Spring til indhold

Anders Hagh vil investere massivt i e-handel: Det er afgørende for vores succes

09. oktober 2025

Med strategien Aspire28 vil Salling investere 13 milliarder kroner frem mod 2028. En god portion af de milliarder skal gå til at styrke den digitale tilstedeværelse, som er helt afgørende for Sallings fremtidige succes. Det forklarede topchef Anders Hagh, da han gik på scenen til E-handelskonferencen 2025.

Anders Hagh på scenen til E-handelskonferencen
Anders Hagh på scenen til E-handelskonferencen (Vinia Media)

”Vi skal styrke vores digitale tilstedeværelse markant. For det er afgørende for vores succes.”

Budskabet var klart, da Sallings topchef Anders Hagh indtog scenen til E-handelskonferencen 2025.

Og det er ikke kun ord.

Salling vil frem mod 2028 investere 13 mia. kr. i udvikling af virksomheden, og en væsentlig del af pengene skal gå til at styrke den digitale del af forretningen, udbygge e-handlen og forbedre de digitale kundeoplevelser.

En investering i hele virksomheden
Som tidligere CFO og købmand til fingerspidserne ved Anders Hagh, at investeringer skal skabe værdi. Og det gør investeringer i digitalisering.

“Når vi løfter den digitale forretning, løfter vi også de fysiske butikker. Det har vi set tydeligt i vores stormagasiner, hvor øget onlineaktivitet har ført til højere omsætning i butikkerne,” forklarede Anders Hagh.

E-handlen driver i dag en stor del af væksten i Salling Group uden at kannibalisere på de fysiske butikker. I de kommende år vil det kun fortsætte.

Prøv ting af
Hvad skal pengene bruges på? Ny teknologi?

Blandt andet, forklarede topchefen.
Men også på at eksperimentere og lære. For ifølge Anders Hagh handler digital succes nemlig ikke kun om teknologi, men om at turde prøve ting af og justere undervejs.

Et eksempel er Føtex’ forsøg med hjemmelevering. Det var Sallings vej ind på det voksende marked for digitale dagligvarer, men det blev aldrig den store succes. Derfor trak Salling stikket, lærte af forløbet, og i dag har virksomheden succes med Bilka To Go.

Salling vil også investere i at styrke den digitale kommunikation med kunderne. Ved hjælp af AI og data vil virksomheden skabe mere personlig og relevant kommunikation, blandt andet via apps og loyalitetsprogrammer.

Investeringerne i start-ups skal sikre innovation
Sideløbende med investeringerne i e-handel og digitalisering vil Salling også skrue op for deres innovation. Der skal tænkes nyt. Det kan være svært at gøre i et stort hus.

Derfor har virksomheden oprettet en venturefond, der skal investere i start-ups. Målet er ikke at tjene penge på investeringerne – selvom det vil være ok, som købmanden understregede – nej, målet er at lære nye ting og få friske perspektiver på virksomhedens processer.

For sådan sikrer Salling sig til fremtiden.

Læs også

Hvis du har travlt i webshoppen, er du ikke alene. Dansk Erhvervs nyeste E-handelsanalyse viser, at onlinekunderne planlægger at købe flere julegaver på nettet end nogensinde før.

I E-handel Indefra deler Stine Fenger-Mieritz og Dansk Erhvervs Niels Ralund erfaringer med, hvordan EU-regler, bøder og dokumentationskrav rammer danske virksomheder hårdt, mens globale platforme sælger uregulerede produkter uden kontrol.

Nye tal fra Ønskeskyen viser, hvilke varer danskerne helst vil finde under juletræet i år. Den indsigt kan du bruge direkte i markedsføring, sortiment og kategorivalg. Læs med og bliv klogere.

Danskerne går ind i årets julehandel med en stærk privatøkonomi, og det ventes at løfte omsætningen i november og december til rekordhøje 97 mia. kr. i 2025. Det viser Dansk Erhvervs nye prognose. Det svarer til en fremgang på 4 mia. kr. eller knap 4 procent sammenlignet med 2024.

De danske forbrugere glemte alt om lav forbrugertillid og pessimisme, da netbutikkernes Black Week og Black Friday tilbud ramte. Både meldinger fra virksomhederne og friske tal fra MobilePay viser, at forbruget oversteg sidste år.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent