ATA-Carnet
ATA-Carnet ordningen er baseret på en international aftale om at tillade en midlertidig import af varer til et andet land i op til 1 år. Ved midlertidig import forstås, at de varer, som er blevet indført, skal hjemtages til Danmark igen inden gyldighedsfristens udløb.
ATA-Carnet’et accepteres af toldvæsenerne i over 70 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien.
Læs mere
ATA-Carnet lande
ATA-Carnet’er accepteres af toldvæsenerne i over 70 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien.
Se en engelsk udgave af ATA-Carnet brochure
Fordelene ved et carnet
Man undgår at skulle betale told og afgifter i indførsels- og transitlandene, men man undgår også:
• Besværlige toldprocedurer: Ét tolddokument til alle formaliteter
• Sikkerhedsstillelse
• Mange forskellige valutaer
• Ventetid
• Eksport- og importformaliteter i EU
• Ubehagelige overraskelser – omkostningerne ved den midlertidige ind- og udførsel er afholdt inden rejsen
Et carnet er gyldigt i op til ét år og kan anvendes til mange rejser.
Hvilke varer dækker et Carnet?
Praktisk taget alle varer, der ikke kan konsumeres: Computere, lyd- og lysudstyr, kameraer, køretøjer, juveler, beklædningsgenstande, sportsudstyr, musikinstrumenter, værktøj, cirkusdyr, heste m.v.
ATA-Carnet dækker ikke:
• Entreprenørmateriel og andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger.
• Landbrugsmaskiner der skal bruges til arbejde i udlandet, f.eks. pløjning og høst.
Bemærkninger:
• Varenes/udstyrets identitet skal til enhver tid kunne konstateres.
• Varene/udstyret må ikke sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet. • Varene/udstyret anført i Carnet'et skal ejes af et firma eller en fysisk og juridisk person med bopæl i Danmark.
Hvordan får man et ATA-Carnet?
Carnet’et udstedes og garanteres i Danmark og Færøerne af Dansk Erhverv – The Danish Chamber of Commerce - og dets lokalkontorer. Derudover er det muligt at ansøge om Carnet’et elektronisk på nettet, hvorefter det ligger klar til afhentning i enten på et af vore kontorer i København, Aarhus, Aalborg, Odense eller Aabenraa. Vi kan herudover sende Carnet’et direkte til jeres adresse.
Ekspeditionstid
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12:00, bliver behandlet og sendt samme dag eller det kan afhentes efter kl. 14:00 på et af vore kontorer.
Priser
Prisen på et ATA-Carnet afhænger af værdien af de varer der rejses med. Dansk Erhvervs medlemmer opnår dog 50% på alle Carnet'er. Se priserne her
Carnet & certifikater

ATA-Carnet
Et ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de lande som er tilsluttet ordningen.

ATA-Carnet vejledning
Vejledning til udfyldelse af ansøgning om udstedelse af ATA-Carnet for varer/fagligt udstyr.



Free Sales Certificate
Dansk Erhverv har overtaget udstedelsen af Free Sales Certifikat fra Miljøstyrelsen på visse produkter.

Langtids-leverandørerklæring
Dansk Erhverv kan legalisere erklæringen, der kan gælde for en længere periode og indeholder oplysning om varens oprindelse.

Oprindelsescertifikat vejledning
Ved eksport til en række lande kræver modtager, at der vedlægges et oprindelsescertifikat udstedt af det nationale Chamber of Commerce, som dokumenterer varens oprindelse.

Påtegninger og erklæringer
I nogle handelsforhold kræver kunden, at eksportøren får påtegnet et dokument eller erklæret visse forhold. Dette tilbyder Dansk Erhverv til vores kunder.

Dokumenter til Tyrkiet
I forhold til Tyrkiet findes nogle særlige formularer og dokumenter, der udelukkende bruges i Tyrkiet. De pågældende dokumenter beskrives her...