Spring til indhold

Har du styr på reglerne? Diskotek får bøde for ulovlig alkoholreklame rettet mod efterskoleelever

07. november 2025

Diskotek Skoven ApS i Skovlunde har accepteret en bøde på 17.500 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod at målrette reklamer med alkohol til børn og unge.

fællesskål i shots

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Diskotek Skoven ApS i sin markedsføring på hjemmesiden festlokalerne.dk har omtalt og henvist til alkohol i forbindelse med tilbud rettet mod efterskoleelever. Da elever på efterskoler typisk er under 18 år, blev markedsføringen anset for at være rettet mod børn og unge – hvilket er i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Sagen blev indledt efter en klage fra Alkoholreklamenævnet.

Første virksomhed til at modtage administrativ bøde
Sagen er den første af sin art, hvor en virksomhed har accepteret en administrativ bøde for overtrædelse af reglerne om alkoholreklamer. Forbrugerombudsmanden fik i 2023 mulighed for at udstede sådanne bøder som et alternativ til retssager.

Alkohol omtalt i reklame rettet mod efterskoler
På hjemmesiden festlokalerne.dk blev der reklameret for leje af lokaler til efterskolefester. Her fremgik blandt andet:
 
"Til en efterskolefest anbefaler vi især vores fri bar-koncept […]. Vi går op i, at selv om der er bar, så er det vigtigt, at vores personale hele vejen rundt er opmærksomme på, at skal en elev have noget vand i stedet for en øl […]."
 
Ifølge Forbrugerombudsmanden udgør udtrykkene “fri bar” og “øl” en klar omtale af alkohol. Dermed var markedsføringen i strid med loven, uanset om formålet ikke direkte var at sælge alkohol, men blot at markedsføre festlokalerne.
 
Forbud gælder alle former for alkoholomtale
Markedsføringslovens § 11, stk. 2, fastslår, at reklamer rettet mod personer under 18 år ikke må indeholde omtale af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
 Forbuddet gælder både, når alkohol sælges, og når alkohol bruges som virkemiddel til at markedsføre andre produkter eller ydelser.
 
Baggrund: Bødemodel og lovgrundlag
Lovbemærkningerne til markedsføringsloven præciserer, at virksomheder, der retter deres markedsføring mod unge under 18 år, ikke må omtale begreber som “fri bar”, “billige drinks”, “happy hour” eller “pubcrawl”.
 
I førstegangstilfælde fastsætter bødemodellen bøder på 10.000 kroner pr. opslag med alkoholomtale for de første 10 opslag og 8.500 kroner pr. opslag herefter. Hvis markedsføringen retter sig mod personer under 16 år – som fx efterskoleelever – forhøjes bøden med 75 procent.
 
Overtrædelse af § 11 kan straffes med bøde i henhold til § 37 i markedsføringsloven. En sag kan dog afgøres administrativt, hvis virksomheden erkender forholdet og betaler bøden.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret