; ;

01. september 2022

Kunstmuseet ARoS skal tjene penge for at kunne skabe den bedste kunstoplevelse for gæsterne. Det forklarer museets direktør, Rebecca Matthews, der har stået i spidsen for museet siden årsskiftet. Hun har ledelseserfaring fra hele verden, men sværger til den danske ledelsesstil og måler sin succes på blandt andet medarbejdernes latter.

 

Nysgerrigheden er vakt. Det ses tydeligt i Rebecca Matthews øjne, da Dansk Erhvervs udsendte indleder interviewet med at stille et andet spørgsmål end det, vi på forhånd har aftalt.

Spørgsmålet lyder: Hvordan har den første tid i spidsen for kunstmuseet ARoS været?

Selvom spørgsmålet er impulsivt, skal direktøren for kunstmuseet ARoS ikke bruge mange millisekunder på at overveje sit svar:

”Jeg er faldet virkelig godt til. Jeg kendte ARoS fra tidligere og har også arbejdet sammen med museet før, og der elskede jeg det. Nu, hvor jeg selv arbejder her, elsker jeg det endnu mere. Hver dag bliver jeg mere og mere forelsket i det,” forklarer hun med en begejstring, som afslører, at svaret bunder i ægte kærlighed og ikke bare en slidt direktørfloskel, hun finder frem til lejligheden.

Man skal kunne høre latter
Rebecca Matthews overtog direktørstolen 1. januar 2022 efter en turbulent periode, hvor en undersøgelse
havde afsløret et dårligt arbejdsmiljø på kunstmuseet, som resulterede i, at den tidligere direktør måtte
trække sig. Da ARoS’ bestyrelse præsenterede Rebecca Matthews som ny direktør, var det derfor også med et erklæret og udtalt mål om, at hun skulle sikre et bedre arbejdsmiljø.

Derfor har Rebecca Matthews brugt meget af den første tid på at skabe netop dét – eksempelvis ved at holde personlige samtaler med stort set alle ansatte for at forstå fortiden og høre om deres visioner for
fremtidens ARoS:

”Normalt ville jeg ikke bruge så meget tid på det, som jeg har gjort her, når jeg overtager et job, men det har været nødvendigt, fordi der har været behov for at få ro på tingene og tale om, hvordan vi sammen kan skabe et sundt og godt arbejdsmiljø, der kan hjælpe os med at tage de næste skridt for museet som helhed.”

Om målet er nået, kan de ansatte bedst svare på, vurderer direktøren, men hun føler, at de er kommet et
stort stykke:

”En bekendt sagde engang til mig, at latter er det bedste tegn på, at en organisation fungerer. Man skal kunne høre medarbejderne grine. Det kunne jeg ikke i begyndelsen, men det kan jeg nu.”

Har savnet den danske ledelsesstil
Rebecca Matthews har i mere end 25 år arbejdet med ledelse og kultur i stort set hele verden og har blandt andet været direktør for Global Partnerships ved British Council i New York og direktør for Government Relations ved Operahuset i Sydney. Hun har også lokalkendskab, da hun har stået i spidsen for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus i 2017 og kommer fra en direktørstilling på Glasmuseet i Ebeltoft.

”Jeg tror, at min internationale erfaring med at udvikle og drive store kulturvirksomheder kombineret med mit lokalkendskab og min forståelse for ARoS’ og Aarhus’ historie og ambitioner er det, som ARoS har brug for til at tage de næste skridt. Både hvad angår det kunstneriske og det kommercielle.”

Da ansættelsesudvalget gik på jagt efter den nye direktør, var et af kriterierne, at personen havde international ledelseserfaring. Det har Rebecca Matthews i den grad. Den vigtigste og mest brugbare erfaring kommer dog fra hendes første lederjob i Danmark, forklarer hun:

”Da jeg første gang var leder i Danmark, erfarede jeg hurtigt, at ledelsesstilen var meget mindre ”bossy”, end jeg var vant til fra andre lande. Jeg ville gerne tage nogle hurtige beslutninger, men jeg fandt ud af, at det ikke går. I Danmark taler man om tingene, og man rådgiver hinanden. Da jeg så tog videre til England og især USA, fandt jeg ud af, hvor meget det egentlig betyder. Jeg kom til at savne den danske ledelses- og samarbejdsstil og danskernes måde at arbejde på. Det kunne ledere og organisationer i andre lande lære meget af.”

 


Rebecca Matthews, direktør, ARoS - Foto: Sarah Christine Nørgaard

Kunst og forretning kan ikke adskilles
Udsigten fra Rebecca Matthews’ kontor er – i betragtning af, at vi befinder os på et kunstmuseum – ikke just imponerende. Faktisk kigger man direkte ned på en på byggeplads.

Ikke desto mindre bliver direktøren ovenud begejstret, når hun kigger ud. Byggepladsen skal nemlig på sigt forvandles til kunstneren James Turrells’ grandiose værk The Dome, som er en enorm underjordisk kuppel med kig til himlen. Derudover kommer der 1.000 nye udstillingskvadratmeter og en bedre forbindelse til den omkringliggende park og naboen Musikhuset. Projektet har været flere år undervejs og er blevet udskudt flere gange, men nu er arbejdet i gang, og der er rejst flere penge til museumsdirektørens store glæde:

”Vi har fået involveret organisationen og faktisk hele byen i projektet, og jeg mærker en stor stolthed over det. Alle involverede kan se, at der kommer et fantastisk kendetegn, som årligt kommer til at generere 100.000 flere gæster, som vil øge vores og andre virksomheders indtjening og gøre ARoS og Aarhus endnu mere attraktiv både nationalt og internationalt.”

”Jeg tror, at min internationale erfaring med at udvikle og drive store kulturvirksomheder kombineret med mit lokalkendskab og min forståelse for ARoS’ og Aarhus’ historie og ambitioner er det, som ARoS har brug for til at tage de næste skridt."
- Rebecca Matthews, direktør, ARoS

En ny leder
The Dome er også et symbol på et andet vigtigt mål for ARoS og Rebecca Matthews: At skabe større sammenhæng mellem forretningen ARoS og museet ARoS. Det handler blandt andet om videreudvikle det gode samarbejde med det lokale og nationale erhvervsliv, øge billetsalget, skabe bedre digitale oplevelser, forbedre fundraising-arbejdet og løfte udstillingsprogrammet til nye højder. 

”ARoS er først og fremmest et kunstmuseum, og vi skal turde være modige og nyskabende, både hvad angår kunstnere og udstillingsformer. Men vi er også en virksomhed, som skal generere 75 procent af  vores omsætning gennem eksempelvis billetsalg, events, vores medlemsklubber og erhvervsnetværk samt fundraising. Derfor skal vi også tænke nyt i forhold til, hvordan vi kan øge vores indtægter, som vi jo igen kan bruge på at skabe mere ambitiøse udstillinger. Vi skal tjene penge for at kunne skabe den bedste oplevelse for vores gæster,” siger hun. 

Rebecca Matthews ønsker at binde kunsten og det kommercielle endnu mere sammen, for selvom kunsten altid vil være kernen på museet, så kan de to ting ikke adskilles, og de skal tænkes strategisk  sammen, vurderer hun.

”Jeg vil gerne rive den traditionelle lærebog om, hvordan ARoS skal ledes, over, og skabe en mere holistisk tilgang. Kunsten er og skal være i centrum, men vi skal omfavne det hele, og derfor skal jeg som direktør arbejde med hele vores univers og alle vores tilbud, og så skal jeg få hele organisationen til at arbejde sammen, så vi kan blive et museum for alle. På den måde skaber vi sammen den bedste fremtid for ARoS.”

Rebecca Matthews

  • Født i England
  • Uddannet fra blandt andet Oxford University og Cambridge University
  • Mere end 25 års erfaring fra den internationale kunstscene, blandt andet fra British Council i New York, Operahuset i Sydney og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus
  • Modtog i 2017 ridderkorset af Dannebrogordenen af H.M. Dronning Margrethe 2. for sin indsats for dansk kunst og kultur.
  • Bor i Danmark med sin partner og søn.