Langtids-leverandørerklæring
Dette dokument bruges i særlig grad i Tyskland, og erklæringen kan gælde i en periode for op til 2 år. Det betyder, at man i hele den periode kan bekræfte varens oprindelse.
Konkret betyder det, at der i løbet af de to år ikke må ændres på noget der får betydning for oprindelsen. Sker det, er man forpligtet til at kalde erklæringen tilbage og få udstedt en ny erklæring, der tager højde for den ændrede oprindelse.
Erklæringen er indført af Tyskland for at forenkle tyske virksomheders dokumentation i forhold til salg af varer, råvarer eller underkomponenter til 3. lande, som kræver oprindelsescertifikat. Erklæringen sikrer, at virksomhederne sparer både tid og penge fremfor at skulle udstede et oprindelsescertifikat til hver enkelt ordre.
Der er to måder at udfærdige leverandørerklæringer på, og nedenfor følger SKATs definitioner af begge typer.
En leverandørerklæring bruges, når det er nødvendigt at fastlægge en vares oprindelsesstatus. Det er leverandøren der skal udfærdige leverandørerklæringen til brug for eksportøren eller den erhvervsdrivende.
Leverandøren skal afgive erklæring på fakturaen for den pågældende sending, på en følgeseddel eller et andet handelsdokument, der indeholder en detaljeret beskrivelse af varerne. Leverandøren kan afgive erklæringen når som helst, også efter at varerne er leveret.
For mere information se her:
Stående leverandørerklæring ved regelmæssig levering
Hvis leverandøren regelmæssigt leverer varer med samme oprindelsesstatus, kan leverandøren vælge at udstede en såkaldt stående leverandørerklæring, som dækker flere sendinger af de samme typer varer. En stående leverandørerklæring udfærdiges for forsendelser der sendes i en periode, og erklæringen skal angive tre datoer:
- den dato, hvor erklæringen er udfærdiget (udstedelsesdato)
- datoen for periodens påbegyndelse (startdato), som ikke må ligge mere end 12 måneder før eller mere end 6 måneder efter udstedelsesdatoen
- datoen for periodens ophør (slutdato), som ikke må ligge mere end 24 måneder efter startdatoen.
Hvis den stående leverandørerklæring ikke er gyldig i forbindelse med visse eller alle sendinger af varer, der er leveret eller skal leveres, skal leverandøren underrette den pågældende eksportør eller erhvervsdrivende med det samme.
For mere information se her:
Underskrift eller elektronisk autentifikation
Leverandøren skal underskrive leverandørerklæringen. Hvis både leverandørerklæringen og fakturaen udfærdiges elektronisk, kan de autentificeres elektronisk, eller leverandøren kan skriftligt tilkendegive overfor eksportøren eller den erhvervsdrivende, at han påtager sig det fulde ansvar for alle leverandørerklæringer, der angiver ham, som om de faktisk var forsynet med hans håndskrevne underskrift.
Ekspeditionstid
Alle ansøgninger der er modtaget inden kl. 12:00 via mail til coc@danskerhverv.dk, bliver behandlet og sendt samme dag eller det kan afhentes kl. 14:00 i København eller Aarhus.
Porto for forsendelse pålægges fakturaen.
Yderligere oplysninger om Langtids-leverandørerklæringer kan fås ved henvendelse til Dansk Erhvervs Carnet og Certifikatafdeling på tlf.: 3374 6000.
Vær opmærksom på, at begge nedenstående erklæringer skal udfyldes:
Hent ansøgning til leverandørerklæring her
Hent langtids-leverandørerklæring her
Carnet & certifikater

ATA-Carnet
Et ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer samt sikkerhedsstillelse for told og afgifter i de lande som er tilsluttet ordningen.

ATA-Carnet vejledning
Vejledning til udfyldelse af ansøgning om udstedelse af ATA-Carnet for varer/fagligt udstyr.



Free Sales Certificate
Dansk Erhverv har overtaget udstedelsen af Free Sales Certifikat fra Miljøstyrelsen på visse produkter.

Langtids-leverandørerklæring
Dansk Erhverv kan legalisere erklæringen, der kan gælde for en længere periode og indeholder oplysning om varens oprindelse.

Oprindelsescertifikat vejledning
Ved eksport til en række lande kræver modtager, at der vedlægges et oprindelsescertifikat udstedt af det nationale Chamber of Commerce, som dokumenterer varens oprindelse.

Påtegninger og erklæringer
I nogle handelsforhold kræver kunden, at eksportøren får påtegnet et dokument eller erklæret visse forhold. Dette tilbyder Dansk Erhverv til vores kunder.

Dokumenter til Tyrkiet
I forhold til Tyrkiet findes nogle særlige formularer og dokumenter, der udelukkende bruges i Tyrkiet. De pågældende dokumenter beskrives her...