Spring til indhold

Ikke –anmeldelsespligtig fusion endte med alligevel at skulle anmeldes

03. oktober 2025

For anden gang bruger konkurrencestyrelsen de nye regler om ”call-in” af fusioner under tærskelværdien. OneMeds opkøb af Kirstine Hardam skal nu vurderes af Konkurrencerådet. Sagen viser de juridiske risici ved at gennemføre fusioner uden anmeldelse.

Den konkrete sag
OneMed købte i juni 2025 virksomheden Kirstine Hardam. Begge selskaber er grossister inden for sygeplejeartikler og leverer blandt andet stomiprodukter til kommunerne. OneMed og Kirstine Hardam vil efter fusionen være den største aktør på markedet for salg af stomihjælpemidler og tilhørende serviceydelser til kommuner i Danmark.

Der er tale om et marked med i forvejen få aktører. Sammenholdt med de øvrige tilgængelige oplysninger var skabelsen af en meget stor aktør på et allerede koncentreret marked baggrunden for, at styrelsen vurderede, at der er risiko for, at fusionen vil hæmme konkurrencen betydeligt.
Den endelige afgørelse om, hvorvidt fusionen skal forbydes, afhænger nu af Konkurrencerådet.

Sagens baggrund
Siden den 01.juli 2024 har Konkurrencestyrelsen haft mulighed for en “call-in adgang” af (gennemførte ) fusioner. Denne hjemmel kan styrelsen bruge, når 

(i) De deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 50 mio. DKK, og 

(ii) Styrelsen vurderer, at der er risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling.

Der er grænser for, hvor langt styrelsen kan gå tilbage og kræve anmeldelse
For det første skal styrelsen seneste 15 hverdage efter, at styrelsen er blevet gjort "bekendt" med fusionen, træffe afgørelse om, at den skal anmeldes. Styrelsen er først "gjort bekendt" med fusionen, når styrelsen har modtaget de relevante og tilstrækkelige oplysninger til, at styrelsen anser sig for i stand til at vurdere, om fusionen skal anmeldes.

Det er uklart, om en pressemeddelelse fra parterne er tilstrækkelig til, at styrelsen er gjort bekendt med transaktionen. Som en vis sikkerhed er der dog lavet en regel om, at styrelsen ikke kan kræve en fusion anmeldt senere end tre måneder efter, at en fusionsaftale er indgået, medmindre der foreligger særlige omstændigheder eksempelvis, hvis de deltagende virksomheder oversidder frister for udlevering af information, styrelsen har anmodet om. 6 måneder fra fusionsaftalens indgåelse er dog den absolut øvre grænse for, hvor lang der kan gås tilbage.

For at man ikke skal risikere, at konkurrencemyndighederne tilbagekalder en allerede indgået fusion, bør man derfor overveje, om man skal orientere om dette på forhånd, eller om man skal håbe på, ikke at blive indkaldt. Det er en vanskelig afvejning.

Find linket til afgørelsen her

Du kan læse hele afgørelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen her.

Læs vejledningen fra KFST her

KFST har udgivet en vejledning om disse fusioner under tærskelværdien som findes her.

Nyhed

Vestre Landsret femten-dobler bøde til virksomhed for ulovlig opbevaring af kundedata

Vestre Landsret afsagde den 2. september 2025 dom i en sag om ulovlig opbevaring af kundedata i et ældre it-system. Retten vurderede, at overtrædelsen var begået forsætligt, og forhøjede derfor bøden til 1,5 mio. kr., hvilket var en skærpelse til det 15-dobbelte af den bøde, som byretten tidligere havde fastsat.

Nyhed

Få forklaringen: Sådan er reglerne om fortrydelsesret ved specialfremstillede varer

Hvad er en specialfremstillet vare og kan en kunde fortryde et køb af den? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi dykker ned i reglerne for tilpassede og specialfremstillede varer.

Kontakt

Handel

Sven Petersen

Erhvervsjuridisk fagchef