Smuk, smukkere, smukfest: Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer
Af: Søren Willemoes Poulsen, Foto: Tobias Nicolai
I 1980 fik fem unge gutter en idé. De ville lave en musikfestival i en skov ved Skanderborg. I dag – 44 år senere – hvor nye festivaler skyder op hvert år, lyder det måske ikke så vildt, men i 1980 var situationen i Danmark en helt anden. Arbejdsløsheden var tårnhøj. Det samme var renterne og benzinpriserne. Privatøkonomien knagede hos mange. Landet var i krise. Det skræmte dog ikke de fem iværksættere. De troede på deres idé. Men festivalen blev en dundrende underskudsforretning. Også selvom alle bands undtagen ét selv betalte eller arbejdede frivilligt for at få lov til at spille for de godt 800 gæster.
Og sådan kunne historien om Skanderborg Musikfestival være endt. Det gjorde den bare ikke. Takket være en venlig kreditor fortsatte Skanderborg Musikfestival, som siden er blevet til Smukfest og én af de største festivaler i Danmark, hvor billetterne bliver revet væk som – ja – kolde øl på en festival.
Det er non-profitforeningen Skanderborg Festivalklub, der står bag Smukfest. Og til august forvandler cirka 18.000 frivillige for 42. gang Bøgeskoven i Skanderborg til en mellemstor dansk by med godt 40.000 daglige gæster.
At skynde sig langsomt
Smukfests succes skyldes ikke mangel på konkurrence, for vil du på musikfestival i Danmark, kan du vælge mellem et hav af muligheder. Faktisk findes der over 100 musikfestivaler i Danmark.
Men hvad skyldes den store succes så? Det har Kasper Sandfeldt Bjergbæk, som er kommerciel direktør hos Smukfest, et bud på. Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer.
”Smukfest er en foreningsbåret festival, og som non-profit forening bruger vi cirka 80 procent af overskuddet på at udvikle produktet og fremtidssikre festivalen. Og det er alt fra musikken til campingområdet, fra mad- og drikkemulighederne til selve festivalpladsen. De resterende 20 procent går videre til velgørende formål gennem Smukfonden. Samtidig har vi holdt fast i de fem grundlæggeres tro på fællesskabets kreative energi og mod på altid at give plads til de vilde idéer”.
Trine Bang, som er ny indholdsdirektør, supplerer: ”Smukfest er lykkedes med at skabe et dybt tilhørsforhold til publikum, artister, samarbejdspartnere og frivillige. Her tror jeg, at festivalens historie er afgørende. Festivalen har fået lov at vokse nedefra og har fået lov til at skynde sig langsomt. Væksten har ikke i sig selv været afgørende, det har kærligheden til musikken, festen og publikum. Det kan vi lære noget af i dag, når vi taler iværksætteri. At de største idéer ikke altid kommer med en 10-årsplan”.
Omfavn vildskaben
I har cirka en uge om året til at sikre hele årets omsætning. I går samtidig fra at være omkring 50 fastansatte til yderligere cirka 18.000 frivillige, når Smukfest indtager skoven. Hvordan skalerer I på så kort tid?
”Vi skal sørge for, at rammerne er i orden. Logistikken og den organisatoriske infrastruktur er helt afgørende for, at det store gearskifte kan lykkes. De 18.000 frivillige er organiseret i mindre hold med hver deres for-person, som er velinformeret på alle niveauer, inden vi går i skoven. Samtidig modtager vores frivillige læringsforløb og uddannelse, så de er rustede til det ansvar, der møder dem. Det er lige fra vores bartendere til vores elektrikere,” fortæller Kasper Sandfeldt Bjergbæk.
For Trine Bang handler det også om tillid, medejerskab og at turde afgive ansvar. Det går så stærkt i tiden omkring selve festivalen, at der er behov for, at flere kan tage en beslutning. ”Derfor overlader vi meget ansvar til de frivillige teamledere. De får lov til at løbe med egne idéer, hvilket helt sikkert også giver det ejerskab og den ansvarsfølelse, som er uhyre vigtig,” siger hun.
Der findes over 100 musikfestivaler i Danmark. Konkurrencen er skarp. Hvordan kan I blive ved med at være en succes?
”Vi skal holde fast i den her særlige Smukfest-ånd, hvor der er plads til alle generationer, og hvor det folkelige og det nye eksisterer side om side med den største naturlighed. Det er en kæmpe styrke. Publikum skal opleve, at de er en del af en stemning, et fællesskab og nogle oplevelser, som kun sker her i Bøgeskoven. Én af ingredienserne er at omfavne den vildskab, som festivalen blev grundlagt med. De små teams med de frivillige skal have plads til at gøre idéerne til virkelighed,” siger Trine Bang.
Samtidig arbejder Smukfest-teamet hele tiden på at udvikle musikproduktet, fortæller Kasper Sandfeldt Bjergbæk:
”Vi skal finde den balance, hvor vi giver publikum det, som de gerne vil have, men vi skal også turde overraske med nye musikoplevelser. Det kræver tillid, som vi har opbygget over tid”.
Op på tæerne
Hvordan kan du, Trine, som ny indholdsdirektør være med til at udvikle succesen?
”Jeg kan være med til at stille de store spørgsmål, der holder os på tæerne. Hvor skal vi være, når Smukfest fejrer sit 50-årsjubilæum i 2029. Hvordan ser vi ud, hvordan lyder vi, hvordan skaber vi en festival, hvordan er man gæst til fremtidens Smukfest? Vi skal balancere mellem traditioner og modet til at tænke nyt. Jeg ser et potentiale i at udvikle oplevelsesrummet mellem scenerne, og give publikum endnu flere muligheder for at samskabe festivalen med os”.
I er gået fra underskud til udsolgt. Hvad er potentialet for Smukfest?
Kasper Sandfeldt Bjergbæk: ”Vi har det kreative benspænd, at Smukfest ligger midt i en fredet skov, så vi kan ikke bare vokse helt vildt. Vi kigger altid på, hvordan skoven kan indrettes bedst muligt, men vi er nogenlunde så store, som vi kan og skal være med hensyn til antal gæster. I år kunne vi godt have solgt flere billetter, men det har vi valgt ikke at gøre. Oplevelsen er vigtigst, og udviklingspotentialet ligger andre steder”.
Trine Bang: ”Det handler mere om at udvikle produktet – musikprogrammet, oplevelserne mellem scenerne, madstederne og alt det, der gør stemningen i skoven helt særlig. Vi skal udvikle i dybden og altid spørge os selv, hvordan vi skaber en festival, der har noget på hjertet og bliver siddende i kroppen længe efter. Det glæder jeg mig meget til at være med til.”
Trine og Kasper: Det skal du glæde dig mest til på årets Smukfest
Koncerten Stærke Stemmer, hvor vi samler 17 af de mest markante sangerinder i dansk musikhistorie. Hver artist medbringer deres største hit til en legendarisk hyldestfest på Bøgescenen søndag aften. Du kan blandt andre opleve Tessa, Anne Linnet, Hanne Boel, Medina, Pil og kapelmester Amanda Wium.
Ungdommen indtager campingområdet KærligHeden, hvor der i dagene inden skoven åbner er Live Camp med de nyeste danske artister, fællesskab og fest hele ugen. Det er her, de første festivalminder bliver skabt, og stemningen er fantastisk. Det er altid et must-visit.
Magien mellem scenerne! Sjove installationer, kunstøjeblikke, nye barområder, hemmelige døre der åbner ind til kulinariske oplevelser, kreative oaser ved søen, og langbroer og svævebaner i trætoppene. Bøgeskoven er et eventyr i sig selv, og du skal tillade dig selv at fare vild – uden planer.
Alt det, du ikke vidste om Smukfest
Den første scene i Bøgeskoven blev bygget af brugte presenninger. I dag er der seks store scener på Smukfest. Foran den største er der plads til 40.000 publikummer.
I 1980 blev der omsat for cirka 17.000 kroner. I 2023 blev der omsat for 274 millioner kroner.
Der drikkes 249.000 liter øl i løbet af festivalen og bruges 2.800 kilometer toiletpapir.
Der er i alt 18.000 telte med overnattende gæster. I 1982 var der under 100 medhjælpere. I 2024 er der godt 18.000 frivillige.
Kontakt
VERDENS BEDSTE TIL IVÆRKSÆTTERI
De politiske forhandlinger om en ny iværksætterstrategi nærmer sig. Derfor kan du i dette nummer af magasinet møde nogle af de iværksættere og vækstsættere, der skaber arbejdspladser, eksport og skatteindtægter i Danmark. Og du kan læse, hvorfor det er afgørende, at danske iværksættere får bedre rammevilkår, så de kan vokse, skalere og skabe værdi til Danmark.
Dansk Erhverv Magasinet 02 | 2024

Brian Mikkelsen: Vi skal have flere iværksættere og vækstsættere!
I Dansk Erhverv har vi en ambition om, at langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. De skal nå til iværksætteriets næste fase, hvor virksomheden vokser, skalerer og ser mod udlandet.

Danmark skal være verdens bedste iværksætterland
Hos Dansk Erhverv har vi en klar ambition på erhvervslivets og Danmarks vegne. Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, og langt flere iværksættere skal blive til vækstsættere. På den måde kan vi fremtidssikre vores velstand og velfærd og gøre Danmark til verdens bedste land at leve i.

Casper fik kæmpe skattesmæk på 159 procent
Penneos CFO, Casper Christiansen, betaler med glæde sin skat og elsker det danske velfærdssystem, men da der landede en skatteregning på 159 procent, gav det ikke længere mening. Nu opfordrer han politikerne til at fjerne skattefælde og skrue ned for kompleksiteten i warrantaftaler.

Tina fik nej i syv banker. Nu er hun økonomisk uafhængig
Superiværksætteren Tina Søgaard er opdraget til ikke at acceptere et nej. Den tilgang blev sat på prøve, da hun trods en millionordre fra en stor dansk detailkæde ikke kunne overbevise en bank om at investere i sin virksomhed. Syv år senere blev hun økonomisk uafhængig, da hun solgte sin virksomhed.

Få iværksætter og serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 gode råd: Sådan rejser du kapital
Er du iværksætter, og søger du kapital til din virksomhed? Her er serieinvestor Louise Herping Ellegaards 5 bedste råd.

Anders er klar til at swiipe til højre… men manglen på arbejdskraft bremser ham
Manglen på kvalificerede it-udviklere bremser Swiipes vækst. Anders Riis har derfor to klare opfordringer til politikerne: Gør adgangen til udenlandsk arbejdskraft nemmere, og gør det mere simpelt at tilbyde medarbejderaktier.

Mød ægteparret bag Neglefeber.dk: De startede med 20.000 kroner på lommen. Nu vil de være verdens største!
For Signe og Christoffer var det en drøm, der gik i opfyldelse, da de i 2020 slog dørene op til webshoppen Neglefeber.dk. I dag omsætter de for millioner af kroner og drømmer om at blive verdens største neglebrand for hjemmebrugere. Her fortæller de om at skynde sig langsomt og om at invitere en investor med ombord.

Niels Duedahl, Norlys: ”Enhver idiot kan lave grønne tal”
Niels Duedahl plejer at sige, at enhver idiot kan lave grønne tal, bare målet er uambitiøst nok. Derfor opfordrer han sin ledelsesgruppe til også at turde at have knaldrøde KPI’er, der illustrerer, at de er på jagt efter noget større. Her kan du møde den evige vækstsætter, der aldrig siger job done.

3Shape omsætter for milliarder: Her er opskriften
Det hele begyndte med en idé til en julefrokost. I dag omsætter 3Shape for milliarder af kroner. Og virksomheden har mod på meget mere, forsikrer adm. direktør, Jakob Just-Bomholt, der gør en dyd ud af at fastholde iværksætterånden.

Smuk, smukkere, smukfest: Det handler om at skabe et kvalitetsprodukt og tro på egne idéer
Smukfest er meget mere end en fortælling om fadøl, musik og fællessang. Det er også fortællingen om, hvordan man skaber succes ved at tro på sine idéer, omfavne vildskaben og skynde sig langsomt. Det fortæller festivalens nye indholdsdirektør, Trine Bang, og kommerciel direktør, Kasper Sandfeldt Bjergbæk.

Personalejuridisk brevkasse: Her er, hvad du skal vide, hvis du vil ansætte unge under 18 år i sommerjob
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om at ansætte unge under 18 år i sommerjob.

Morten Langager: Skru ned for regelmaskinen i EU
Danske virksomheder bliver i disse år begravet i regler og administrative byrder fra EU – svarende til over 30 milliarder kroner årligt. Det er et kæmpe problem, der skal løses i EU.

Tore Stramer: Jeg tør (næsten) at lægge hovedet på blokken: Der kommer vækst i Europa
Danske og europæiske virksomheder kan se frem til økonomisk vækst i det kommende år. Jeg kan dog ikke afvise, at to økonomiske spøgelser vil vende retur.

Der mangler kagemænd og kagekoner
Bagerbranchen mangler arbejdskraft. Flere bagere risikerer derfor at dreje nøglen om. Her fortæller Henrik Mühlendorph, adm. direktør i Bager- og Konditormestre i Danmark, om vejen fremad.

Iværksætteren bag MAKE Nordic: ”Du skal ikke kunne alt. Men du skal være forberedt på alt”
Med en kompromisløs kærlighed til arkitekttegnede møbler og bæredygtigt design har Line Olesen skabt møbelbrandet MAKE Nordic, der har spredt sig ud i verden. Her sætter hun ord på den rejse, som hun og virksomheden har været igennem siden den spæde start i 2017.