Spring til indhold

10. juni 2024

Vidste du, at...
Dansk Erhverv har over 100 brancheforeninger som medlemmer.
I hvert nummer af magasinet givet vi ordet til en af dem.

Bagerbranchen mangler arbejdskraft. Flere bagere risikerer derfor at dreje nøglen om. Her fortæller Henrik Mühlendorph, adm. direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark, om vejen fremad.

Af: Søren Willemoes Poulsen, Foto: Jakob Møller

Henrik Mühlendorph smider et stykke papir på bordet og sætter en tung pegefinger på det. Han vil godt lige slå én ting fast; det går godt for den danske bager- og konditorbranche. "Se selv, efterspørgslen på vores produkter har aldrig været større, og det vil vokse yderligere," siger han og peger på papiret, hvor en graf ganske rigtigt viser, at salget af boller, kager og andet bagværk er vokset eksplosivt de seneste år. Fra en omsætning på 3,5 milliarder kroner i 2013 til 4,7 milliarder kroner i 2023.

Alligevel er branchen presset. Faktisk er den så udfordret, at flere bagerbutikker risikerer at måtte dreje nøglen om, og mange danskere derfor snart ser ind i en fremtid, hvor de ikke kan gå ned i den lokale bager og hente kvalitetsbrød og kager.

Manglende arbejdskraft udfordrer
Det er manglen på arbejdskraft, der udfordrer branchen, forklarer Henrik Mühlendorph, som er adm. direktør i brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD): 

"Det er især vores lokale, selvstændige bagerforretninger, hvor bagermesteren typisk står i produktionen, og bagerfruen står i butikken, som rammes, for de kan ikke bare lige finde den fornødne arbejdskraft." Det efterlader mange bagermestre med et valg: At arbejde solen sort eller eksempelvis at holde lukket på traditionelle åbningsdage som om søndagen. Fortsætter den udvikling, vil den føre til afvikling, bekræfter Henrik Mühlendorph: "I første omgang vil vi se flere, der holder flere dage og timer lukket, men gradvist vil vi også se bagere dreje nøglen om. Nogle vil i stedet åbne i de større supermarkeder, og andre steder vil der komme nogle kæder eller anden stordrift ind, men der vil også være landsbyer, hvor bagerne forsvinder. Det er jeg ked af, for mange af de små, lokale bagere har deres opsparing og pension koblet op på deres butik, som også er deres livsværk."

Hjælp fra nøgletal
Selvom branchen altså er presset af mangel på arbejdskraft, er Henrik Mühlendorph ikke klar til at stikke op for bollemælk. Tværtimod arbejder brancheorganisationen aktivt på at hjælpe bager- og konditormestrene med at optimere deres forretning. Et af de vigtigste tiltag er udarbejdelsen af nogle økonomiske nøgletal, der kan dokumentere bageres indtjening, omkostninger, lønudgifter og så videre.

Formålet er, at medlemmerne af BKD skal blive bedre til at styre og udvikle deres virksomheder på baggrund af tal fremfor traditioner og fornemmelser. Det kan hjælpe bagerne med at se, hvordan deres forretning kører, og om de skal ændre på noget. 

"Derudover kan det også være med til at dokumentere overfor banker eller mulige købere, at en bagerbutik altså kan være – og meget ofte er – en ganske attraktiv investering med fin forrentning af egenkapitalen. Jeg tror, at det vil gøre det lettere at holde liv i flere af de selvstændige butikker," forklarer Henrik Mühlendorph. 

Derudover arbejder brancheforeningen også på at profilere branchen i offentligheden og dermed lokke flere medarbejdere til. Det gør man blandt andet med kampagner og bagekonkurrencer. Indsatsen går ganske godt, forklarer den adm. direktør og peger på, at der generelt er en positiv stemning om bagerne og konditorerne i offentligheden, fordi danskerne anerkender håndværket og sætter pris på, at man kan få mange gode og friske produkter, der er lavet af dygtige håndværkere og af kvalitetsråvarer.

BKD er også helt aktuelt i gang med at koordinere fremtiden for Konditorlandsholdet og Bagerlandsholdet, og Henrik Mühlendorph håber, at det også kan være en vej til at vise håndværket og branchen frem for især de yngre.

App skal fastholde flere unge
I forhold til de unge, så har branchen en udfordring med, at en del falder fra på uddannelsen. Frafaldet er ifølge Henrik Mühlendorph ikke større end i andre brancher, men alligevel skal der gøres mere for at få det ned. For at nå det mål er der blandt andet blevet lanceret en app, som kan hjælpe virksomhederne med at integrere læringsmål i produktionen og dermed forbedre læretiden. 

"Og så tilbyder vi også hjælp til, hvordan bagermestrene møder de unge i øjenhøjde. Der er jo sket en del omkring ledelse, siden mange af de nuværende bagermestre var i lære, og hvis man ændrer lidt på den traditionelle ledelsesstil, så kan man fastholde flere. Det er der generelt stor lydhørhed overfor, for bagermestrene ved jo også godt, at de ikke bare kan droppe en lærling og så få en ny."

Forandret, men stærk branche
Interviewet skal til at slutte, da Henrik Mühlendorph igen peger på papiret med den opadgående salgsgraf. Han vil gerne lige slå én ting mere fast.

"Manglen på arbejdskraft er en udfordring, og vores branche vil blive forandret, men forbrugernes lyst til at og spise sunde og ernæringsrigtige kornprodukter vil kun vokse. Jeg er samtidig overbevist om, at vi kan håndtere udfordringen med arbejdskraft, så jeg ser meget lyst på branchens fremtid, selvom den bliver anderledes."

Om BKD

  • Der er godt 500 bagerier/kæder i Danmark. BKD repræsenterer godt 300 af dem, men dette tal dækker over cirka 600 forretninger/udsalgssteder og cirka 88 procent af branchens samlede lønsum.
  • I 2023 svarede 8 ud af 10 danskere, at de forventede at købe mindst én fastelavnsbolle – på sociale medier findes der mere end 56.700 opslag under hashtagget fastelavnsboller.
  • I 2023 var der 341, der kom ind på Bager- og konditoruddannelsen.
  • Cirka 50 procent af de uddannede i branchen forlader branchen, inden de er fyldt 25 år.

Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2024

Brian Mikkelsen: Vi skal have flere iværksættere og vækstsættere!

I Dansk Erhverv har vi en ambition om, at langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. De skal nå til iværksætteriets næste fase, hvor virksomheden vokser, skalerer og ser mod udlandet.

Danmark skal være verdens bedste iværksætterland

Hos Dansk Erhverv har vi en klar ambition på erhvervslivets og Danmarks vegne. Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, og langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. På den måde kan vi fremtidssikre vores velstand og velfærd og gøre Danmark til verdens bedste land at leve i.

Casper fik kæmpe skattesmæk på 159 procent

Penneos CFO, Casper Christiansen, betaler med glæde sin skat og elsker det danske velfærdssystem, men da der landede en skatteregning på 159 procent, gav det ikke længere mening. Nu opfordrer han politikerne til at fjerne skattefælde og skrue ned for kompleksiteten i warrantaftaler.

Tina fik nej i syv banker. Nu er hun økonomisk uafhængig

Superiværksætteren Tina Søgaard er opdraget til ikke at acceptere et nej. Den tilgang blev sat på prøve, da hun trods en millionordre fra en stor dansk detailkæde ikke kunne overbevise en bank om at investere i sin virksomhed. Syv år senere blev hun økonomisk uafhængig, da hun solgte sin virksomhed.

Få iværksætter og serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 gode råd: Sådan rejser du kapital

Er du iværksætter, og søger du kapital til din virksomhed? Her er serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 bedste råd.

Anders er klar til at swiipe til højre… men manglen på arbejdskraft bremser ham

Manglen på kvalificerede it-udviklere bremser Swiipes vækst. Anders Riis har derfor to klare opfordringer til politikerne: Gør adgangen til udenlandsk arbejdskraft nemmere, og gør det mere simpelt at tilbyde medarbejderaktier.

Mød ægteparret bag Neglefeber.dk: De startede med 20.000 kroner på lommen. Nu vil de være verdens største!

For Signe og Christoffer var det en drøm, der gik i opfyldelse, da de i 2020 slog dørene op til webshoppen Neglefeber.dk. I dag omsætter de for millioner af kroner og drømmer om at blive verdens største neglebrand for hjemmebrugere. Her fortæller de om at skynde sig langsomt og om at invitere en investor med ombord.

Niels Duedahl, Norlys: ”Enhver idiot kan lave grønne tal”

Niels Duedahl plejer at sige, at enhver idiot kan lave grønne tal, bare målet er uambitiøst nok. Derfor opfordrer han sin ledelsesgruppe til også at turde at have knaldrøde KPI’er, der illustrerer, at de er på jagt efter noget større. Her kan du møde den evige vækstsætter, der aldrig siger job done.

3Shape omsætter for milliarder: Her er opskriften

Det hele begyndte med en idé til en julefrokost. I dag omsætter 3Shape for milliarder af kroner. Og virksomheden har mod på meget mere, forsikrer adm. direktør, Jakob Just-Bomholt, der gør en dyd ud af at fastholde iværksætterånden.

Smuk, smukkere, smukfest: Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer

Smukfest er meget mere end en fortælling om fadøl, musik og fællessang. Det er også fortællingen om, hvordan man skaber succes ved at tro på sine idéer, omfavne vildskaben og skynde sig langsomt. Det fortæller festivalens nye indholdsdirektør, Trine Bang, og kommerciel direktør, Kasper Sandfeldt Bjergbæk.

Personalejuridisk brevkasse: Her er, hvad du skal vide, hvis du vil ansætte unge under 18 år i sommerjob

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om at ansætte unge under 18 år i sommerjob.

Nyhed

Morten Langager: Skru ned for regelmaskinen i EU

Danske virksomheder bliver i disse år begravet i regler og administrative byrder fra EU – svarende til over 30 milliarder kroner årligt. Det er et kæmpe problem, der skal løses i EU.

Tore Stramer: Jeg tør (næsten) at lægge hovedet på blokken: Der kommer vækst i Europa

Danske og europæiske virksomheder kan se frem til økonomisk vækst i det kommende år. Jeg kan dog ikke afvise, at to økonomiske spøgelser vil vende retur.

Der mangler kagemænd og kagekoner

Bagerbranchen mangler arbejdskraft. Flere bagere risikerer derfor at dreje nøglen om. Her fortæller Henrik Mühlendorph, adm. direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark, om vejen fremad.

Iværksætteren bag MAKE Nordic: ”Du skal ikke kunne alt. Men du skal være forberedt på alt”

Med en kompromisløs kærlighed til arkitekttegnede møbler og bæredygtigt design har Line Olesen skabt møbelbrandet MAKE Nordic, der har spredt sig ud i verden. Her sætter hun ord på den rejse, som hun og virksomheden har været igennem siden den spæde start i 2017.