Black Month er i gang: Her er netbutikkernes forventninger
Knap hver tredje netbutik forventer, at årets salg i forbindelse med Black Friday bliver mindst 25 procent større end sidste år. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som du kan dykke ned i her.

Det er blevet november og dermed Black Month.
For Dansk Erhvervs nye medlemsundersøgelse viser, at flere og flere netbutikker udvider Black Friday til hele november.
En fjerdedel af de butikker, der er med på Black Friday-bølgen, langede de første tilbud af sted fra den 1. november. Det giver god mening, vurderer Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv.
For det spreder salget og mindsker presset på logistik og kundeservice. Det giver flere købsmuligheder og fanger kunder tidligere i købsrejsen, mens annoncepriserne bliver lavere end på selve Black Friday-weekenden. Samtidig kan butikkerne teste kampagner og optimere løbende i stedet for ét stort gamble.
Grafik: Hvornår begynder jeres Black Friday-kampagne

2 ud af 3 netbutikker er med
I alt kører 2 ud af 3 netbutikker med tilbud i forbindelse med Black Friday, og det er på samme niveau som tidligere år.
Forventningerne til Black Friday kampagnerne i 2025 er lidt over niveauet i 2024. Begge år er begunstiget af lønningsdag på selve Black Friday, som giver lidt medvind.
Ca. hver sjette deltagende butik (17 pct.) forventer ikke at tjene penge på Black Friday i 2025, mens 77 pct. i år forventer at tjene penge på Black Friday. Andelen med positiv bundlinje er stigende de sidste par år. Det ser dermed ud til, at butikkerne har fået justeret kampagnerne bedre på plads med en bedre bundlinje til følge – efter nogle år, hvor indtjeningen har været mere under pres.
Grafik: Hvordan forventer I, at Black Friday-salget bliver i år sammenlignet med 2024?

Flere glade deltagere
Andelen, der mener, at Black Friday er en fordel, er for første gang noget større end andelen, der oplever, at Black Friday er forfærdelig, hvor man er tvunget med for ikke at miste salg.
Det hænger formentlig sammen med, at kampagneperioden er forlænget, og at flere vurderer, at deres bundlinje er positiv. Black Friday er i højere grad rutine med lidt lavere puls end tidligere år.
Færre er med på Singles Day
Ca. hver sjette netbutik i analysen, (16 pct.), der har salg til forbrugere, har Singles Day tilbud i år. Niveauet er lidt lavere end de foregående år; men stikprøven er lille og faldet er derfor ikke en entydig konklusion. Ingen er med for første gang.
Tidligere start på Black Friday kampagnerne betyder også, at Singles Day for stadig flere ligger i Black Friday kampagneperioden.
Analysen indikerer, at butikkerne ofte ikke er aktive på Singles Day alene for at øge bundlinjen. Hver tredje butik i analysen forventer et positivt resultat på bundlinjen, mens 1 tredjedel er med, fordi det giver mening – eksempelvis på grund af branding.
Læs også
Black Month er i gang: Her er netbutikkernes forventninger
Knap hver tredje netbutik forventer, at årets salg i forbindelse med Black Friday bliver mindst 25 procent større end sidste år. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som du kan dykke ned i her.
Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul
Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.
Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder
Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.
Black Friday overgik klart forventningerne på nettet
Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.
Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”
Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.
Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”
De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.
Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan
De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.
Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det
Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.
Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday
Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.
Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode
Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.
Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det
Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.
Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday
Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.
Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt
Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.
EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring
EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.
Kontakt
Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent
Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel