{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. september 2025
Det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark den 1. oktober.
Når producentansvaret for emballage træder i kraft, medfølger en række gebyrer, som virksomheder skal være opmærksomme på. Gebyrerne dækker forskellige dele af systemet og opkræves af både myndigheder og kollektivordninger. Her får du et overblik over de forskellige gebyrer.
1. Løbende betaling til en kollektivordning (fra 1. oktober 2025)
Virksomheder, der er omfattet af producentansvaret, skal melde sig ind i en kollektivordning og betale for håndtering af det emballageaffald, de sætter på markedet.
Det er op til kollektivordningerne at fastsætte de præcise takster og betalingstidspunkter.
2. Gebyr til Miljøstyrelsen
Alle virksomheder med producentansvar skal også betale et årligt gebyr til Miljøstyrelsen. Dette gebyr dækker udgifter til bl.a. kontrol, analyse og informationsindsats.
3. Gebyr til Dansk Producentansvar (DPA)
DPA har ansvaret for at administrere selve fordelingen af producentansvaret og levere vejledning og afgørelser.
Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til de enkelte opkrævninger, kan du kontakte enten DPA, Miljøstyrelsen eller din kollektivordning.
Dansk Erhverv kæmper for en udskydelse til der er styr på omkostningerne
Producentansvaret er et system, Dansk Erhverv har bakket op om. Men vi har også fra starten advaret om, at en hastig implementering, uden at et system og en kontrol med omkostningerne var på plads, ville lede til øgede omkostninger for virksomheder og forbrugere. Det er desværre her det er endt.
Den samlede årlige pris, som de omfattede virksomheder skal betale, er 580 millioner kroner højere end først antaget. Det rammer alle led – fra producent til engros og detail. Derudover er det et system, som er svært at administrere. Både omkostningerne og administrationen er noget, som Dansk Erhverv arbejder hårdt og løbende på at få begrænset.
Dansk Erhverv, medlemsvirksomheder og en række andre aktører arejder intenst på en udskydelse og en løsning, så der kommer styr på omkostningerne. Sagen er nu bragt op i toppen af regeringen.