Få iværksætter og serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 gode råd: Sådan rejser du kapital
Af: Nadia Maja Bech Foto: Seedster
Hun er medstifter af den digitale læringsplatform Clio, der i 2018 blev solgt for et trecifret millionbeløb. I dag slår hun sine folder som business angel investor og spotter nye investeringsemner som løvinde i DR-programmet ”Løvens hule”.
Med titlerne som iværksætter og serieinvestor har Louise Herping Ellegaard tilegnet sig en bred erfaring i iværksættermiljøet og har derfor også en stor portion viden at dele ud af. Viden til iværksættere, der søger gode råd til, hvordan man bedst navigerer i investorlandskabet.
Hvad får Louise Herping Ellegaard til at kaste penge efter nogle af landets håbefulde iværksættere? Og hvad er derfor hendes bedste råd til iværksættere, der skal charmere investorer i jagten på kapital? Det har vi taget en snak med serieinvestoren om.
1 Sammensæt det rigtige hold
Inden du skal pitche, er det vigtigt, at du har sammensat det rigtige hold. Det er et langt og sejt maraton at få en virksomhed til at vokse. Man skal være lidt af et multitalent, og det kan ét menneske sjældent bære alene. Derfor synes jeg, at en gruppe af stiftere er meget mere tiltalende at investere i. De virksomheder, jeg har set blive en succes, har haft masser af hænder. Enten har man flere stiftere, og ellers har man ansat nogle til at løbe med forskellige ting.
Det er vigtigt at huske på, at der er flere ben i en succeshistorie. Det er ikke bare et produkt eller koncept, der skaber succesen. Det er lige så vigtigt, at man har nogen med et godt lederpotentiale, nogen med et økonomisk overblik og nogen, der er gode til salg og marketing. De virksomheder, der er gode til salg og marketing, er nogle af dem, der klarer sig bedst. For hvis du ikke kan finde ud af at sælge, så bliver din virksomhed aldrig stor.
2 Afsæt god tid
Arbejdet med at lave det gode pitch til investorer er et fuldtidsarbejde, og derfor bør du afsætte god tid til det. Som iværksætter kan det være et kæmpe dilemma, om man skal bruge tid på at skaffe kunder og omsætning eller jagte investorer. Netop derfor er det en rigtig god idé at sætte et hold i virksomheden, så man kan fokusere på begge dele.
3 Få styr på tallene
Vis, at du har en økonomisk forståelse, kender dine tal og ved, hvor du kan skrue og optimere. Det er guld værd i investorernes øjne. For det er her, de kan se, om der er et potentiale i din virksomhed. Jo hurtigere du får ansat nogen til at varetage dit bogholderi og hjælpe med at lave en økonomisk månedsrapportering, jo stærkere står du. Det samme gælder for din marketingsindsats. Få styr på din data, som din marketingsmaskine leverer og optimer her. Jeg har mange gange set startups brænde en masse marketingskroner af det forkerte sted uden at få det forventede afkast.
4 Vis, at din forretning kan vokse
Der skal være nogle signaler, der viser, at forretningen kan vokse. At det ikke bare er fugle på taget. Vis, at du kan skabe omsætning. Det viser også, at der er nogen, der er interesseret i at købe din idé, og at du kan finde ud af at sælge den. Det er et kæmpe dilemma, for i opstarten har iværksættere brug for kapital til at komme til det stadie, men det er ikke desto mindre vigtigt for investorer, at du i dit pitch viser en realistisk vækst. Heldigvis findes der masser af gode måder til at teste, om idéen er holdbar. Det kan man gøre ved at lave et minimum viable product. Det er en version af dit produkt med nok funktioner til at kunne bruges af de første kunder, som kan give feedback på det.
5 Fremlæg en vækstplan
Mange siger til investorer, at de ønsker at få deres hjælp til at få styr på vækstplanen. Men den går ikke. Hvis man ikke kan løbe med bolden selv, så bliver virksomheden aldrig stor. Investorer søger efter iværksættere, der er selvstændige. De skal have en vækstplan, der viser, hvad de konkret vil bruge en investering til. Og hvordan ser en vækstplan så ud? Det vigtige er at vise, hvad planen er, og hvordan du vil komme derhen.
For eksempel bør du forholde dig til, om du vil lave flere produkter i det samme marked, eller om produkterne skal ud på nye markeder. Mange siger, at de vil ud i hele verden. Men hvis det er planen, skal du vise, hvordan du vil gøre det. Skal det være med distributører, skal din virksomhed selv være på egne markeder eller noget helt tredje?
Louise Herping Ellegaards investeringer
Louise har blandt andet investeret i softwarevirksomheden Tiimo, møbel- og interiørvirksomheden Wecycle Furniture og Nordic Coffee House, der sælger specialkaffe til virksomheder og private.
Kontakt
VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI
De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.
Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2024

Brian Mikkelsen: Vi skal have flere iværksættere og vækstsættere!
I Dansk Erhverv har vi en ambition om, at langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. De skal nå til iværksætteriets næste fase, hvor virksomheden vokser, skalerer og ser mod udlandet.

Danmark skal være verdens bedste iværksætterland
Hos Dansk Erhverv har vi en klar ambition på erhvervslivets og Danmarks vegne. Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, og langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. På den måde kan vi fremtidssikre vores velstand og velfærd og gøre Danmark til verdens bedste land at leve i.

Casper fik kæmpe skattesmæk på 159 procent
Penneos CFO, Casper Christiansen, betaler med glæde sin skat og elsker det danske velfærdssystem, men da der landede en skatteregning på 159 procent, gav det ikke længere mening. Nu opfordrer han politikerne til at fjerne skattefælde og skrue ned for kompleksiteten i warrantaftaler.

Tina fik nej i syv banker. Nu er hun økonomisk uafhængig
Superiværksætteren Tina Søgaard er opdraget til ikke at acceptere et nej. Den tilgang blev sat på prøve, da hun trods en millionordre fra en stor dansk detailkæde ikke kunne overbevise en bank om at investere i sin virksomhed. Syv år senere blev hun økonomisk uafhængig, da hun solgte sin virksomhed.

Få iværksætter og serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 gode råd: Sådan rejser du kapital
Er du iværksætter, og søger du kapital til din virksomhed? Her er serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 bedste råd.

Anders er klar til at swiipe til højre… men manglen på arbejdskraft bremser ham
Manglen på kvalificerede it-udviklere bremser Swiipes vækst. Anders Riis har derfor to klare opfordringer til politikerne: Gør adgangen til udenlandsk arbejdskraft nemmere, og gør det mere simpelt at tilbyde medarbejderaktier.

Mød ægteparret bag Neglefeber.dk: De startede med 20.000 kroner på lommen. Nu vil de være verdens største!
For Signe og Christoffer var det en drøm, der gik i opfyldelse, da de i 2020 slog dørene op til webshoppen Neglefeber.dk. I dag omsætter de for millioner af kroner og drømmer om at blive verdens største neglebrand for hjemmebrugere. Her fortæller de om at skynde sig langsomt og om at invitere en investor med ombord.

Niels Duedahl, Norlys: ”Enhver idiot kan lave grønne tal”
Niels Duedahl plejer at sige, at enhver idiot kan lave grønne tal, bare målet er uambitiøst nok. Derfor opfordrer han sin ledelsesgruppe til også at turde at have knaldrøde KPI’er, der illustrerer, at de er på jagt efter noget større. Her kan du møde den evige vækstsætter, der aldrig siger job done.

3Shape omsætter for milliarder: Her er opskriften
Det hele begyndte med en idé til en julefrokost. I dag omsætter 3Shape for milliarder af kroner. Og virksomheden har mod på meget mere, forsikrer adm. direktør, Jakob Just-Bomholt, der gør en dyd ud af at fastholde iværksætterånden.

Smuk, smukkere, smukfest: Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer
Smukfest er meget mere end en fortælling om fadøl, musik og fællessang. Det er også fortællingen om, hvordan man skaber succes ved at tro på sine idéer, omfavne vildskaben og skynde sig langsomt. Det fortæller festivalens nye indholdsdirektør, Trine Bang, og kommerciel direktør, Kasper Sandfeldt Bjergbæk.

Personalejuridisk brevkasse: Her er, hvad du skal vide, hvis du vil ansætte unge under 18 år i sommerjob
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om at ansætte unge under 18 år i sommerjob.

Morten Langager: Skru ned for regelmaskinen i EU
Danske virksomheder bliver i disse år begravet i regler og administrative byrder fra EU – svarende til over 30 milliarder kroner årligt. Det er et kæmpe problem, der skal løses i EU.

Tore Stramer: Jeg tør (næsten) at lægge hovedet på blokken: Der kommer vækst i Europa
Danske og europæiske virksomheder kan se frem til økonomisk vækst i det kommende år. Jeg kan dog ikke afvise, at to økonomiske spøgelser vil vende retur.

Der mangler kagemænd og kagekoner
Bagerbranchen mangler arbejdskraft. Flere bagere risikerer derfor at dreje nøglen om. Her fortæller Henrik Mühlendorph, adm. direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark, om vejen fremad.

Iværksætteren bag MAKE Nordic: ”Du skal ikke kunne alt. Men du skal være forberedt på alt”
Med en kompromisløs kærlighed til arkitekttegnede møbler og bæredygtigt design har Line Olesen skabt møbelbrandet MAKE Nordic, der har spredt sig ud i verden. Her sætter hun ord på den rejse, som hun og virksomheden har været igennem siden den spæde start i 2017.