Spring til indhold

Overvejer du at åbne en fysisk butik? Her er 3 gode grunde til at gøre det

22. oktober 2025

En fysisk butik er ikke afgørende for at så succes online. Men det kan hjælpe, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. Her dykker vi ned i tallene og giver dig 3 grunde til at ”gå på gaden.”

kvinde i fysisk butik

Hent E-handelsanalysen nederst på siden

1: Fysiske butikker har betydning for kunderne
For hver fjerde dansker spiller det en vigtig eller afgørende rolle, at de netbutikker, de handler hos, også findes i den fysiske verden. I 2024 gjaldt det 29 procent, mens andelen året før var 22 procent.

Omvendt mener tre ud af fire danskere, at fysiske butikker kun har lille eller ingen betydning, når de handler online.

Forskellene mellem befolkningsgrupperne er generelt små, men blandt pensionisterne er der lidt flere, som foretrækker at handle på nettet – 11 procent mod 7 procent i befolkningen som helhed.

Der er altså stadig mange forbrugere, der finder tryghed i at kunne møde brandet fysisk. For e-handlere kan en butik i gadebilledet altså være nøglen til øget tillid og flere salg online.

2: Fysiske butikker giver tryghed
Mere end halvdelen af de forbrugere, der foretrækker netbutikker med fysiske butikker, peger på tryghed som den vigtigste årsag. 55 procent siger, at det betyder meget at kunne gå direkte til butikken, hvis der opstår problemer. Det har været den mest afgørende faktor siden 2022. Selvom betydningen tidligere er faldet, ser den nu ud til at have stabiliseret sig.

Usikkerhed om varens størrelse eller kvalitet spiller også ind. 45 procent nævner dette som en væsentlig grund til at vælge en netbutik med fysisk tilstedeværelse.

For 44 procent handler det om at kunne undgå eventuelle returneringsomkostninger, mens 39 procent fremhæver friheden til at kunne vælge mellem fysisk butik og online handel – en andel, der er steget markant fra 30 procent i 2022.

For e-handlere er budskabet klart: Den fysiske butik handler ikke kun om salg, men om at skabe tillid, fleksibilitet og tryghed.

3: Kombination giver loyale kunder
De fleste forbrugere kombinerer deres køb på nettet med besøg i de samme butikkers fysiske afdelinger. I august 2025 gjaldt det 59 procent – et fald på otte procentpoint sammenlignet med året før, men stadig lidt højere end i 2023, hvor andelen var 57 procent. Omvendt siger 41 procent, at de ikke handler i de samme butikker online og fysisk.

grafik: Kunder handler samme steder

Ser man på befolkningsgrupperne, er det især de unge (67 procent) og børnefamilierne (70 procent), der shopper på tværs af kanaler. Blandt de midaldrende er andelen 56 procent, mens den blandt pensionister ligger på 44 procent.

For e-handlere viser tallene, at omnichannel kan skabe en rigtig god kundeoplevelse. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen

 

 

 

 

 

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent