Status på Black Week 2025: Vi er på vej mod ny rekord
Friske tal fra den danske e-handelsverden viser, at forbruget i Black Week 2025 ligger væsentlig over sidste år. Selve Black Friday ventes også at vokse. Se tallene her.
De danske forbrugere har trodset den rekordlave forbrugertillid og shoppet løs i Black Month og Black Week.
”Både de store og små virksomheder, vi taler med, er i superhumør og melder om stor fremgang fordelt over måneden og ugen. Forbrugerne har droppet pessimismen og slået hul på sparegrisen. Det er positivt, og vi er på vej mod en ny rekord,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
MobilePay slår rekord
Hos MobilePay er meldingen også positiv, forklarer Casper Højgaard, der er chef for e-handel hos MobilePay
Målt på kroner er Black Month 13 pct. over sidste år, mens Black Week indtil nu er 9 pct. større end sidste år:
"Sidste år slog Black Friday alle rekorder hos MobilePay, formentlig fordi Black Friday faldt på en lønningsdag. Det gør den også i år - og vi kan se, at Black Week allerede har været præget af højere aktivitet end normalt. Vi har i flere år set robust vækst i e-handel i Danmark, og MobilePay står centralt på dette område. Derfor venter vi også, at Black Friday igen i år kan sætte rekorder hos os.”
Flere pakker, men der er styr på det
Danskernes købelyst smitter selvsagt af pakkeleverandørerne. Lars Balsby, salgsdirektør hos DAO melder om en Black Month 12 pct. større end sidste år.
Også hos GLS er der ”overraskende travlt” siger adm. direktør Steen Christensen. Både november og ugen er cirka 10 pct. større end sidste år:
”Der er rigtig mange pakker, men vi har også øget vores kapacitet, så der er styr på det. Pakkerne når frem.”
Stor Black Friday i vente
Selvom forbrugerne har skruet op for købene i Black Month og Week, så er Niels Ralund ikke bekymret for, at gassen går af ballonen på selve Black Friday. Den falder nemlig igen i år på en lønningsdag:
”Det giver traditionelt vis et stort boost, og det tror jeg også sker i år. Og så bliver Black Friday anno 2025 en virkelig flot en af slagsen.”
Læs også
Ny undersøgelse: Forbrugerne er klar til Black Friday, men strammer budgettet
4 ud af 10 forbrugere er klar til at handle i forbindelse med Black Friday. Selvom den lave forbrugertillid får forbrugerne til at skrue ned for budgetterne, kan sammenfaldet med lønningsdag igen i år vise sig at få danskerne til at skrue op for forbruget.
Black Month er i gang: Her er netbutikkernes forventninger
Knap hver tredje netbutik forventer, at årets salg i forbindelse med Black Friday bliver mindst 25 procent større end sidste år. Det viser Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, som du kan dykke ned i her.
Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul
Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.
Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder
Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.
Black Friday overgik klart forventningerne på nettet
Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.
Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”
Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.
Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”
De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.
Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan
De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.
Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det
Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.
Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday
Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.
Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode
Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.
Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det
Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.
Se de gode råd: Sådan undgår du at blive svindlet Black Friday
Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.
Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt
Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.
EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring
EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.
Kontakt