Spring til indhold

Stærkt partnerskab giver ly i natten: Sådan samarbejder JYSK og Kirkens Korshær

Hver nat risikerer 6.000 hjemløse at skulle overnatte på gaden i Danmark. I Kirkens Korshærs varmestuer kan nogle af dem finde ly for natten, men begrænsede ressourcer gør det svært at give alle en varm nat. Derfor donerer Jysk soveposer og liggeunderlag til varmestuerne. Her får du fem gode råd til et stærkt samarbejde mellem NGO'er og private virksomheder.

Dansk Erhverv Magasinet 01 | 2025

Af: Søren Willemoes Poulsen, Foto: Jakob Møller og Kasper Løftgaard

De færreste kan forestille sig en nat på gaden, når den bidende vinterkulde viser tænder. Men det er virkeligheden for 6.000 hjemløse borgere i Danmark. For dem er det ikke altid en mulighed at søge inden døre. Og temperaturer under frysepunktet kan i værste fald koste dem livet.

Derfor kan de hjemløse finde ly for natten i Kirkens Korshærs varmestuer. Men med begrænsede ressourcer kan det være svært for Kirkens Korshær at give alle en varm nat. Her kommer detailgiganten Jysk ind i billedet. For siden 2015 har virksomheden doneret liggeunderlag, soveposer og meget andet til de hjemløse, der kommer i Kirkens Korshærs varmestuer.

”Kirkens Korshær har kun begrænsede ressourcer til at hjælpe alle de nødlidende hjemløse. Derfor betyder det meget for os som organisation at have et samarbejde med Jysk, som gør, at vi i stedet kan bruge vores penge på blandt andet mad til borgerne, siger Jeanette Bauer, chef i Kirkens Korshær.

Kerneforretning og værdigrundlag
Det er ikke tilfældigt, at Jysk støtter netop Kirkens Korshær. For Kirkens Korshærs varmestuer har brug for de produkter, som Jysks kerneforretning er bygget op om, blandt andet soveposer, liggeunderlag og viskestykker. Det fortæller Åse Andersson, som er kommunikationsdirektør i Lars Larsen Group. ”Vi er en stor global virksomhed, og vi har et ansvar for at hjælpe, hvor vi kan. Det har altid ligget i vores dna. For Lars Larsen, der stiftede Jysk, kom selv fra trange kår. Samarbejdet med Kirkens Korshær stemmer rigtig godt overens med vores kerneforretning, og vi er glade for, at vores varer kan hjælpe nogle af de mennesker, der har det allersværest,” siger Åse Andersson.

”Samarbejdet med Kirkens Korshær stemmer rigtig godt overens med vores kerneforretning, og vi er glade for, at vores varer kan hjælpe nogle af de mennesker, der har det allersværest.” kommunikationsdirektør, Åse Andersson, JYSK

Kend din virksomhed
For de fleste NGO’er vil det være et sandt drømmescenarie at have et samarbejde, som Kirkens Korshær har med Jysk. Det er stabilt, langvarigt og så er det ikke mindst med til at løse NGO’ens mission. Men hvad skal der til for at gå fra drøm til virkelighed. Eller sagt mere direkte: Hvad skal en NGO gøre for at blive virksomhedernes favorit? Det spørgsmål bliver Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, ofte stillet.

”Mit bedste råd er, at NGO’erne skal forsøge at etablere samarbejder med virksomheder, hvor kerneforretningen ligger tæt op ad NGO’ens mission,” siger hun og fortsætter: ”Det er også vigtigt, at NGO’erne indledningsvist formår at vise, hvordan et samarbejde vil gavne begge parter. Især hvis der er planer om at skabe et langvarigt samarbejde.”

Øg chancen for et samarbejde
Det er Åse Andersson fra Jysk enig i. Hun forklarer, at Jysk får mange henvendelser fra NGO’er, der gerne vil have støtte eller indlede et samarbejde. Dem, der har bedst chance for at få et ja, er dem, der har undersøgt virksomheden bedst og kan præsentere nogle gode argumenter for, hvorfor det lige er Jysk, de henvender sig til, hvad Jysk kan bidrage med, og hvad hjælpen betyder.

”Hvis du som NGO kan vise, hvilken betydning lige netop Jysks produkter eller økonomiske støtte får, så har du bedre chance for at indlede et samarbejde,” siger Åse Andersson.

Brug tid på forberedelse
I Kirkens Korshær er det også erfaringen, at god forberedelse øger chancen for et samarbejde. Medarbejderne i Kirkens Korshær bruger god tid på at undersøge de virksomheder, de gerne vil samarbejde med. Det kan eksempelvis være ved at tjekke virksomhedens CSR-strategi for at finde mulige indgangsvinkler og strategiske mål, som et partnerskab kan være med til at indfri, forklarer Jeanette Bauer.

”Et eksempel kan være, at virksomheden har et mål om at hjælpe udsatte familier. Det kan vi hjælpe med at indfri, fordi vi blandt andet arrangerer sommerture for udsatte familier. Virksomhedens donationen kan betyde, at flere udsatte familier kan komme med på tur,” siger hun og uddyber: ”Du skal næsten helt ned på kroner og ører kunne vise, hvordan du bruger støtten. Samtidig oplever vi også en stigende interesse for data, som virksomhederne kan bruge i deres ESG-regnskab.”

Hav styr på logistikken
Som NGO skal du også have styr på logistikken. Du skal have en konkret plan for, hvordan du får hjælpen ud til dem, der har brug for den. Ellers kan det være svært for virksomheden at se, hvorfor den skal støtte, fortæller Jeanette Bauer fra Kirkens Korshær.

I 2023 indledte Kirkens Korshær et samarbejde med Pepsi, der donerede en stor mængde produkter, som skulle sælges i Kirkens Korshærs butikker for at generere penge til NGO’ens arbejde. Fordi Kirkens Korshær har et stort centrallager, der kan modtage store mængder produkter, og en masse butikker, der kan afsætte dem, så var den mere end 100 år gamle NGO attraktiv for Pepsi: ”Jeg ved godt, at alle ikke kan trylle et centrallager frem, men man skal lægge en plan for, hvad man kan,” lyder det fra Jeanette Bauer.

Hold linjen varm
Beder man en række parterapeuter om at give et godt råd til, hvordan man vedligeholder et forhold, vil mange formentlig svare, at det er vigtigt at tale sammen. Det gælder også i et professionelt forhold, pointerer Jeanette Bauer.

“Et godt forhold kræver, at man dyrker relationen og holder linjen varm både i begyndelsen, men også når man som Kirkens Korshær og Jysk kan fejre fagligt tinbryllup,” siger Ellen Marie Friis Johansen.

5 gode råd til NGO’er: Sådan får du et lykkeligt samarbejde med en privat virksomhed

  1. Forstå virksomheden: Læs eksempelvis virksomhedens CSR-strategi.
  2. Forbind jeres mission med virksomhedens mål.
  3. Præsentér en konkret plan for samarbejdet.
  4. Sørg for at dokumentere resultaterne.
  5. Hold løbende dialog og vær åben for udvikling.

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 01 | 2025

Brian Mikkelsen: Der er brug for handling, ikke et mirakel

Europa står i en skæbnestund. Væksten står stille, innovationen udebliver, og vores konkurrenceevne sidder fast i en sump af bøvl og papir. I øst rykker Putin frem, og i vest mobiliserer Trump til handelskrig. I Europa er vi ikke bare alene hjemme – vores hjem er samtidig ramt af vandskade, taget er utæt, og vinduerne er mørnede.

Trump, told og trusler: Hvad er op og ned i de mange udmeldinger?

I sin første måned som præsident har Trump igen og igen skruet op for retorikken, når det gælder told. EU må leve med, at højere told synes at være et kernelement i Trumps økonomiske politik. Her ser vi nærmere på, hvad der er op og ned i de mange udmeldinger og dykker dybere ned i den økonomiske filosofi, der ligger bag, for at forstå, hvorfor præsidenten er så forelsket i told.

Temu og Wish oversvømmer markedet: Danske legetøjsfirmaer presses af ulige regler

Som legetøjsvirksomhed skal Legeakademiet overholde strenge regler og krav fra EU, mens kinesiske giganter som Temu og Wish vælter ind over grænsen med billigt og potentielt skadeligt legetøj. I yderste konsekvens risikerer Legeakademiet at måtte dreje nøglen om.

“Vi rapporterer for EU’s skyld, ikke vores egen“

Det har kostet Collectia en helt ny administrativ compliance-afdeling at leve op til nye regler for kreditservicevirksomheder. En omkostning, som ikke er værdiskabende for inkassofirmaet, lyder det fra salgsdirektør Jesper Winther

Dansk Erhverv kræver markant opgør med administrative byrder

Hvert år pålægges danske virksomheder en tsunami af byrdefulde krav fra europæisk og national lovgivning. I 2024 kostede det virksomhederne 49 milliarder kroner i lønomkostninger. Dét kalder på handling. Derfor er Dansk Erhverv nu klar med et udspil med fem indsatsområder og 111 oprydnings- og forenklingsforslag, som skal vise vejen til, hvordan vi kan få mindre bøvl og mere vækst.

Koncernchef i Dagrofa: Det er tid til et byrdestop

Tomas Pietrangeli har gjort regler og byrder til sin mærkesag. For som topchef for Dagrofa er han dybt bekymret over, at administrative byrder svækker dels fødevarekoncernens, men også Danmarks konkurrenceevne. Nu opfordrer han til at skrue ned for regelmaskinen.

Kort fortalt: Disse regler tynger erhvervslivet

Danske virksomheder svømmer i love, krav og direktiver, som tvinger dem til at bruge tid på administrationen frem for på at drive forretning. Vi har givet ordet til virksomheder, som blandt andet peger på arbejdstidsregistrering og emballageafgiften som nogle af de regler og byrder, der fylder mest.

EU bremser Lines revolution

… for særlig mærkningsordning fra EU forsinker hende i at komme ud over rampen. Nu kalder hun på en fast track-ordning på maksimalt tre måneder, så hun kan komme i gang med at sælge sit produkt.

Tæt på: Fra fængsel til oplevelsesvirksomhed

Et møde i en tidligere arrest. Teambuilding med rappelling ned ad en fængselsmur. En nat bag tremmer. Det er bare nogle af de oplevelser, man kan få sig som gæst hos det, der indtil i 2006 var Horsens Statsfængsel.

Bryd ud af de faste rammer: Derfor skaber unikke omgivelser nye ideer

Unikke omgivelser kan øge inspiration, motivation og skabe easy win for virksomheder, fortæller Ole Sorang, adm. direktør i mødeplanlægningsvirksomheden Optimeet. Hos oplevelsesvirksomheden Fængslet kan virksomheder holde firmaarrangementer i det tidligere Horsens Statsfængsel.

Løngennemsigtighed: Her er det vigtigste, du skal vide

De kommende regler om løngennemsigtighed, som træder i kraft i juni 2026, stiller en række nye krav til dig som arbejdsgiver. Her gennemgår vi de vigtigste regler.

Stærkt partnerskab giver ly i natten: Sådan samarbejder JYSK og Kirkens Korshær

Hver nat risikerer 6.000 hjemløse at skulle overnatte på gaden i Danmark. I Kirkens Korshærs varmestuer kan nogle af dem finde ly for natten, men begrænsede ressourcer gør det svært at give alle en varm nat. Derfor donerer Jysk soveposer og liggeunderlag til varmestuerne. Her får du fem gode råd til et stærkt samarbejde mellem NGO'er og private virksomheder.

Kontakt

CSR

Ellen Marie Friis Johansen

Souschef, CSR-chef