Nordic Wing arbejdede målrettet i 4 år. Nu leverer de droner til det danske forsvar
Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2025
I sensommeren kom Danmark på den anden ende, da der pludselig blev observeret formodet ulovlig droneaktivitet over lufthavne og militæranlæg. Det fik mange danskere til at spørge sig selv og hinanden: Hvad kan droner egentlig bruges til? Og hvilken rolle spiller droner i det danske Forsvar? Svaret findes i et par gule bygninger på Hangarvej i Værløse – lige ved siden af byens nedlagte flyvestation.
Her udvikler Nordic Wing nogle af verdens mest avancerede droner. Flyvende systemer, der kan bruges til alt fra overvågning til artillerikoordinering – og det seneste år har virksomheden fået ekstra travlt med droneproduktionen.
For Danmark har skruet op for sin militære oprustning, og her har droneteknologi fået en vigtig rolle. I foråret 2025 lykkedes det Nordic Wing at blive officiel leverandør til Forsvaret. Noget, som kun ganske få små og mellemstore virksomheder i Danmark kan bryste sig af.
Men vejen til en underskrevet kontrakt har været lang, fortæller adm. direktør i Nordic Wing, Pernille Aagaard. I mere end fire år har virksomheden arbejdet målrettet på at få titlen som forsvarsleverandør.
”Samarbejdet er ikke noget, der bare er kommet over natten. Vi har i fire år været i løbende dialog med Forsvaret om deres behov og deltaget i diverse tests – også selvom der ikke har været en ordre på bordet,” siger hun.
”Der er mange, der tror, at man bare kan gå til Forsvaret og sige: ’Vi har et godt produkt’. Sådan fungerer det ikke. Det er en lang proces, der kræver tålmodighed og en stor portion vedholdenhed,” tilføjer Jonas Dyhr Münster, der er medstifter og salgsansvarlig for Norden i Nordic Wing.
Pernille Aagaard glæder sig derfor over, at samarbejdet nu er en realitet.
”Vi er utroligt glade for endelig at være nået hertil. Det har været en rigtig lang proces, og vi har ofte tænkt ’nu sker det’, men hver gang har teamet måttet være tålmodige og vente lidt længere,” siger hun.
”At have Forsvaret som tæt kunde er noget af det strategisk vigtigste for os. Det er et stort kvalitetsstempel, når dit eget land vælger at bruge din teknologi. Der kan opstå en nagende mistillid over for et produkt, hvis ens eget lands forsvar ikke bruger det.”
En fordobling de seneste år
Der er da heller ingen tvivl om, at titlen som leverandør til det danske forsvar har en vigtig betydning for den fremtidige teknologiudvikling og den store ordrefremgang, virksomheden oplever i dag.
”Vi har nærmest set en fordobling i vores droneproduktion år efter år, og dét, at vi er blevet leverandør til Forsvaret, har helt klart banet vejen for, at flere aktører har fået øjnene op for os,” fortæller Pernille Aagaard.
Gennem samarbejdet skal Nordic Wing levere såkaldte ISR-droner – droner på 4,5 kg med et vingefang på 233 cm, som kan bruges til blandt andet artillerikoordinering, opklaringsopgaver og patruljering.
Pernille Aagaard vil ikke gå i detaljer med, hvor dronerne skal anvendes, eller hvor mange der skal produceres, men hun fortæller, at dronerne lige nu blandt andet bruges i krigssituationer som beskyttelse mod fjenden – for eksempel i Ukraine.
Nordic Wing
- Danskejet produktionsvirksomhed, der specialiserer sig i droneteknologi.
- Stiftet i 2018 i Værløse.
- Producerer rekognoscerings- og angrebsdroner til militære og civile formål så som til artillerikoordinering, overvågning, redningsopgaver og politiopgaver.
- Har cirka 40 medarbejdere.
- Leverandør til det danske Forsvar siden 2025.
En god investering
Nordic Wing har gjort sig mange erfaringer i processen med at blive leverandør til Forsvaret, og Pernille Aagaard og Jonas Dyhr Münster deler gerne ud af deres bedste råd til andre små og mellemstore virksomheder. Pernille Aagaard peger på, at noget af det vigtigste er at være stærk i sit kerneprodukt.
”Man skal være meget fokuseret på, hvordan man skaber mest mulig værdi for kunden. Og så skal man være klar på at justere sit produkt, hvis der er brug for det. I forsvarsindustrien sker udvikling så hurtigt, så hvis man ikke følger med, mister man momentum,” siger hun.
Jonas Dyhr Münster råder også til at være opsøgende og deltage i Forsvarets begivenheder – for eksempel de tests, der afholdes før de faktiske udbud.
”Det er vigtigt, at man slår til ved de håndsrækninger, som Forsvaret kommer med, selvom der ikke er nogen ordre, og selvom det er en udgift. Det kan godt være, at der ikke er penge i det til at starte med, men det kan være en god investering på den lange bane. Det er vi et godt eksempel på,” siger han.
Men vigtigst af alt, understreger Pernille Aagaard, er, at Forsvaret skal have et behov for produktet. Er der ikke det, er du nødt til at overbevise dem om potentialet.
”Forsvaret skal jo have et behov, og der kan du gå ind og se, hvilke indkøb der er planlagt det pågældende år. Det er der, du skal starte. Hvis dit produkt taler ind i et behov, som ikke fremgår på listen, kan du gøre en indsats for at få dem til at få øjnene op for behovet.”

Hvordan bruges Nordic Wings’ droner?
Nordic Wings’ droner er udviklet til at levere taktisk overblik og operationel støtte i både militære og sikkerhedsmæssige sammenhænge. De bruges primært til rekognoscering og battle awareness, hvor de indsamler og overfører realtidsinformation om terræn, fjendtlige positioner og bevægelser. Derudover bruges dronerne blandt andet til artillerikoordinering, hvor deres præcise sensorer hjælper med måludpegning og justering af ildstøtte.
Kilde: Esben Damlund Okholm, Mechanical Engineer & Flight Ops Manager i Nordic Wing.
En fair proces
Det var efter en såkaldt flyoff, at Nordic Wings målrettede ind sats kulminerede i en underskrift fra Forsvaret. En test i forbindelse med et udbud, hvor forskellige aktørers teknologier blev prøvet af.
Flere virksomheder deltog, og Nordic Wing vandt udbuddet for bedste performance og pris.
”Alle havde ens vilkår og skulle udføre samme opgaver på samme tid. Tidligere har jeg oplevet, at der har været forskellige baner, dage og vejrforhold, så jeg synes, at det var en meget fair konkurrence denne gang,” siger Jonas Dyhr Münster.
Selvom det har taget mere end fire år at blive leverandør til Forsvaret, er Pernille Aagaard også enig i, at det har været en god og fair proces.
”Jeg synes, at processen har været fair, og jeg har forståelse for, at det kan tage tid. Bare fordi man er dansk virksomhed og har et godt produkt, mener jeg ikke, at man automatisk har ret til at blive leverandør. Der skal naturligvis være et behov, et udbud og en efterspørgsel fra Forsvaret, og det er vigtigt at kunne tilbyde et produkt, som skaber værdi for kunden. Det er uanset, om man sælger nationalt eller internationalt”, siger hun.
Bedre mulighed for partnerskaber
Hos Dansk Erhverv arbejder vi politisk for at gøre det nemmere for SMV’er at blive forsvarsleverandører – for eksempel ved lettere adgang til beslutningstagerne i FMI, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, og til deres udbudsprocesser.
Samtidig kæmper Dansk Erhverv for at forbedre de politiske og juridiske rammevilkår, så adgangsbarrierer for SMV’er bliver mere overkommelige, og for at SMV’er får bedre mulighed for at indgå i partnerskaber med andre SMV’er eller større virksomheder.
Vigtig prioritering at bevare dialog
Nordic Wings samarbejde med Forsvaret har kun været i gang siden foråret 2025, men ifølge Pernille Aagaard oplever Nordic Wing allerede en tæt og konstruktiv dialog.
”Vores oplevelse er, at samarbejdet allerede er tæt, og vi oplever et ønske fra Forsvarets side om at bevare en tæt relation. Dels for at vi med deres feedback kan udvikle vores produkter, så de hele tiden matcher Forsvaret behov,” siger hun.
Den tætte dialog skal ifølge Pernille Aagaard være med til at sikre, at Nordic Wing også i fremtiden vil spille en central rolle i dansk forsvarsteknologi.
”For os bliver én af de vigtigste prioriteringer at lytte og adoptere de ønsker, der kommer – og at være hurtige. Det går stærkt i forsvarsbranchen, og her er det en kæmpe fordel, at vi er en organisation, der er ekstremt omstillingsparat,” siger hun
Er dit mål at blive forsvarsleverandør? Her er Pernille Aagaards 5 bedste råd
- Vær tålmodig og forvent en lang proces
Det kan tage år at blive leverandør. Forsvaret arbejder langsigtet, og både behov, budget og udbud skal falde på plads, før en kontrakt bliver mulig. - Vær til stede – også når der ikke er penge på bordet
Deltag i testforløb, øvelser og demonstrationer, selvom der ikke er en konkret ordre. Det er den bedste investering i et potentielt fremtidigt samarbejde. - Levér på kvalitet, ikke på nationalitet
Vær stærk i dit kerneprodukt. Dansk oprindelse er et plus, men kun hvis produktet kan matche internationale standarder på pris, kapacitet og leveringssikkerhed. - Byg tillid gennem troværdighed
Lov ikke mere, end du kan holde. I forsvarsindustrien er tillid vigtigere end hurtige salg. - Gå i dialog og vær omstillingsparat
Lyt til Forsvarets behov. Ændrer de sig, så vær klar til at omstille dig. I forsvarsindustrien sker udvikling lynende hurtigt, så hvis du ikke følger med, mister du hurtigt momentum.
Læs alle artikler fra Dansk Erhverv Magasinet 04 | 2025
Vattenfalls landechef i Danmark: Sikkerhed fylder mere end nogensinde
Anne Mette Traberg står i spidsen for Vattenfall, der sikrer 1,5 millioner danske husstande el. Og selvom truslen mod kritisk infrastruktur stiger, sover hun trygt om natten. Vi har spurgt hende hvorfor.
Sydbanks topchef: Vi skal lytte til de unge, ellers risikerer vi at miste dem
Sydbank står overfor en fusion med Arbejdernes Landsbank og Vestjysk Bank under navnet AL Sydbank, og Mark Luscombe skal stå i spidsen for banken. I dag er han adm. direktør i Sydbank, hvor han sætter Generation Z i stævne med direktionen gennem nyt tiltag, der skal fastholde de unge talenter. Her er resultaterne.
Managing Partner i Kromann Reumert: Vi skal være klar, når topcheferne ringer
Christina Bruun Geertsen er managing partner i et af Danmarks største advokatfirmaer Kromann Reumert. Hun mærker derfor fra første parket, hvordan danske virksomheder udfordres af geopolitiske spændinger. Her fortæller hun om at være på forkant med Trumps næste træk og andre uforudsete ting.
ALK-topchef advarer: Danmark risikerer at bremse sin egen life science-succes
ALK er verdensledende inden for allergimedicin og sælger for milliarder af kroner. Men Danmarks og Europas konkurrenceevne er under voldsomt pres. Derfor mener ALK’s topchef, Peter Halling, at der skal skrues ned for administrative regler og byrder.
Fra 0 til 50 procent told i USA: Hvad gør man så?
I august blev Hobbiis adm. direktør Thomas Zeihlund kastet ud i sin karrieres største udfordring, da Trump ophævede den såkaldte de minimis-regel og fik Hobbiis salg i USA til at styrtdykke. I dag står Hobbii igen stærkt på det amerikanske marked. Få Thomas Zeihlunds bedste råd til at vende kriser til muligheder.
Topchef i Lidl: Vi skal have bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft
Lidl har flyttet hovedkontoret til Aarhus for at få bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. Men kampen om talenterne er stadig hård, og adm. direktør Georgios Tokatlis har derfor en klar opfordring til politikerne: Gentænk kandidatreformen, så virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, de har brug for.
KOL koster arbejdsmarkedet 14.300 fuldtidsansatte om året. Her er løsningen
Over 14.300 fuldtidsbeskæftigede er trukket ud af arbejdsstyrken på grund af lungesygdommen KOL. Lungeforeningen kalder tallene alarmerende – men ser samtidig et enormt potentiale for at vende udviklingen. Og det er nu, vi skal rykke.
Ericssons danske landechef: Vi skal fastholde den digitale førertrøje
Amanda Hasselberg er blevet dansk landechef for Ericsson på et særligt interessant tidspunkt i virksomhedens snart 100-årige danske historie. For Danmark står midt i et afgørende valg: Skal vi udnytte de nye teknologiske og digitale muligheder eller lade andre lande løbe med førertrøjen?
Personalejura: Hvad gælder, hvis din medarbejder har et barn med et handicap?
Det har EU-Domstolen taget stilling til i en ny, principiel dom. Læs med her og bliv klogere på dommens betydning for dig som arbejdsgiver.
GLS rekrutterer bedre end nogensinde – her er opskriften
Biasbevidst ledelse kan gøre en markant forskel i rekrutteringer. Det er GLS et glimrende eksempel på: I 2024 lykkedes det at ansætte den rette kandidat i første runde i 95 procent af tilfældene.
Tæt på: Hotel Fjordgaarden har fuldt hus – men mangler faglærte
Gæsterne strømmer til Hotel Fjordgaarden, men manglen på faglærte hænder truer med at bremse væksten. Derfor har hoteldirektør Ole Olsen et opråb til politikerne: Gør det nemmere at rekruttere kvalificeret arbejdskraft fra nærmarkederne.
Nordic Wing arbejdede målrettet i 4 år. Nu leverer de droner til det danske forsvar
Som lille eller mellemstor virksomhed er det svært at få foden inden for som leverandør til Forsvaret, men efter en målrettet indsats er det lykkedes for dronevirksomheden Nordic Wing. Nu deler adm. direktør, Pernille Aagaard, sine erfaringer med andre SMV’er, der vil gøre dem kunsten efter.