Spring til indhold

Få overblikket: Sådan arbejder de danske netbutikker med bæredygtighed

26. september 2025

85 procent af de danske netbutikker arbejder allerede med bæredygtighed. Men lovgivningens kompleksitet og høje omkostninger bremser udviklingen, viser Dansk Erhvervs nye e-handelsbarometer. 

kollegaer-bord

De danske netbutikker er godt i gang med bæredygtighedsarbejdet. Det er konklusionen i en ny medlemsundersøgelse, som Dansk Erhverv har foretaget. 

Her svarer 5 ud af 6 netbutikker, at de har taget konkrete initiativer for at udvikle virksomheden i en mere bæredygtig retning.  

Mest udbredt er indsatsen inden for cirkularitet, genbrug og social bæredygtighed, hvor mere end halvdelen af virksomhederne har aktiviteter i gang.  

Arbejdet med CO2-reduktion fylder også en del – her er næsten hver anden virksomhed i gang – mens omkring en tredjedel arbejder med miljømærkninger. 

Også emballage er et område, der fylder meget, og i dag arbejder over halvdelen af virksomhederne på klimavenlige løsninger dette område.  

graf-udvikling

Hvad driver udviklingen?
Det er i høj grad virksomhedernes egen interesse og lovgivning og regulering, der driver udviklingen.  

Det ses eksempelvis på emballageområdet. Her oplever over halvdelen af virksomhederne, at de allerede er – eller snart vil blive – påvirket af ny lovgivning – nærmere bestemt det udvidede producentansvar.  

Også på andre områder er der regulering på vej. 43 procent af virksomhederne oplever krav i forhold til selve produkterne, mens 38 procent peger på logistik og levering som områder, hvor nye regler får betydning. 

Hvad siger kunderne?
Mens regulering i stigende grad driver virksomhedernes indsats, fylder kundernes krav langt mindre. Kun 21 procent af netbutikkerne oplever, at kunderne efterspørger grønne løsninger – et markant fald fra 32 procent året før. 

Kigger man udelukkende på produktsiden, er billedet dog mere nuanceret. Her svarer mere end hver tredje virksomhed, at kunderne faktisk efterspørger bæredygtige alternativer. Det stemmer også overens med Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra marts, hvor 27 procent af forbrugerne sagde, at de gerne vil støtte virksomheder med en grøn profil. Hver femte fortalte samtidig, at de inden for det seneste halve år havde købt brugte varer online. 

Det er en interessant nuance, der viser, at virksomhederne skal overveje, om de undervurderer betydningen af grønne tiltag.   

Hvad står i vejen?
Selvom de fleste virksomheder er godt i gang, er der tydelige barrierer, som hæmmer udviklingen.  

Knap halvdelen af virksomhederne nævner økonomi som en stopklods. Det skal også ses i forlængelse af, at virksomhederne oplever, at forbrugerne kun i begrænset omfang efterspørger de grønne tiltag, og derfor er de i tvivl om, hvorvidt indsatsen kan ses på bundlinjen. 

Udover økonomi spiller manglende viden og uklar lovgivning også en stor rolle. 

Et godt eksempel på dette er det udvidede producentansvar, som træder i kraft 1. oktober. Mange virksomheder har forklaret, at de bakker op om hensigten, men at regningen bliver meget høj, og at reglerne er alt, alt for komplekse og ender med at stå i vejen for andre grønne tiltag.  

graf-stopklods

Dansk Erhverv er klar til at hjælpe dig
Virksomhederne er godt i gang med den grønne omstilling. Det skyldes blandt andet regulering og lovgivning. Det står dog også klart, at netop lovgivningen ofte er så kompleks, at virksomhederne har svært ved at forstå den og det kan stå i vejen for grønne initiativer.  

I Dansk Erhverv er vi klar med rådgivning, hvis du har spørgsmål til dit bæredygtighedsarbejde.  

Kontakt

Digital Handel

Kirsten Hjalmsrud

Chefkonsulent