Nyt afsnit af E-handel Indefra: Sådan skaber Matas synlighed og trafik i den nye AI-virkelighed
ChatGPT og Google Gemini er i fuld gang med at ændre måden, forbrugerne søger og handler på. I dette afsnit af E-handel Indefra giver Søren Riisager fra Matas dig indblik i, hvordan den E-handelsprisvindende virksomhed forholder sig til forbrugernes nye adfærd.
Fire ud af ti danskere bruger ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse AI, når de handler på nettet.
Og tallet ventes at vokse.
Men hvad betyder det for virksomheder, der lever af at være synlige, når kunderne søger?
Og hvordan sikrer du, at du ikke mister terræn i en AI-styret kunderejse?
Svaret ligger i begrebet: GEO – Generative Engine Optimization.
Det forklarer Søren Riisager fra Matas i det nyeste afsnit af E-handel Indefra, hvor han deler sin erfaring med GEO-arbejdet i Matas.
GEO er ikke farvel til SEO
Kort fortalt handler GEO om at optimere indhold, så det ikke kun bliver fundet i de klassiske søgeresultater, men også bliver trukket ind i svarene fra AI-assistenter og generative søgemaskiner.
Skal man så droppe SEO og kun fokusere på GEO?
Nej, siger Søren Riisager. For et succesfuldt GEO-arbejde bygger på SEO-grundstenene om kvalitet, relevans og troværdighed.
Matas trækker på corona-læring
Selv trækker Matas på en SEO-læring, de fik under coronakrisen: Medarbejderne fra butikkerne skal inddrages i arbejdet med at producere indhold. For det sikrer indhold med masser af cases, anmeldelser, unikke tekster, høj faglighed, autenticitet og konkrete eksempler.
Og netop den type indhold vægter AI’erne også højt. Og når det kombineres med semantisk struktur, sikrer det, at virksomheden bliver fundet af både Google og af de nye AI-assistenter.
GEO som konkurrenceparameter
Selvom GEO altså ikke er revolutionerende, så må det ikke undervurderes, understreger Søren Riisager.
Googles generative AI-svar placerer sig nemlig ofte øverst på søgesiden foran både betalte annoncer og de klassiske topplaceringer. Det betyder, at selv en flot top-3-ranking i det organiske søgeresultat, kan miste værdi, hvis brugeren allerede har fået svaret via Googles AI-overview der ligger i toppen af siden.
Omvendt giver det en ny mulighed for virksomheder, der formår at producere indhold af høj kvalitet: Gratis eksponering i AI-overview.
Dermed bliver arbejdet med GEO ikke bare en forlængelse af SEO, men et egentligt konkurrenceparameter.
Vil du vide mere og høre mere om Matas’ strategi, så lyt til podcasten hos
Andre lytter til

Nyt afsnit af E-handel Indefra: Handler iværksættersucces i virkeligheden mere om held end hårdt arbejde?
I dette afsnit af podcasten E-handel Indefra dykker Nina Ulrik Jensen og Mikkel Salling ned i muligheden for, at held har indflydelse på iværksætteres succes.

Nyt afsnit af E-handel Indefra: Digital transformation er nødvendig for B2B’ere – sådan lykkes du
I dette afsnit af podcasten E-handel Indefra dykker Allan Bo Christiansen fra Atea og Kasper Emil Hansen fra Impact ned i, hvad B2B’ere skal have fokus på for at lykkes digitalt. Der bliver nørdet digitale touchpoints, databrug og ledelse. Lyt med og bliv klogere.

Lyt til podcasten E-handel indefra: Loyalitetspoint og kvalitetstjek har sikret Roccamore succes med recommerce
I Dansk Erhverv Digital Handels nye podcast fortæller stifter af Roccamore Frederikke Antoine Schmidt, hvordan virksomheden har fået succes med at sælge brugte designersko
Kontakt

Digital Handel
Carsten Rose Lundberg
Branchedirektør for digital handel