at gøre kunsten mere vedkommende og skabe øget arbejdsglæde gennem de fysiske rammer på vores arbejdsplads.”
Foto: Peter Holst Henckels bygningsintegrerede værk "Fremtiden forgrener sig til nutiden". Fotokredit Torben Eskerod
Analyse: Kunsten gør en forskel på arbejdspladsen
Medarbejderne i Nykredit er ikke alene om at værdsætte kunst på arbejdspladsen. En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end 4 ud af 10 medarbejdere i den private sektor oplever, at kunsten bidrager positivt til arbejdsmiljøet. Den konklusion overrasker ikke Merete Otillia Knudsen. For kunst kan mere end blot at pynte – den kan skabe trivsel, mening og sammenhæng:
”Erhvervslivets ledere har en unik mulighed for at skabe fokus på kunstens og kulturens potentialer som drivkraft for kreativitet, innovationskraft, produktudvikling, inklusion, stolthed og glæde. Det er heldigvis også en opgave, som jeg oplever, at de i stigende grad tager på sig. Og med Erhvervslivets Kulturpris kan vi forhåbentlig inspirere flere til at gøre det samme.”
Fakta om prisen
Erhvervslivets Kulturpris er en ny pris, som anerkender og hylder de mest innovative og indflydelsesrige samarbejder mellem erhvervs- og kulturlivet. Formålet med prisen at inspirere virksomheder til at støtte og integrere kunst og kultur i deres forretningsstrategier.
I 2025 er 35 private virksomheder nomineret til de i alt fem priser. Vinderne hædres den 8. maj 2025 til prisuddelingen i det nyrestaurerede Langelinieskur i København. Læs mere om priserne her

Kim Fournais har fyldt Saxo Bank med 595 kunstværker: "Medarbejdere skal udfordre status quo"
Saxo Bank er fyldt med kunstværker – blandt andet for at inspirere medarbejderne til at tænke ud af boksen. Og flere virksomheder bør invitere kunsten ind, for god kaffe og en lækker frugtkurv er ikke længere nok til at lokke nye medarbejdere til, fortæller Tanya Lindkvist, direktør i Kunst På Arbejde.

Kunsten at lede
Kunstmuseet ARoS skal tjene penge for at kunne skabe den bedste kunstoplevelse for gæsterne. Det forklarer museets direktør, Rebecca Matthews, der har stået i spidsen for museet siden årsskiftet. Hun har ledelseserfaring fra hele verden, men sværger til den danske ledelsesstil og måler sin succes på blandt andet medarbejdernes latter.
Kontakt

Turisme, Kultur & Oplevelse
Michael Folmer Wessman
Fagchef for kultur

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent