Gense E-handelsprisen 2021

Vinderne i 2021 samt begrundelser

Vinderen af Guldprisen 2021

SkatePro

Begrundelse:

Årets Guldvinder formår trods flere år på bagen fortsat at tænke nyt og hæver hvert år niveauet for både sig selv og branchen.

Det skyldes ikke mindst en stor passion for produkterne og kærlighed til det miljø, de er en aktiv del af.

Årets vinder er helt fremme i de digitale sko, men har også stor fokus på klassisk købmandskab, eksport og forretningsoptimering – det har sikret dem en voldsom vækst og stort overskud.

Virksomhedens kundeservice er top of the class, og det samme gælder deres evne til at rekruttere og udvikle medarbejderne, der gerne kommer fra hele verden for at være en del af virksomheden.

Årets vinder er en international markedsleder og et forbillede for alle i dansk e-handel, og det er fuldt fortjent, at virksomheden i år kan sætte Guldprisen ind på den bugnende trofæhylde.

Stort tillykke til SkatePro! 
IMG_4043_2.jpg

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning under 100 mio. kr.
Og de 5 finalister er...

Sådan forløb aftenens priser:

3. pladsen gik til: Barons
Begrundelse: 

"Vækstrejsen fortsætter for denne virksomhed, som i den grad har fokus på kerneforretningen. Virksomheden kan bryste sig af en tårnhøj NPS, der blandt andet skyldes deres evne til at opbygge og kommunikere direkte til personaer. Deres løsninger er skræddersyede og imponerer både jury og kunder."

2. pladsen gik til: Camille Brinch Jewellery
Begrundelse: 

"Både top- og bundlinje vokser hos den unge netbutik, der især imponerer juryen med deres innovative markedsføring. Virksomheden har smarte returløsninger samt fine løsninger med limited kollektioner, og den innovative tilgang bliver krydret med godt gammeldags købmandskab og stor forståelse for branding og kommunikation med kunder."

1. pladsen gik til: Roccamore
Begrundelse:

"Vinderen er en innovativ og nytænkende virksomhed, der formår at kombinere bæredygtighed og vækst. De er kendt for stærke holdninger og for at inddrage kunderne som ambassadører – det høster stor anerkendelse hos juryen, der også er imponerede over, hvor meget virksomheden har formået at rykke sig under coronakrisen." 

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 100 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: nemlig.com
Begrundelse:

"Denne netbutik har på imponerende vis håndteret ekstraordinært mange ordrerog præsterer samtidig en yderst flot NPS score. På deres site oplever man en fantastisk brugeroplevelse, og så udøver virksomheden en exceptionel kundeservice. Det er en vild præstation de har opnået i et voldsomt konkurrencepræget marked. Herudover er netbutikken de mest bæredygtige inden for deres kategori – imponerende!"

2. pladsen gik til: Trendhim
Begrundelse:

"Denne virksomheds måde at arbejde med data på, får dem til at skille sig ud. De er datadrevne, frontrunnere på tech og har en unik virksomhedskultur. De tager socialt ansvar og har en god tilgang til at arbejde med personaer på. Kort sagt, er de E-commerce nørder på den fede måde og har oplevet flot vækst på både top- og bundlinjen." 

1. pladsen gik til: SkatePro
Begrundelse:

"En virksomhed hvis why gennemsyrer hele organisationen. De har godt købmandskab og er tro mod deres strategi. De har opnået flotte resultater og har tårnhøje ambitioner. Og så er de også dygtige til at rekruttere præcis det personel, der passer til dem. De har haft en fantastisk vækstrejse og formået at være trendsættere i markedet."

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Visma Dinero
Begrundelse:

"Kan man lave endog meget sund forretning, på at give en fuldt funktionsdygtig udgave af sit produkt væk helt gratis? Ja, må det rungende svar være fra aftenens 3. plads, der år efter år viser imponerende omsætnings- og ikke mindst indtjeningstal på trods af, at ”kun” halvdelen af brugerne betaler for produktet. I en mildest talt lidt støvet branche, har de udfordret alle konventioner og automatiseret i en sådan grad, at deres brugere elsker dem – hvilket en imponerende NPS på 70, i den grad vidner om."

2. pladsen gik til: CeramicSpeed
Begrundelse:

"Med stort set hele omsætningen fra eksportmarkeder, har aftenens 2. plads vist, at man kan få global succes, med en kundecentreret B2B webshop. Den fungerer som forhandlernes ”forlængede arm”, hvor priser kan slås fra, mens de sidder sammen med deres kunder og placerer ordrer. Shoppen er kulturelt tilpasset, med en meget høj grad af markedsdifferentiering. Det ruller der ud af for aftenens 2. plads og antallet af ordrer der lægges i webshoppen, er svimlende 6-doblet fra 2019 til 2020, så det nu næsten er halvdelen af alle ordrer, der lægges digitalt."  

1. pladsen gik til: Westpack
Begrundelse:

"At det betaler sig at være forberedt og på forkant, er aftenens vinder i den grad et eksempel på. Allerede før 2020, var den digitale omstilling i fuld gang. Både fysiske messer og kataloger valgt fra og 2 online messer født. I 2020 kom halvdelen af omsætning fra deres B2B webshop og kunderne har honoreret den indsats der er lagt i den online kundeoplevelse, med en TrustPilot score på 4,8. Med klassiske købmandsdyder, som gratis vareprøver, leveret omkostningsfrit til kunden, vækster de i et ekstremt omkostningsfølsomt marked og vi glæder os til at følge deres vækst-eventyr i de kommende år."

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: EET Group
Begrundelse:

"Denne virksomhed har smidt en stor og modig IT-investering i en ”best of breed” tech stack. Og så har de vist, at man kan skabe en solid bund i et marked med marginer helt ned til 1%. Alle digitale initiativer måles og vejes i sparede årsværk eller øget omsætning. Den store maskine, der er sat strøm til, ses blandt andet ved en omsætning øget med et tocifret millionbeløb – på dynamic pricing alene. 70% af ordrerne er digitale, og rejsen er kun lige begyndt."

2. pladsen gik til: Solar
Begrundelse:

"Det kræver is i maven at gå all in digitalt – ikke mindst når man opererer i et meget traditionelt marked. Det er ikke desto mindre det, virksomheden har gjort – og ovenikøbet med en ren Mobile First strategi. Mere rendyrket digitalt bliver det ikke. ”Vi køber ind for kunden” er deres mantra, og det tager de meget bogstaveligt. De har garanteret timelevering, og varerne er pakket, så det passer til kundens brugssituationDet bliver spændende at følge med i deres digitale rejse."

1. pladsen gik til: Brødrene A&O Johansen
Begrundelse:

"Hvor tæt kan et kunde/leverandør forhold blive? Og er det en af fremtidens digitale konkurrenceparametre? Årets vinder er ikke i tvivl og har bogstavelig talt tillidsfuldt givet nøglen til butikken til deres kunder. Et imponerende omnichannel setup, hvor næsten halvdelen af omsætningen er digital og næsten en fjerdedel af omsætningen er selvbetjening. Det har lagt grobunden for en endnu mere imponerende vækst på bundlinjen på hele 30%. At man samtidig har formået at få hele organisation med på rejsen, ikke bare som passagerer, men som ambassadører, er en enestående bedrift i sig selv."

Bedste e-handels App
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: nemlig.com
Begrundelse:

"Det har været et udfordrende år, men denne virksomhed fortsætter sin flotte rejse og har formået at skalere forretningen – og ikke mindst brugen af appen – i takt med den øgede efterspørgsel under coronaDer er et imponerende højt antal aktive brugere af appen, og der er kommet 272.000 nye brugere til i 2020Appen er overskuelig, nem og bekvem, og man får et personligt resultat ved søgning." 

2. pladsen gik til: Lunar
Begrundelse:

"Her er en app, der har udfordret en konservativ branche. De har firedoblet omsætningen i 2020 og opnået 50% flere kunder. Virksomheden har lanceret 75 nye features og produkter i 2020. Appen erpersonaliseret og tilbyder proaktiv kommunikation via notifikationer. Det er en imponerende rejse, de er på, og med den fart forventer vi bestemt at se mere til dem."

1. pladsen gik til: MobilePay
Begrundelse:

"Virksomheden er brudt igennem i 2020 med deres Checkout-løsning, som på kort tid har gjort appen uundværlig for dansk e-handel. I dag, er appen ikke længere blot en gratis app for forbrugerne, men en app hvor størstedelen af alle transaktioner nu er betalte. Det har gjort at virksomheden har formået at vækste på tværs af forretningsområder. Imponerende at mere end 50% af alle handler på Black Friday kom via denne app. Appen er den app, som danskerne mindst vil undvære og er samtidig den mest benyttede kommercielle app i Danmark."

Bedste omnichannel virksomhed
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Bog & Idé (Indeks Retail)
Begrundelse:

"Det kræver vilje at implementere omnichannel tiltag i en frivillig kæde, og det har denne virksomhed formået. De har endda skabt efterspørgsel på yderligere tiltag fra ejerne. Når ja – så har de opnået en vækst på 265% online i en tid, hvor coronakrisen kradser, og fået 16 nye butikker til i løbet af året. Unikke live events har i den grad skabt stærke bånd til de loyale kunder i en corona-tid. Virksomheden enabler beundringsværdigt data fra online og ind i butikkerne –og endda på tværs af butikkerne."

2. pladsen gik til: Brødrene A&O Johansen
Begrundelse:

"Virksomheden tager omnichannel til next level. Deres døgnåbne butikker, for deres mest loyale kunder, er styret via en app, hvor kunden selv låser butikken op, scanner, betaler og låser butikken igen. Vækstraterne er imponerende, og bundlinjen er drevet af en sjælden forståelse for nærvær i den enkelte butiks lokale miljø. Butikkerne kan selv drive markedsføring lokalt. De er verdensmestre i at investere i systemer og har et konstant fokus på at sætte kunden i centrum. Alt dette i en smuk symfoni af platforme til både B2B og B2C segmenterne."

1. pladsen gik til: Matas
Begrundelse:

"Denne virksomhed imponerer i traditionel omnichannel med flot vækst i et turbulent år. I dagene efter 11. marts tog de fat om nældens rod og gik lynhurtigt i luften med Live shows og video-rådgivning udført af medarbejdere i butikkerne, som samtidig skrev værdiskabende SEO-tekster. Virksomheden investerer i ledelse og mennesker og de har igennem 2020 haft fuldt fokus på at udvikle deres omnichannel modenhed, hvor nye standarder er sat. De lader sig inspirere af den teknologiske udvikling i hele verden, implementerer det og skaber inspiration til detailhandel for omnichannel initiativer."

Bedste eksport case
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Trendhim
Begrundelse:

"Virksomheden her har formået at fortsætte deres internationale vækst baseret på et ekstremt fokus på data og underbygning af den gode kundeoplevelse. Et sandt customer first mindset. Det stærke fokus på egne brands sikrer en solid dækningsgrad, og et produkt man ikke kan købe andre steder. Netbutikkenknytter stærke kunderelationer med udgangspunkt i en imponerende storytelling på alle sprog."  

2. pladsen gik til: Hobbii
Begrundelse:

"Virksomheden har på kort tid formået at vækste forretningen og blev kåret som den hurtigst voksende virksomhed allerede i deres femte leveår. De agerer på ti sprog og tilpasser sig lokalsprog i alle lande. De har i alt 56 nationaliteter ansat. De formår at gå ind i et nyt land på under tre måneder fra beslutning til live shop. Nøglen til nye markeder er annoncering på SoMe, som udgør 70% af deres omsætning."

1. pladsen gik til: SkatePro
Begrundelse:

"Aftenens vinder lever og ånder for kontakten til deres kunder og prioriterer at bruge tid på kundeservice. De har oplevet en imponerende vækst i 2020, og virksomheden er i den grad gearet til den internationale ekspansion, som de er godt i gang med – imponerende! De er aktive i 42 lande og har 15 valutaer. Webshoppen har SEO-optimerede tekster på 17 sprog, som valideres af eksternt firma. Og! Så hjælper de udenlandske medarbejdere med integration i Danmark."

Bedste nye e-handelsvirksomhed
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Female Invest
Begrundelse:

"Virksomheden er stærkt purpose-drevet og har et godt sammenspil mellem B2B og B2C. De taler ind i tidens ånd med ligestilling, negative renter, og booming af aktieinvesteringer som følge af corona-kedsomhed. De har kunder i 56 lande og er stærkt skalerbare. Og sidst, men ikke mindst, formår de at formidle svært stof og gøre det mere jordnært."

2. pladsen gik til: KOBAJ.com
Begrundelse:

"Her er en virksomhed, der har skubbet noget i gang, som selv ruller nu. De er kommet ud over pris-gamet og sælger i stedet fortællingen. Den almindelige dansker bliver ambassadør og får adgang til unikke indkøbsmuligheder, som ellers er svære at finde hos andre netbutikker i samme branche. De skærer mellemmanden væk til fordel for kunden og producenten – og så giver det ligeledes ekstra indtjening til producenten."

1. pladsen gik til: Oscar Biludlejning
Begrundelse:

"Denne virksomhed har på imponerende kort tid disruptet et marked, der er præget af en masse store og internationale spillere – og af manglende gennemsigtighed. De har bygget 119 afdelinger op på kort tid. De tilbyder et tool til både administration, værktøj mv., udover den egentlige forretning. Forretningen er datadrevet, og der er intet, der er tilfældigt."

Bedste abonnementsløsning
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Champagne For Alle
Begrundelse:

"De kalder det selv kærlighed på flaske, men juryen vælger nu at kalde det for passion på flaske. For det er netop passion og engagement, som kendetegner aftenens tredjeplads. De har formået at skabe en forretning på at begrænse udvalget – både i produkter og medlemmer. Faktisk så meget, at de på medlemmernes opfordring har måtte oprette et pause-abonnement af ren og skær ”fear of missing out”. De er så tætte på deres medlemmer, at det online community, de har skabt, er det første ejerne tjekker om morgenen."

2. pladsen gik til: Wash World
Begrundelse:

"Ordet ’disruption’ passer i den grad til denne flotte andenplads. Med en digital markedsføringsstrategi og en super optimering af produktet, har de skabt et tilbud, som de fleste ved første øjekast tænker er for godt til at være sandt. De har haft en imponerende vækstrate og en skalerbar forretningsmodel – og en global ekspansion ligger lige til højrebenet."

1. pladsen gik til: Goodiebox
Begrundelse:

"Kan man sælge happiness på abonnement? Og kan man tjene penge på det? Med en imponerende turn-around fra en investeringstung ekspansionsstrategi til sorte tal blot få måneder efter corona ramte, har aftenens vinder vist, at forretningen er sund. Når man læser vinderens TrustPilot anmeldelser, erfarer man, at de elsker deres kunder, og deres kunder elsker dem. The sky’s the limit – vi glæder os til at følge med."

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører
Og de 5 finalister er…

3. pladsen gik til: Adapt for Det Kgl. Teater 

"I et stærkt samarbejde mellem leverandør og kunde er der her udviklet en app, som er en innovativ, strategisk grundpille for aktivering af nye målgrupper og forbedring af kundeoplevelsen. De har formået at flytte en traditionel institution over i et moderne og digitalt univers, som kan vise gode resultater – og hvor det digitale giver nye muligheder for indtjening og for at nå nye kunder. Sceneskift-modellen har internationalt potentiale og bevågenhed. Derudover har appen øget pauseomsætning med 20%."

2. pladsen gik til: Hesehus for Matas

"Dette samarbejde fremstår som et partnerskab med stor gensidig respekt og har endnu en gang leveret innovative tiltag – og i coronaens skygge med meget kort deadline. Der er sket et konverteringsløft på 50% i forhold til 2019. De har været hurtige til at omstille sig under corona og har på kort tid eksekveret bl.a. videoshopping, visuel search og samme-dags-levering – alt sammen med kunden i fokus og med øget NPS. Bureauet fremstår som en troværdig medspiller i virksomhedens succes, nu på tiende år."  

1. pladsen gik til: Vertica for Søstrene Grene 

"De er startet fra scratch og har på kort tid vist resultater – nationalt såvel som internationalt. De har på første år formået at åbne på seks markeder. Deres content-strategi har løftet SoMe og andre organiske kanaler. De har haft succes med at inkorporere butikkernes sanseunivers til sitet og har haft så meget fokus på kunden, at NPS-scoren ligger over 70. Samarbejder imellem bureau og kunde er stærkt, og man fornemmer et lille team med stort output." 

Bedste e-handelsværktøj
De 5 finalister er: 

3. pladsen gik til: Sleeknote

"Det her er et suverænt pop-up værktøj. Virksomheden gør en dyd ud af at skabe et community rundt om produktet og godt content på alle marketingkanaler. De udvikler hele tiden nye features og har en flot NPS samt eNPS score. De har styr på produktudvikling og juryen udtrykker en kæmpe respekt for deres interne kultur."

2. pladsen gik til: Clerk.io

"Det er et internationalt anerkendt værktøj – rated nr. 1 på G2. De går altid forrest med at automatisere på baggrund af data og AI. Værktøjet er integrerbart med mange systemer og succesfuldt implementeret hos adskillige danske e-handlere – et yderst konkurrencedygtigt produkt. Sidst, men ikke mindst, er de i stand til at slå nogle af de store til trods for, at de ikke har modtaget funding."

1. pladsen gik til: Shipmondo

"Med dette værktøj er det hurtigt og enkelt at komme i gang for enhver type webshop. Virksomheden bygger selv alle features, der gør dagligdagen nemmere for e-handlerens økosystem (retur, integrationer mv.) – det er ikke bare en label! De har en bred målgruppe og ca. 45.000 kunder på platformen. Desuden skal vi takke dette værktøj for at have hjulpet 40.000 danske webshop i gang med et e-handelseventyr. Værktøjet har stort vækstpotentiale i udlandet, da det er let at forankre lokalt på nye markeder."

Kontakt

Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil