; ;
Gemt

“Vi er drevet af mere end at tjene penge”

01. september 2022

Det lå ikke i kortene, at Melissa Azari og Helene Lassen Nørlem skulle tage iværksætterspringet for fire år siden. Nu står de med en hurtigt voksende virksomhed, to børn hver, en ADHD-diagnose til Melissa Azari og et ønske om, at investorer gentænker måden, de vurderer succes på.

 

”Jeg havde aldrig drømt om, at jeg skulle være iværksætter. Det skete egentlig bare.”En afart af denne sætning går igen hos flere af kvinderne i Dansk Erhvervs publikation 25 kvindelige iværksættere, du bør kende 2022. Det gælder også hos Melissa Azari og Helene Lassen Nørlem, der er stiftere af virksomheden Tiimo. ”Det var absolut ikke et bevidst valg, hvor vi sagde, at nu skulle vi være iværksættere,” forklarer Helene Lassen Nørlem, mens Melissa Azari supplerer: ”Vi så egentlig bare et problem for mennesker med ADHD og tænkte, hvordan kan vi løse det? Hvordan kan vi gøre en forskel?” Svaret på det spørgsmål blev Tiimo, som kort fortalt er en visuel planlægningsapp, der særligt er designet til at være inkluderende og brugbar for visuelle tænkere, og som kan hjælpe neurodivergente personer – det kan eksempelvis være personer inden for autisme- og ADHD spektret – med at skabe struktur i hverdagen.

”Jeg kan godt mærke, at jeg søger kvinder, som jeg kan spejle mig i. Især når det kommer til ledelse, hvor der i mine øjne er behov for en mere feminin energi. Derfor har vi også aktivt søgt efter kvindelige investorer.” - Melissa Azari, medejer, Tiimo

Vækst, børn og ADHD
Ved første øjesyn ligner Tiimo den klassiske iværksætter-historie. Væksten buldrer af sted, nye markeder bliver indtaget, flere medarbejdere kommer til, mens brugerskaren og investorernes tillid og økonomiske bidrag vokser. Kigger vi lidt nærmere, så ændrer billedet sig dog fra klassisk til moderne. De to stiftere har nemlig sideløbende hver fået to børn og har haft barselsorlov. ”Jeg synes heldigvis, at den klassiske iværksætterhistorie om at arbejde solen sort er ved at ændre sig, så der i stedet er mere fokus på, at du skal have balance mellem familie og arbejde.

Kombinationen af familieforøgelse og iværksætteri har fungeret supergodt for os, fordi du som selvstændig får noget fleksibilitet i forhold til, hvordan og hvornår du arbejder. Samtidig giver børn et nyt perspektiv og tvinger dig til at tænke på noget andet og lægge arbejdet fra dig. Den historie vil vi gerne vise og forhåbentligt inspirere andre til at gøre det samme,” forklarer Helene Lassen Nørlem. Netop det at
inspirere andre fylder meget for de to iværksættere. Det gælder også den ADHD-diagnose, som Melissa Azari for nylig har fået stillet. ”Min diagnose skal ikke være nogen hemmelighed, for jeg vil gerne vise andre, at man altså godt kan drive en sund forretning og have et job, selvom man ikke kan sidde stille til møder, ikke føler at man passer ind, har tusind idéer og synes, at alting går lidt for langsomt. Det føler jeg, at jeg har et ansvar for.”

Fokus på mere end sorte tal
Dansk Erhvervs analyse om kvindelige iværksættere viser, at kun 1,5 procent af investeringer i Danmark går til startups med kun kvindelige stiftere. Tiimo har landet fire investeringsrunder og har netop lukket en ny runde med en værdisætning på lidt over 90 millioner kroner, men de har selvfølgelig også fået ”jeg er ude”-kommentaren fra investorer. ”Vi har ikke følt, at vi er blevet fravalgt på grund af vores køn, men tallene tyder jo på, at det sker,” pointerer Helene Lassen Nørlem, mens Melissa Azari forklarer, at der er brug for at kigge på andet end bundlinjen, hvis tallene skal ændres: ”Selvfølgelig skal økonomien hænge sammen, og det skal være en bæredygtig forretning, men måske går der for mere purpose-drevne virksomheder længere tid med at skabe den ønskede vækst. Derfor ville det være interessant, hvis man kiggede på de traditionelle metrics og samtidig så på, hvilken effekt en virksomhed også har på eksempelvis menneskers mentale helbred, da dette på sigt har en stor samfundsmæssig gevinst.”

Hun roser i den ombæring deres bank for at gøre netop det, da de indledte samarbejdet. ”De kiggede på vores metrics inden for consumer-apps, som er virkelig gode, fremfor at kigge på hvilket overskud vi skabte, da meget få virksomheder i vores fase generer overskud samtidigt med, at vi vækster så kraftigt” ”Hvis flere investorer kunne gøre det, ville det være en stor hjælp for investeringsvilligheden i purposedrevne virksomheder, som kvinder generelt har tendens til at starte. Vi kan nemlig godt både skabe solid vækst og gøre en forskel for mennesker.”

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent