;

Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2025

Af: Nadia Maja Bech
Foto: Kasper Løftgaard og PR

Et nyt femstjernet resort med tagterrassepool, fem barer og ambitioner om at tiltrække et internationalt publikum åbner i Køge den 1. november 2025.

Det luksuriøse hotel – kaldet Rox Resort – er det nyeste skud på stammen i en branche i vækst og ejes af den svenske hotelkoncern ESS Group, der også står bag de populære hoteller Marienlyst Strandhotel og Ystad Saltsjöbad. “Alt på Rox Resort er designet til en international hoteloplevelse – fra første skridt over dørtærsklen,” siger administrerende direktør for Rox Resort Carl Hegestad.

Men ambitionerne rækker langt ud over egne værelser og faciliteter. For Rox Resort inviterer lokale og regionale virksomheder med ombord – og har potentiale til at blive en vækstmotor for hele Østdanmark, lyder det fra Lars Ramme Nielsen, branchedirektør for turisme og oplevelse i Dansk Erhverv.

Fra museer, caféer og restauranter til transportvirksomheder, butikker og lokale producenter: Rox Resort vil ikke bare tiltrække gæster, men også sende dem videre ud i nærområdet. “Vi har brug for stærke samarbejdspartnere i lokalmiljøet, og vi tror på, at en stor del af resortets succes vil komme fra den værdi, vi skaber i samarbejde med andre,” siger Carl Hegestad.

Et resort med ringe i vandet
Når Rox Resort slår dørene op, bliver det med 156 værelser, en 1.700 m² stor spa- og poolclub, ni mødelokaler og flere aktiviteter målrettet både feriegæster og erhvervsrejsende. Men det er især i samarbejdet med andre, at forretningspotentialet opstår.

Rox Resort Ejet af den svenskehotelkoncern ESS group, der også står bag Ystad Saltsjöbad og Marienlyst Strandhotel. 158 dobbeltværelser og 9 konferencelokale med plads til 400 personer. 5 barer og 2 restauranter. 1.700 m2 Pool Club & Spa med tre pools. Tilbyder aktiviteter som padel, shuffleboard, fodbold og en golfsimulator

“Gæsterne vil ikke bare være på hotellet. De vil ud at mærke det lokale, spise lokalt og opleve noget autentisk. Og der har vi som hotel alt at vinde ved at sende dem ud i området,” siger Carl Hegestad og tilføjer: “Vi ser et stort potentiale i at samarbejde med lokale aktører om at aktivere det lokale område, som gæsterne kan bevæge sig ud i.”

Derfor er Rox Resort på udkig efter lokale samarbejdspartnere som museer, restauranter og oplevelsessteder, der kan være med til at tilbyde gæsterne autentiske oplevelser – for eksempel guidede ture til Stevns Klint og Vikingeskibsmusset i Roskilde.

Køge som international destination
For Køge betyder Rox Resort mere end et nyt hotel. Det bliver en ny identitet – som international destination. ESS Group ser netop byens placering som en nøgle til vækst:

“Med Køges nærhed til Øresundsbroen, Københavns Lufthavn og med udsigt til Femern Bælt-forbindelsen i fremtiden, tror vi på, at Køge kan blive en port til hele Østdanmark for danske og internationale gæster,” siger Carl Hegestad. Til at starte med vil Rox Resorts hovedfokus være på det nordiske marked, men ambitionen er, at en stor del af gæsterne vil komme fra udlandet på sigt.

Både forretning og fornøjelse
Rox Resort er ikke kun målrettet turister. Tværtimod spiller erhvervsgæster og det voksende “bleisure”-segment – hvor arbejde og fornøjelse kombineres – en central rolle. Mødelokaler, loungeområder og aktivitetstilbud gør resortet velegnet til alt fra lederseminarer til kundeoplevelser og interne firmaretreats. “På ESS Groups andre hoteller har vi mærket, at virksomheder vil noget andet i dag. Det handler ikke bare om møder – det handler også om motivation, relationer og oplevelser,” siger Carl Hegestad og tilføjer: “Særligt efter coronapandemien ser vi en tendens til, at flere virksomheder ønsker at aktivere medarbejdere i stedet for at sidde i et møde i ét rum i otte timer.”

Carl Hegestad er adm. direktør på det luksuriøse Rox Resort, der åbner i Køge den 1. november 2025.

Turisme i vækst – smitter af på andre brancher
De seneste år har vist en markant stigning i efterspørgslen På kyst- og naturnære oplevelser. Ifølge VisitDenmark var der i 2023 næsten en halv million flere overnatninger i kategorien ”Kyst- og Naturhoteller” sammenlignet med 2019. Og dansk turisme slog rekord i 2024 – især båret af udenlandske gæster. Denne vækst har allerede udløst investeringer og ny aktivitet hos både hoteller, attraktioner og fødevareproducenter.

Ifølge Lars Ramme Nielsen, branchedirektør for turisme og oplevelse i Dansk Erhverv, er det en udvikling, der kun vil fortsætte – og som giver virksomheder uden for turismebranchen mulighed for at komme tættere på gæsterne.

“Store resorts som Rox bliver knudepunkter i oplevelsesøkonomien. Det er her, gæsterne lander – men det er ikke nødvendigvis her, de bliver. Det er en mulighed for mange virksomheder i omegnen,” siger Lars Ramme Nielsen.


Fokus på udvikling
For at kunne levere den service, ESS Group sigter efter, skal Rox Resort rekruttere omkring 200-250 medarbejdere. Og med en branche der har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, bliver initiativer for at udvikle og fastholde medarbejdere også et vigtigt fokuspunkt.

“Vi ved, at arbejdskraft er en udfordring i vores branche, og derfor lægger vi stor vægt på at tiltrække og udvikle folk med de rigtige værdier og kompetencer,” siger Carl Hegestad og tilføjer: “Inden for ESS Group har vi mange eksempler på, at vi lykkes med det – ikke mindst mig selv, som begyndte som F&B Manager på Ystad Saltsjöbad i 2018 og nu får muligheden for at blive CEO for det fineste, vi har bygget.”

Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2025

Kontakt

Medlemskommunikation

Nadia Maja Bech

Journalist/kommunikationskonsulent