; ;

Vinderne af E-handelsprisen 2016

⇐ Til overblikket over tidligere vindere

I år 2016 løb Aarstiderne med sejren i kategorien Brancheprisen 2016: Fødevarer og den ultimative pris E-handelsprisen Guld, som tildeles den bedste blandt vinderne i alle kategorierne.
I nedenstående kan du læse juryens ord om alle vinderne.

Bedste B2C virksomhed med online omsætning mellem 3-25 mio. kr.

Vinder: Halifax
Begrundelse
Halifax vinder prisen, fordi de på meget kort tid har opnået imponerende resultater i et meget konkurrencepræget take-away marked. Halifax har med udgangspunkt i det digitale medie gentænkt hele forretningsmodellen til måden, man driver restaurant på. Kunden sammensætter sin helt unikke burger, som sendes direkte til kokken i køkkenet og leveringen er timet, så burgeren stadigt er frisk, når kunden modtager den. Halifax har en klar plan for, hvordan de i fremtiden vil bruge digitale værktøjer til at revolutionere selve besøget i restauranten og har støbt fundamentet til at lykkedes med dette.

2. Plads: Unoliving
3. Plads: Rezet Sneaker Store

_ _ _ _ _ _

Bedste B2C virksomhed med online omsætning mellem 25-75 mio. kr.

imageqyml.png

Vinder: Next Forsikring
Begrundelse
Next forsikring formår at lave disruption i en lidt støvet og konservativ forsikringsbranche. Med deres rene digitalt fokuserede kundebetjening, gør de det til en ny oplevelse at være kunde i et forsikringsselskab. Next forsikring er forsikring på en ny måde, det er flot eksekveret, simpelt for kunden og et forbillede for andre, både i denne og i andre brancher, der endnu ikke er kommet rigtig i gang med digitaliseringen.

2. Plads: Københavns Lufthavne
3. Plads: Luxplus

_ _ _ _ _ _

Bedste B2Cvirksomhed med online omsætning over 75 mio. kr.

Vinder: Bolia.com
Begrundelse
I et marked, hvor dansk retail er presset af internationale giganter, skal Bolia.com vinde kategorien B2C over 75mio., fordi de på fornem vis formår at skabe vækst i DK og på tværs af landegrænser. De har en imponerende skalerbarhed på både koncept og platform, et cashflow i særklasse og en fornem brug af både butikker og digitale utilities til at understøtte en kompleks købsrejse.

2. Plads: Aarstiderne
3. Plads: WhiteAway

_ _ _ _ _ _

Bedste B2B virksomhed

image1cnh.png

Vinder: A&O Johansen.
Begrundelse
AO Johansen har på ét år gennemført en perlerække af projekter, der har givet utrolige resultater. AO differentierer kundeoplevelsen og personaliserer en lang række af parametre i forhold til kundens købsadfærd. Deres CRM system blev udbygget i 2015 og tilbyder 360 graders kundeindsigt og prædikative modeller, der forudser kunders adfærd. AO har indført et nyt pris-system SPOT ON, hvor de crawler priser på 16 forskellige webshops og matcher billigste pris til håndværkeren.
Den målrettede indsats i et ekstremt skarpt marked har givet AO Johansen flotte resultater, og vi må bare erkende, at denne branche er førende indenfor e-handel.

2. Plads: Clearhaus
3. Plads: Lomax

_ _ _ _ _ _

Bedste nye e-handelsvirksomhed

image9whmk.png

Vinder: Power
Begrundelse
POWER kommer og indtager en stærk position i et modent marked på meget kort tid. Resultaterne de har skabt er imponerende - og det virker til, at de kun lige er begyndt. Folkene bag POWER har mange års branchekendskab, men har valgt en tilgang, hvor de tænker online først - modsat majoriteten af branchen. De har tænkt omni-channel fra starten og har aggressive planer om ekspansion i ind- og udland. POWER har haft betydelig kapital i ryggen, men de har forvaltet pengene godt, når man ser resultatet på sitet, og på deres udførelse af omni-channel disciplinen.

2. Plads: Washa
3. Plads: Luxplus

_ _ _ _ _ _

Bedste omnichannel virksomhed

imageuwe2.png

Vinder: A&O Johansen
Begrundelse
I et meget stærkt omnichannel-felt vinder AO Johansen. AO Johansen har 100% styr på både omkostninger og indtjening. De har potentiale for deres kunder og formår at eksekvere dette i deres 1:1 salg over for kunderne. Men måske endnu vigtigere går de med købet af både BilligVVS og LavprisVVS ind og disrupter værdikæden i hele branchen. Det bringer AO i en favorabel position ift. fremtidens køb og installation af VVS- og el-artikler for forbrugerne.

2. Plads: Brd. Dahl
3. Plads: Telenor

_ _ _ _ _ _

Bedste Cross Border virksomhed

image0ibna.png

Vinder: Unisport
Begrundelse
Unisport imponerer og inspirerer igen den danske e-handelsbranche. Med en stærk fokuseret indsats i udlandet er de blevet en betydende spiller uden for Danmark, hvor hovedparten af omsætningen nu kommer fra. UniSport imponerer igen og igen, og en af de ting juryen lagde særligt vægt på er den meget skarpe fokus og målrettethed Unisport teamet har i deres tilgang til at skabe vækst og succes i de nye markeder de går ind i.
Om Unisport, sagde juryen blandt andet: ”Unisport er en ’rising star’ på den internationale scene, og et forbillede for andre e-handelsvirksomheder.”

2. Plads: Alphalyse
3. Plads: Skatepro.dk

_ _ _ _ _ _

Årets bedste optimeringsdetalje

imageq1g0p.png

Vinder: Løbeshop.dk
Begrundelse
Løbeshop.dk vinder prisen, fordi de har fundet en unik måde til håndtering af returvarer. Den nye tilgang gør det nemmere for kunden at bytte varen, og den er samtidig mere effektiv og billigere for løbeshop. Kunden oplever samme fleksibilitet, som hvis de returnerede varen i en fysisk butik og løbeshop opnår derfor både gode muligheder for mersalg og øget kundetilfredshed. Processerne er tænkt i gennem fra start til slut, og løbeshop.dk er et forbillede alle der arbejde med online salg af fysiske produkter bør nærstudere.

2. Plads: Normann Copenhagen
3. Plads: Stof og Stil

_ _ _ _ _ _

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører

imageeilbp.png

Vinder: Vertica med casen Bolia.com
Begrundelse
Vertica og Bolia.com har gennem et vedvarende samarbejde i mere end 14 år udviklet en række innovative digitale løsninger. Bolia.com er et first mover designbrand med fuld fokus på kunderejsen på tværs af enheder og kunde-touchpoints. Til at understøtte det konstante fokus på vækst i form af flere markeder og butikker har Bolia.com sammen med Vertica over det sidste år bygget en helt ny e-handelsløsning placeret i skyen, som er baseret på EPiServer. Løsningen udgør hovedåren i Bolias salg og anvendes i dag til online B2C- og B2B-salg og som point-of-sale system i mere end 38 fysiske butikker i Europa.
Alt er gennemsyret af lækkert design og brugervenlighed.

2. Plads: Netcompany med casen A&O Johansen
3. Plads: PostNord med casen Cykelpartner.dk

_ _ _ _ _ _

Brancheprisen 2016: Fødevarer til døren

image3u7g.png

Vinder: Aarstiderne
Begrundelse
Aarstiderne har formået at følge med tiden i deres mere end 15 år lange levetid. De er fortsat en af de mest innovative spillere inden for online fødevarer – og de er en yderst sund økonomisk forretning, der viser flotte vækstrater. De udbreder de nyeste madtrends og hjælper dagligt tusinder af danske familier – og erhverv - med at få sund og spændende mad på bordet. De har på unik vis styr på deres forsyningskæde, og mestrer logistikken og fødevaresikkerhed – til hele landet. De er stærke på brugerinvolvering med et brugerforum, som føder ideer til deres produkter og med ”how-to” videocontent, som er snittet, hakket og filmet af deres forbrugere.

2. Plads: Too good to go
3. Plads: Irma.dk

_ _ _ _ _ _

Brugernes Favorit

image32anl.png

Vinder: Cykelpartner
Begrundelse

Vinderen af ”Brugernes favorit” for andet år i træk bliver Cykelpartner.dk, der performede bedst både før, under og efter køb med overbevisende resultater. Især synligheden på Google, et konverteringsflow over middel, hurtig og tilfredsstillende kundeservice, samt den hurtigste levering af pakker afgør, at de i 2016 kan kalde sig Brugernes favorit for 2. år i træk.

2. Plads: Rito.dk
3. Plads: COOP mad

_ _ _ _ _ _

GULDPRISEN 2016

imageyebt.png

Vinder: Aarstiderne.
Vi lever i en verden fuld af teknologiske muligheder, der hele tiden udfordrer vores forretning og stiller krav til innovation. Årets guldvinder har i allerhøjeste grad taget de teknologiske muligheder til sig og krydret det med godt købmandskab og nytænkning.
Mange konkurrenter har siden lanceret tilsvarende koncepter og fulgt i hælene på e-handelspioneren. Men årets guldvinder bevarer sin førerposition ved at forny sig, tilpasse forretningen, bruge teknologien og ikke mindst udvide sit vareudbud.
Om årets guldvinder fastslår juryen, at de er en af de mest innovative spillere i deres branche, og samtidig har de en yderst sund forretning med flotte vækstrater. De har styr på deres forsyningskæde, de mestrer logistikken og er stærke på brugerinvolvering.
Årets guldvinder startede som en nytænkning, og med jord under neglene gik de i 1999 i gang med at sælge via nettet. Det har de gjort med succes lige siden.
Menuen hos årets guldvinder vækker appetit hos forbrugerne og inspirerer konkurrenterne.

⇐ Til overblikket over tidligere vindere