Carnet

ATA-Carnet

Et ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de lande som er tilsluttet ordningen.

ATA-Carnet ordningen er baseret på en international aftale om at tillade en midlertidig import af varer til et andet land i op til 1 år. Ved midlertidig import forstås, at de varer, som er blevet indført, skal hjemtages til Danmark igen inden gyldighedsfristens udløb.

ATA-Carnet’et accepteres af toldvæsenerne i over 70 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Australien.

Se ATA-Carnet brochure her

Se en engelsk udgave af ATA-Carnet brochure 

Fordelene ved et carnet
Man undgår at skulle betale told og afgifter i indførsels- og transitlandene, men man undgår også:
• Besværlige toldprocedurer: Ét tolddokument til alle formaliteter
• Sikkerhedsstillelse
• Mange forskellige valutaer
• Ventetid
• Eksport- og importformaliteter i EU
• Ubehagelige overraskelser – omkostningerne ved den midlertidige ind- og udførsel er afholdt inden rejsen

Et carnet er gyldigt i op til ét år og kan anvendes til mange rejser.

Hvilke varer dækker et Carnet?
Praktisk taget alle varer, der ikke kan konsumeres: Computere, lyd- og lysudstyr, kameraer, køretøjer, juveler, beklædningsgenstande, sportsudstyr, musikinstrumenter, værktøj, cirkusdyr, heste m.v.

ATA-Carnet dækker ikke:
• Entreprenørmateriel og andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger.
• Landbrugsmaskiner der skal bruges til arbejde i udlandet, f.eks. pløjning og høst. 

Bemærkninger:
• Varenes/udstyrets identitet skal til enhver tid kunne konstateres.
• Varene/udstyret må ikke sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet. • Varene/udstyret anført i Carnet'et skal ejes af et firma eller en fysisk og juridisk person med bopæl i Danmark.

Hvordan får man et ATA-Carnet?
Carnet’et udstedes og garanteres i Danmark og Færøerne af Dansk Erhverv – The Danish Chamber of Commerce - og dets lokalkontorer. Derudover er det muligt at ansøge om Carnet’et elektronisk på nettet, hvorefter det ligger klar til afhentning i enten på et af vore kontorer i København, Aarhus, Aalborg, Odense eller Aabenraa.  Vi kan herudover sende Carnet’et direkte til jeres adresse.

Ekspeditionstid
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12:00, bliver behandlet og sendt samme dag eller det kan afhentes efter kl. 14:00 på et af vore kontorer.

Priser
Prisen på et ATA-Carnet afhænger af værdien af de varer der rejses med. Dansk Erhvervs medlemmer opnår dog 50% på alle Carnet'er. Se priserne her

 

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.