3Shape omsætter for milliarder: Her er opskriften
Af: Søren Willemoes Poulsen Foto: Jeppe Carlsen
Den, der lever stille, lever godt. I tilfældet 3Shape passer det gamle ordsprog ualmindelig godt.
For mens gigantvirksomheder som Vestas, DSV og Novo Nordisk er blevet household names hos de fleste danskere, har 3Shape uden at trække de store overskrifter eller vække opsigt i den brede befolkning skabt en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid.
På 24 år er 3Shape vokset fra en idé til en global virksomhed med over 2.200 ansatte, kunder i mere end 100 lande og en omsætning, der i 2023 landede på 3,3 milliarder kroner.
En julefrokostidé
De første skridt mod den under-radaren-gående erhvervssucces blev taget i år 2000 til en julefrokost, hvor Tais Clausen præsenterede Nikolaj Deichmann for en 3D-scanner, som han havde udviklet til et eksamensprojekt. Hvad den skulle bruges til, vidste de ikke lige til at starte med, men første bud blev et produkt målrettet høreapparatsindustrien.
Det viste sig at være en god idé. Forretningen udviklede sig stille og stabilt.
Det ændrede sig dog, da de to stiftere skiftede fokus fra ørene til tænderne og udviklede en 3D-scanner, der kort fortalt kan hjælpe tandlæger med at lave kroner og broer hurtigere og smartere. Så gik det stærkt.
Vækst-speederen blev for alvor trykket helt i bund, da virksomheden lancerede Trios-scanneren, forklarer Jakob Just-Bomholt, som er adm. direktør i 3Shape:
”Vi præsenterede den på en messe i Køln i 2015, og der stod folk bare i lang kø. Allerede der vidste vi, at det her kunne blive rigtig, rigtig stort.”
Og 3Shape er blevet stor. Men potentialet er faktisk slet ikke indfriet. Det er nemlig blot 30 procent af alle tandlæger i verden, der har digitaliseret det område, som 3Shape opererer i, pointerer den adm. direktør.
Og da virksomheden er markedsledende og ifølge Jakob Just-Bomholt har de klart bedste produkter på markedet, giver det den danske vækstkomet gode mulighed for at vokse yderligere:
”I dag bliver cirka 20 millioner patienter behandlet med vores produkter, men i løbet af fem år kan det vokse til 100 millioner patienter.”
Paranoid optimist
Den primære grund til, at 3Shape med den adm. direktørs ord – der for en god ordens skyld bliver bakket op af en masse vundne priser – har de bedste produkter, er, at virksomheden investerer mere end 12 procent af omsætningen i forskning og produktudvikling, som en fjerdedel af medarbejderne arbejder med. Ja, faktisk er virksomhedens innovationsbudget vokset med mere end 50 procent de seneste år. Det store fokus på udvikling er en naturlig del af virksomhedens DNA, men det er også strengt nødvendigt. Konkurrencen fra især asiatiske virksomheder, der ikke altid spiller efter samme regulatoriske og patentmæssige regler, er nemlig benhård, lyder det fra direktøren.
Selvom konkurrencen er skarp, så er Jakob Just-Bomholt overbevist om, at 3Shape kan beholde sin førerposition. Det kræver dog, at virksomheden har den rette tilgang til konkurrence, forklarer han:
”Vi skal agere som en paranoid optimist. Det dækker over, at vi skal være helt bevidste om, at vi er oppe imod nogle virkelig skarpe virksomheder fra førende tech-lande, som forsøger at indhente os. Men vi skal også tro på, at vi er de dygtigste, og udstråle den tro.”
Iværksætterkulturen skal bevares
Paranoid-optimist-strategien har afsæt i virksomhedens iværksætter-arv, som Jakob Just-Bomholt aktivt arbejder på at holde fast i og dyrke på trods af – eller rettere fordi - virksomheden er blevet stor. Det er nemlig i høj grad den ånd, der har gjort virksomheden til en succes.
”Vi forsøger virkelig at holde fast i de iværksætter- og scale-up-dyder, der handler om at have stort fokus på at udvikle produkter og tilpasse forretningen hurtigt. Det skal være vores fordel. Selvom vi nu er store, skal vi bevare vores agilitet. Vi skal være klar til at tilpasse os og søge nye muligheder. Akkurat som vi gjorde, da vi var en lille virksomhed og skiftede fokus fra høreapparater til tænder.”
Det kan være svært at finde balancen mellem drift i en stor virksomhed og iværksætterånd. Det erkender Jakob Just-Bomholt gerne. 3Shape er dog hjulpet af, at mange af de første medarbejdere stadig er med ombord og dermed kan være med til at videreformidle kulturen:
”Vi sørger også for at ansætte folk fra hele verden, der har et entreprenant mindset med fokus på produktudvikling og nye kundeløsninger. Det er en vigtig ledelsesmæssig opgave, som vores to stiftere, der i dag er næstformænd i bestyrelsen, også har stort fokus på og bidrager til. Så ja, det er en udfordring, men det er også en, som vi godt kan håndtere.”
Danmark er vores hjem
Interviewet med Jakob Just-Bomholt foregår i 3Shapes hovedkontor, der ligger i København, hvor det ganske symbolsk er gemt væk fra offentligheden af et stort stillads. Står det til den adm. direktør, bliver hovedkontoret liggende her, selvom mere end 90 procent af omsætningen ligger i udlandet.
”Der er nogle rammevilkår – blandt andet når det kommer til selskabsskat og aktiebeskatning – som vi gerne vil have forbedret. Men særligt for en med-tech virksomhed som vores er Danmark et rigtig godt sted at være, fordi der er et godt miljø med stor faglighed og mange virksomheder, der er med til at udvikle og tiltrække en stor talentmasse. Danmark er vores hjemstavn, og vi er enormt stolte af at bidrage til samfundet. Derfor bliver vi her.”
Kontakt
VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI
De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.
Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2024

Brian Mikkelsen: Vi skal have flere iværksættere og vækstsættere!
I Dansk Erhverv har vi en ambition om, at langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. De skal nå til iværksætteriets næste fase, hvor virksomheden vokser, skalerer og ser mod udlandet.

Danmark skal være verdens bedste iværksætterland
Hos Dansk Erhverv har vi en klar ambition på erhvervslivets og Danmarks vegne. Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, og langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. På den måde kan vi fremtidssikre vores velstand og velfærd og gøre Danmark til verdens bedste land at leve i.

Casper fik kæmpe skattesmæk på 159 procent
Penneos CFO, Casper Christiansen, betaler med glæde sin skat og elsker det danske velfærdssystem, men da der landede en skatteregning på 159 procent, gav det ikke længere mening. Nu opfordrer han politikerne til at fjerne skattefælde og skrue ned for kompleksiteten i warrantaftaler.

Tina fik nej i syv banker. Nu er hun økonomisk uafhængig
Superiværksætteren Tina Søgaard er opdraget til ikke at acceptere et nej. Den tilgang blev sat på prøve, da hun trods en millionordre fra en stor dansk detailkæde ikke kunne overbevise en bank om at investere i sin virksomhed. Syv år senere blev hun økonomisk uafhængig, da hun solgte sin virksomhed.

Få iværksætter og serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 gode råd: Sådan rejser du kapital
Er du iværksætter, og søger du kapital til din virksomhed? Her er serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 bedste råd.

Anders er klar til at swiipe til højre… men manglen på arbejdskraft bremser ham
Manglen på kvalificerede it-udviklere bremser Swiipes vækst. Anders Riis har derfor to klare opfordringer til politikerne: Gør adgangen til udenlandsk arbejdskraft nemmere, og gør det mere simpelt at tilbyde medarbejderaktier.

Mød ægteparret bag Neglefeber.dk: De startede med 20.000 kroner på lommen. Nu vil de være verdens største!
For Signe og Christoffer var det en drøm, der gik i opfyldelse, da de i 2020 slog dørene op til webshoppen Neglefeber.dk. I dag omsætter de for millioner af kroner og drømmer om at blive verdens største neglebrand for hjemmebrugere. Her fortæller de om at skynde sig langsomt og om at invitere en investor med ombord.

Niels Duedahl, Norlys: ”Enhver idiot kan lave grønne tal”
Niels Duedahl plejer at sige, at enhver idiot kan lave grønne tal, bare målet er uambitiøst nok. Derfor opfordrer han sin ledelsesgruppe til også at turde at have knaldrøde KPI’er, der illustrerer, at de er på jagt efter noget større. Her kan du møde den evige vækstsætter, der aldrig siger job done.

3Shape omsætter for milliarder: Her er opskriften
Det hele begyndte med en idé til en julefrokost. I dag omsætter 3Shape for milliarder af kroner. Og virksomheden har mod på meget mere, forsikrer adm. direktør, Jakob Just-Bomholt, der gør en dyd ud af at fastholde iværksætterånden.

Smuk, smukkere, smukfest: Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer
Smukfest er meget mere end en fortælling om fadøl, musik og fællessang. Det er også fortællingen om, hvordan man skaber succes ved at tro på sine idéer, omfavne vildskaben og skynde sig langsomt. Det fortæller festivalens nye indholdsdirektør, Trine Bang, og kommerciel direktør, Kasper Sandfeldt Bjergbæk.

Personalejuridisk brevkasse: Her er, hvad du skal vide, hvis du vil ansætte unge under 18 år i sommerjob
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om at ansætte unge under 18 år i sommerjob.

Morten Langager: Skru ned for regelmaskinen i EU
Danske virksomheder bliver i disse år begravet i regler og administrative byrder fra EU – svarende til over 30 milliarder kroner årligt. Det er et kæmpe problem, der skal løses i EU.

Tore Stramer: Jeg tør (næsten) at lægge hovedet på blokken: Der kommer vækst i Europa
Danske og europæiske virksomheder kan se frem til økonomisk vækst i det kommende år. Jeg kan dog ikke afvise, at to økonomiske spøgelser vil vende retur.

Der mangler kagemænd og kagekoner
Bagerbranchen mangler arbejdskraft. Flere bagere risikerer derfor at dreje nøglen om. Her fortæller Henrik Mühlendorph, adm. direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark, om vejen fremad.

Iværksætteren bag MAKE Nordic: ”Du skal ikke kunne alt. Men du skal være forberedt på alt”
Med en kompromisløs kærlighed til arkitekttegnede møbler og bæredygtigt design har Line Olesen skabt møbelbrandet MAKE Nordic, der har spredt sig ud i verden. Her sætter hun ord på den rejse, som hun og virksomheden har været igennem siden den spæde start i 2017.