Spring til indhold

Nye tal afslører svindlernes mest brugte tricks: Sådan undgår du at blive ramt

02. september 2025

Knap 1 ud af 3 netbutikker har været udsat for svindel. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, der også viser, hvilke tricks svindlerne oftest benytter sig af. Læs med og kom et skridt foran svindlerne.

Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsbarometer for 2. kvartal 2025 viser, at svindel fortsat er en alvorlig udfordring for danske netbutikker – faktisk har 3 ud af 10 netbutikker oplevet svindel.

Her kan du se, hvilke svindelformer, der oftest rammer, og hvad du kan gøre for at gøre livet så svært som muligt for svindlerne.

1: Den mest udbredte form for svindel er stadig phishing/smishing, som har ramt hele 59 pct. af de svindeludsatte virksomheder.  

- Det gode råd: Sørg for, at medarbejdere lærer at gennemskue falske mails og sms’er gennem faste øvelser og træning. Hav klare rutiner for, hvordan man tjekker, om en henvendelse er ægte, inden man klikker eller svarer. Brug de sikkerhedsværktøjer, der allerede findes hos mail- og teleudbydere, som et ekstra filter.

2: CEO-svindel, hvor svindlere udgiver sig for at være CEO’s har ramt 35 pct. Af de svindelramte virksomheder. Det er en stigning fra 21 pct. i 2024.

- Det gode råd: Lav faste regler for, hvordan større betalinger altid skal godkendes af mere end én person. Gør det tydeligt internt, at en mail fra chefen aldrig må være nok i sig selv til at frigive penge. Tal åbent i ledelsen om denne type svindel, så alle er opmærksomme på risikoen.

3: Falske betalinger med stjålne kreditkort har ramt 32 pct.

- Det gode råd: Hold øje med usædvanlige købsmønstre, fx mange små køb hurtigt efter hinanden eller bestillinger til mistænkelige adresser. Brug de kontrolmuligheder, betalingsudbyderen stiller til rådighed, til at standse tvivlsomme betalinger. Sørg for at have klare procedurer for, hvordan man håndterer en sag, hvis et kort viser sig at være stjålet.

Svindelsager

Se mere i Dansk Erhvervs guide
For at hjælpe virksomheder med at håndtere svindel har Dansk Erhverv udarbejdet en praktisk og let tilgængelig . Guiden indeholder konkrete råd til, hvordan man håndterer kopiering af hjemmesider, misbrug af varemærker og falske webshops – og hvordan man bedst beskytter sig mod svindel, herunder phishing og misbrug af AI.

Guiden er udarbejdet i samarbejde med bl.a. Punktum.dk og E-mærket og kan tilgås her: Online Svindelguide 1.0 (PDF) 

Hjælp dig selv: Husk at anmelde svindel
Kun 15 pct. af de svindeludsatte virksomheder har anmeldt svindlen til politiet, og blot 9 pct. har kontaktet en advokat. Hver tredje har slet ikke gjort noget, og kun en håndfuld har kontaktet organisationer som Punktum.dk eller Dansk Erhverv.

Et vigtigt skridt i kampen mod svindlerne er at sikre opmærksomhed om problemet, og derfor er det vigtigt at anmelde sagerne, siger Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

 

Andre læser også

Nyhed

4 ud af 10 forbrugere er nervøse for at blive svindlet, når de handler online: Sådan beroliger du dem

Det er vigtigt at tage forbrugernes bekymring for svindel alvorlig, for 6 ud af 10 vil droppe et køb, hvis de er usikre, forklarer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv. Ny E-handelsanalyse viser, hvor forbrugerne søger sikkerhed, hvis de er usikre på, om de handler med en reel butik eller en svindler.

Nyhed

Falske kopibutikker skyder op online: Nu styrker Dansk Erhverv og E-mærket indsatsen imod svindlerne

Kopibutikker, der snyder både forbrugere og virksomheder online, er blevet et så stort problem, at det kræver strukturelle løsninger. Det mener Dansk Erhverv, som i samarbejde med E-mærket øger kampen mod svindlerne. Samtidig udgiver vi en ny guide og samler vi al vores viden til gavn for medlemmerne.

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Seniorchefkonsulent