Gemt

E-handelsanalysen 2020: Et usædvanligt rekordår for dansk e-handel

25. februar 2021

Coronakrisen påvirkede dansk e-handel med store udsving og ændrede forbrugsvaner i 2020. Nye forbrugere og øget forbrug i flere kategorier gav vækst på 6 % og ny rekordomsætning på 154 mia. krtrods markant tilbagegang i oplevelsesindustrienNiels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, glæder sig især over, at fremgangen sker i de danske butikker.  

Hent E-handelsanalysen nederst på siden.

Dansk Erhverv har netop udgivet E-handelsanalysen 2020, og den ligner ved første øjekast de tidligere E-handelsanalyser: Forbruget på nettet vokser og sætter igen rekord. 

Dykker man lidt dybere, vil man dog hurtigt opdage, at væksten og rekorden dækker over et ganske usædvanligt år for dansk e-handel, forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

”Det skyldes selvfølgelig coronakrisen og de deraf følgende restriktioner og nedlukninger, som har påvirket e-handlen markant og ført til enorme udsving i forbruget. 2020 har været kontrasternes år, hvor mange butikker har kæmpet for at følge med den eksplosive vækst, mens andre har kæmpet for at overleve.” 

Dagligvarer buldrer frem – oplevelsesindustrien lider 
Kontrasterne er tydeligst i dagligvarebranchen og oplevelsesindustrien.  

Dagligvaresalget på nettet har under krisen fået det længeventede folkelige gennembrud og er gået fra at udgøre 4 % af det samlede forbrug i 2019 til at udgøre 6 % i 2020. 

Andelen af forbrugere, som har handlet dagligvarer, mad og drikke på nettet, er steget med 34 % fra 2019 og sammen med bolig- og havekategorien og hobby- og kontorartikler har salget af dagligvarer således haft den klart største fremgang under krisen. 

”Omvendt så lider oplevelsesindustrien og i særlig grad rejsebranchen et enormt knæk; forbruget på rejser er mere end halveret i 2020. Faldet i oplevelsesindustrien betyder, at der i runde tal ”mangler” 20 mia. kr. sammenlignet med 2019. Det er markant, og det skal man selvfølgelig have in mente, når man ser, at den generelle vækst er lavere end tidligere år, siger Niels Ralund.   

Nye kunder vælter ind i netbutikkerne: bekvemmelighed slår pris 
Der er flere grunde til, at forbruget formår at vokse med 6 % svarende til 9 mia. kr. sammenlignet med 2019, selvom der ”mangler” 20 mia. fordelt på rejser og køb af billetter til museer, biografer, teatre og andre kulturbegivenheder 

Forbruget er som nævnt flyttet over i andre kategorierde udbetalte feriepenge har betydning og så har krisen fået nye kunder til at vælte ind i netbutikkerne og de eksisterende kunder til at handle mere; 70% af forbrugerne, som handler online, gør det mindst en gang om månedenmens knap halvdelen trykker køb i en netbutik mindst en gang om ugen – en stigning på 2 procentpoint.  

”Der er helt klart mange nye kunder, der har fundet ud af, at det er nemt og bekvemt at handle online. Det viser sig også ved, at bekvemmelighed i stigende grad slår pris og udvalg som årsag til at handle på nettet,” sige Niels Ralund.  

 

Fremgang i de danske butikker, men Zalando er stadig størst 
En af de mest positive konklusioner i analysen er, at forbrugerne skruer ned for købene i udenlandske butikker. Forbruget i udlandet faldet med 10 %, mens det er vokset med 15 % i de danske netbutikker. 

 

”Væksten i danskernes forbrug i udenlandske netbutikker har i flere år været større end i de danske, og det har været alvorlig malurt i bægeret. Derfor er det en rigtig god nyhed, at udviklingen nu er vendt. Der er flere grunde til det, men den vigtigste er, at de danske netbutikker gør det hamrende godt. De fortjener stor ros,” forklarer Niels Ralund.  

Tendensen afspejler sig også listen over de største netbutikker. Tyske Zalando topper igen suverænt med 4,4 % af alle handler, mens Matas og nemlig.com har stor fremgang og er sammen med Coop med i top-5. Danske Proshop, Webapoteket, Med24 og Magasin er nye på listen og illustrerer fremgangen for de danske butikker.  

Største netbutikker fordelt på antal handler

Det er også værd at bemærke, at både Amazon og Wish går tilbage. 

”Det er en positiv udvikling, og når de nye europæiske momsregler træder i kraft 1. juli i år, kan vi forhåbentligt hente endnu mere handel hjem,” siger Niels Ralund.   

Handlen i udlandet udgør 29 % af det samlede forbrug. 

Fremtiden er lys  
Det er ikke kun udviklingen omkring udlandshandlen, der gør Niels Ralund optimistisk på dansk e-handels vegne.   

”Hver fjerde forbruger forventer at handle mere online i løbet af 2021, mens blot 6 % vil skrue ned for forbruget på nettet. Når vi samtidig ved, at flere forbrugere vil handle mere i de danske butikker fremfor de udenlandske, ser fremtiden for dansk e-handel endog meget lys ud.  

Log ind for at hente hele E-handelsanalysen 2020

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent