E-handel: Hvem har ansvaret, hvis pakken bliver væk?
Det sker desværre, at pakker bliver væk. Det kan ske på vej fra dig til din kunde eller fra din kunde retur til dig. I denne guide kan du finde oplysninger om, hvem der har ansvaret for pakken, hvis den bliver væk.
Pakken er på vej ud til forbrugeren
Når pakken er på vej ud til forbrugeren, skal der skelnes mellem den situation, hvor forbrugeren vælger en transportør, som du stiller til rådighed, og den situation hvor forbrugeren vælger en helt anden transportør.
Transportør du stiller til rådighed
Ved den meste e-handel er det almindeligt, at du som sælger giver forbrugeren forskellige leveringsmuligheder (for eksempel Post Nord, GLS mv.). I denne situation er det dig, der har ansvaret for pakken helt frem til, at forbrugeren modtager pakken. Hvis den går i stykker eller bliver væk undervejs, kan du derfor ikke kræve betaling, hvis ikke du leverer en ny vare.
Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.
Andre relaterede guides i temaet
E-handel - informationsforpligtelser
Når du handler med forbrugere på nettet, er der en masse oplysninger, som du skal give forbrugerne inden forbrugernes køb. Denne guide gennemgår de vigtigste oplysningskrav, og hvad konsekvensen er, hvis ikke du får givet oplysningerne rigtigt. Der er tale om oplysninger, der typisk gives i handelsbetingelserne.
E-handel – særlige krav til din hjemmeside
Når du har en hjemmeside, er der nogle elementer, der altid skal være til stede på hjemmesiden. Det kan du læse mere om i denne guide.
Fortrydelsesretten ved fjernsalg – hvordan fungerer den i praksis?
I denne guide kan du læse om fortrydelsesretten for både varer og tjenesteydelser, hvor aftalen er indgået som fjernsalg.