; ;

E-handelsprisen 2022

Vinderne i 2022 samt begrundelser

Vinderen af Guldprisen 2022

Brødrene A&O Johansen

Begrundelse:

Årets Guldvinder har arbejdet med it siden det hed EDB, men i de sidste år er der for alvor blevet skruet op for digitaliseringen. Det skyldes ikke en forblændet kærlighed til robotter og kunstig intelligens, men en naturlig nysgerrighed på, hvordan digitale tiltag kan styrke forretningen og højne kundetilfredsheden.

Besøger man virksomheden er de digitale tiltag iøjnefaldende, og det samme er resultaterne. De digitale salgskanaler er på ti år gået fra udgøre 10 procent til godt over 50 procent af milliardomsætningen, der buldrer af sted. Samtidig er kundeloyaliteten og kundetilfredsheden vokset markant i den mere end 100 år gamle virksomhed.

De flotte resultater skyldes ikke mindst et imponerende arbejde med data, personalisering og AI, som blandt andet forudser købsmønstre og udpeger mersalgsmuligheder for medarbejderne.

Juryen fremhæver ligeledes vinderens omni-channel-løsning, som både kunder og medarbejdere har taget godt imod. Det samme gælder deres app, som binder de forskellige kanaler sammen, og som ifølge juryen er i international klasse.

Årets vinder kan de digitale lærebøger fra A til O. De er et fyrtårn indenfor digital handel. De deler gerne deres viden med resten af branchen.

Det er derfor fuldt fortjent, at Guldprisen 2022 går til Brødrene A&O Johansen.

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning under 100 mio. kr.
Og de 5 finalister er...

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Freetrailer
    Begrundelse:

    " I 2021 har årets vinder øget toplinjen med 40% og bunden med imponerende 120%. De har vist, at der er penge at tjene på deleøkonomi og har skabt en unik partnerbaseret win-win-win forretningsmodel. Hver 10. dansker har benyttet sig af årets vinder, og de er i den grad gearet til videre skalering. De har modbevist, at ”there’s no such thing as a free ride” og så tjener de oven i købet penge på det! Vi glæder os til at følge jeres videre rejse ud i verden.”

  2. pladsen gik til: Son of a Tailor
    Begrundelse: 

    "Funderet i bæredygtighed har årets 2. plads et erklæret mål om at revolutionere deres branche. Det skinner igennem i hele deres værdikæde og de har en imponerende transparens og kontrol i deres supply chain. Kunderne er vilde med deres produkter og hele 25% genkøber indenfor de første 3 måneder. De formåede i 2021 at halvere deres i forvejen korte lead time og er nu den største made-to-measure webshop i deres kategori i verden. Well done, Son."

  3. pladsen gik til: About Vintage
    Begrundelse: 

    ”Årets 3. plads har øget salget med imponerende 80% og har med godt købmandskab haft sorte tal fra dag ét. De er født globale og formår at lave innovative partnerskaber med både danske og udenlandske brands. Med en above and beyond kundeservice-mentalitet vinder de markedsandele verden over og har vækstrater på over 200% i Asien. Det vil i den grad være forkert at påstå, at tiden sku’ være ved at løbe ud for årets 3. plads, snarere tværtimod.”

Bedste B2C-virksomhed med online omsætning over 100 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: nemlig.com
    Begrundelse:

    "De etablerede konkurrenter har for alvor kastet sig ind i online-kampen, men årets vinder har alligevel formået at vækste milliardomsætningen med imponerende 52%. Den voldsomme vækst er ikke gået ud over kundeservicen, som stadig er tårnhøj.  50% af deres app-brugere åbner app’en dagligt og 70% af deres kunder handler minimum 1 gang om måneden. Et øget fokus på bæredygtighed skal også fremhæves, da det har resulteret i et madspild på kun 1/3 af branchegennemsnittet. Der er kun et at sige; nemlig godt arbejde!"

  2. pladsen gik til: Matas
    Begrundelse:

    "Årets 2. plads går meget passende til den 2. mest benyttede webshop i Danmark. I en konservativ branche har de år efter år formået at hæve barren og kontinuerligt ligget i front både hvad angår omni-channel og nethandel. Hvad end det om Liveshopping, TikTok eller kundeservice så er de ganske enkelt den virksomhed, som alle andre måler sig op i mod, npår det handler om innovation. De vækster samtidig både på toppen og på bunden og viser ingen tegn på at sænke hastigheden - tvært imod." 

  3. pladsen gik til: SkatePro
    Begrundelse:

    "3. pladsen går til den finalist med det stærkeste why og den største samhørighed med deres kunder. Igen i 2021 demonstrerede de en imponerede toplinje-vækst og skal også roses for deres kampagne på Black Friday, hvor de gav 5% af omsætningen til velgørende formål. Med en nørdet tilgang til databerigelse, automatisering og et lokaliseret e-commerce set-up, der dækker 48 lande, er de ikke kun markedsledende i Danmark men internationalt. Det ruller i den grad for årets 3. plads!”

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning under 200 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Visma Dinero
    Begrundelse:

    "Årets vinder er ekstremt innovative indenfor deres forretningsområde. De gør en dyd ud af at møde deres kunder i øjenhøjde og har formået at bygge en skalerbar forretningsmodel. ”Glade medarbejdere giver glade kunder” er mantraet, og det viser sig med en tårnhøj NPS. Med et benhårdt fokus på kundesegmentering og en freemium approach skaber de glimrende resultater, der danner grundlag for at komme med nye spændende løsninger med fokus på data og kunstig intelligens.”

  2. pladsen gik til: 24Slides
    Begrundelse:

    "Virksomheden har en cirkulær forretningsmodel, der med en stærk purpose danner et solidt fundament.  Samtidig formår de at udfordre outsourcing af den kreative proces og har allerede en række spændende kunder i folden. Det bliver spændende at følge denne virksomheds ambitiøse målsætninger."

  3. pladsen gik til: Shipmondo
    Begrundelse:

    "Lønsomhed på top og bund præger denne virksomhed, der også kan bryste sig af en imponerende kundetilfredshed.  De vokser både nationalt og internationalt i takt med den stadig stærkere e-handelsbranche, hvilket skyldes den entreprenante tilgang og deres evne til at konvertere kundernes specifikke behov til konkrete løsninger."

Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr.
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Brødrene A&O Johansen
    Begrundelse:

    "Virksomheden formår at udnytte en skarp B2B/ B2C tilgang med kompleks styring af prissætning, vareflow og kundebehov. Rådgivningen er i top på begge vertikaler med deres konstante fokus både leverandører og kunders behov, hvilket selvbetjeningsbutikkerne med 24/7 åbningstider er et godt eksempel på. Innovativ tilgang til cluster-køb skaber stærkt mersalg, understøtter håndværkerens dagligdag og styrker den bæredygtige agenda."

  2. pladsen gik til: Brdr. Dahl
    Begrundelse:

    "Med et gennemtænkt loyalitetsprogram sikrer de en stærk platform, som både store og små kunder nyder godt af.  De er misundelsesværdig gode til at anvende data, der giver en formidabel omni-channel-oplevelse, og samtidig skal de roses for et øget fokus på bæredygtighed, som blandt andet kommer til udtryk ved brugen af officielle mærkningsordninger og glimrende information til kunderne."

  3. pladsen gik til: Hørkram
    Begrundelse:

    "Hørkram binder i den grad de stadig stigende krav til mere bæredygtighed forretning sammen med deres digitale services. Virksomheden formår derudover tænke et godt købmandskab ind i alle aspekter af forretningen – lige fra services, der reducerer madspild til digitale hybridmesser."

Bedste e-handels App
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Lunar
    Begrundelse:

    "Ordet disruption bruges måske for ofte, men i Lunars tilfælde er betegnelsen fuldt fortjent. De har i sandhed disruptet markedet, hvilket ikke mindst skyldes deres formidable app, som er en bærende del af forretningen. Appen er ifølge juryen med til at gøre et ellers halvkedeligt produkt sjovt og interessant, fordi kundernes behov bliver tænkt ind i alt fra UX til design og kommunikation." 

  2. pladsen gik til: Brdr. A&O Johansen
    Begrundelse:

    "Årets 2.plads har lanceret en fantastisk app, som har gjort dem endnu mere relevante for kunderne, som i den grad har taget appen til sig. Der er fokus på personalisering og UX, som gør appen utrolig let at bruge. I 2021 har den digitale omsætning overhalet den fysiske, og det hænger blandt andet sammen med, at 30% af salget i fysiske butikker nu er selvbetjeningssalg gennemført gennem appen. Imponerende!”

  3. pladsen gik til: nemlig.com
    Begrundelse:

    ”Hos nemlig.com tænkes appen først. Det har resulteret i en overlegen app, som juryen især roser for at være datadrevet i en kompleks verden. Appen er personaliseret som få og er med til at gøre brugernes hverdag lettere – det er nok derfor, at 50% af brugere åbner app’en dagligt!" 

Bedste omnichannel virksomhed
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Brødrene A&O Johansen
    Begrundelse:

    "Årets vinder har formået at favne både B2B og B2C og tænke holistisk med mange nye omni-channel-tiltag, som imponerer juryen. De formår blandt andet med brand-ambassadører at skabe en bedre platform for producenterne. En øget overskudsgrad i et meget svært supplychain-marked, hvor prisstigninger i form af råvarer og produktpriser, er ligeledes imponerende. Vinderen skal også have ros for en ny brand-store, der binder forbrugeren sammen med håndværkeren og leverandøren og udfordrer de gængse roller i branchen."
     
  2. pladsen gik til: Matas
    Begrundelse:

    "Matas fortsætter udviklingen med endnu et stærkt år, der har sat streg under, hvor vigtig sammensmeltningen af online og offline. Juryen roser blandt andet vinderen for at formå at skabe mersalg, når de digitale kunder henter produkterne i de fysiske butikker. Matas har også formået at skabe et digitalt rådgivningsunivers, som sætter medarbejderne i de fysiske butikker i spil, hvilket øger kundernes lyst til at besøge de fysiske butikker. Deres brug af sociale medier – herunder især TikToK – roses også for at bygge bro mellem den fysiske og digitale butik."

  3. pladsen gik til: HiFi Klubben
    Begrundelse:

    "De har formået at få online og butiksoplevelsen til at spille sammen, og deres rådgivningsunivers er imponerende. Fokus er på en kultur, som fremmer kvalitet og god kundeservice og de kan de vise en NPS på hele 85. Juryen er ligeledes imponeret af, at HiFi-klubben er lykkedes med at få så mange franchise-butikker og egne butikker med på samme rejse i en så kompleks virksomhedskultur."

Bedste eksport case
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Miinto
    Begrundelse:

    "Baseret på mange år i markedet har Miinto skabt en detaljeret Playbook for lancering i nye markeder. De har fundet et sweetspot i markedet for fashion og har etableret en skalérbar platform og er born global i deres mindset, hvilket giver deres lokale partnere adgang til alle deres markeder. Produkter og kommunikation er tilpasset de enkelte markeder. Super internationalt setup med mange nationaliteter, afdeling i Milano, operations i Polen og hovedkvarter i Danmark."

  2. pladsen gik til: Trendhim
    Begrundelse:

    "Med stærkt fokus på egne brands har de styr på hele værdikæden og over 70% af omsætningen kommer fra disse. Næsten én million ordrer i 2021 og en lav returrate viser, at de jyske aner med fokus på godt købmandskab ikke fornægter sig trods det globale mindset. Juryen roser dem også for høje Trustpilot-scores på alle markeder og deres visionære brug af data, som gennemsyrer hele forretningen."

  3. pladsen gik til: SkatePro
    Begrundelse:

    "Guldvinderen fra 2021, SkatePro, skal igen i top-3. Væksten er igen to-cifret og de har en imponerende eksport til 48 lande - nye markeder akn åbnes på to måneder. De er med til at skabe en fællesskabsfølelse blandt deres kunder og de har flere hundrede events årligt. Kundeservice er i sandhed multinational og med til at give input til SEO og content."  

Bedste nye e-handelsvirksomhed
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Oscar Biludlejning
    Begrundelse:

    "Årets vinder har leveret på deres budget, fordoblet omsætningen og formået at få 40 procent af kunderne til at komme igen. De har på kort tid snuppet 16 procent af hele biludlejningsmarkedet i DK, de skaber vækst lokalt, men har samtidig fuld fart på eksporten. Teamet er godt, forretningen er datadrevet og ambitionerne er store. Det kører!"

  2. pladsen gik til: KOBAJ.com
    Begrundelse:

    "Det er lykkedes Kobaj at skabe værdi for vinbønderne, kunderne og dem selv ved at have stort fokus på supply-chain, storytelling og fællesskab. Samtidig har de et imponerende fokus på og brug af data, som skaber grobunden for den flotte vækst – både i omsætning og tilknytning af nye vinbønder, som lover godt for den kommende vækst.”

  3. pladsen gik til: BucketBloom
    Begrundelse:

    "Forretningen blomstrer hos BucketBloom, der kom til verden under og på grund af coronakrisen. De skal især roses for deres brug af Liveshopping og storytelling, der blandt har fået flere influencere til at reklamere for dem gratis. Virksomheden har på kort tid skabt en voksende og bæredygtig forretning, hvor 7 ud af 10 kunder vender tilbage – imponerende!"

Bedste abonnementsløsning
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: UNLIMITED HOCKEY
    Begrundelse:

    "Metal Ligaen med konceptet ’Unlimited Hockey’ har igennem Divisionsforeningen formået at samle alle danske professionelle ishockey-klubber i en samlet platform og skabt en billet-revolution med over 25 % vækst i antallet af sæsonkortholdere. Abonnementet giver dig adgang til hjemmekampe, udekampe og landskampe. Det er godt købmandskab at løfte alle klubbers omsætning til deres kampe. Juryen belønner Unlimited Hockey for at tænke ud af (ishockey)boksen ved blandt andet at belønne abonnenten for at benytte kortet i min. 80 % af kampene. De er de første som har formået at udarbejde et professionelt billetsystem på tværs af alle klubber, og andre sportsgrene kan kun være misundelige på konceptet."
     
  2. pladsen gik til: Ejner Hessel
    Begrundelse:

    "Ejner Hessel har set et hul i markedet, hvor en alm. bilejer typisk er illoyal overfor deres bilforhandlerne og deres værksted. Med dette abonnement skabes der øget loyalitet for alle dele af forretningen – især kan de mærke en stigende omsætning på nysalg og fastholdelse på værksteder. Abonnementet har fået flere folk i butikkerne, højnet NPS-scoren betragteligt og styrket økonomien."

  3. pladsen gik til: Matas
    Begrundelse:

    "Share of wallet er en succes i et totalt penetreret marked. Det handler om at få mere ud af det medlemskartotek som man har og skabe øget omsætning på kendt data. Abonnementsforretningen har formået en omnichannel-tankegang som resulterer i øget salg og fastholdelse på online og i butikkerne. De arbejder med mange forskellige abonnementstyper og de har formået at skabe vækst igennem glade leverandører og glade kunder. Juryen roser også Matas for deres gennemsigtighed og transparens overfor deres kunder og glæder sig til at følge Plus-abonnementet fremadrettet."

Bedste e-handelscase - webbureau og andre leverandører
Og de 5 finalister er…

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Hesehus og Dinex
    Begrundelse:

    "Dinex har sammen med Hesehus skabt en eksplosion i onlinehandlen fra en webshop, der udgjorde under 1% af omsætningen til 74% på halvandet år. Samtidig er markedets opfattelse af virksomheden løftet markant og det samlede salg er øget. Hesehus har haft en unik tilgang som sparringspartner for ledelsen i Dinex, der har haft modet til at tage et kæmpe spring, bakket op af grundig research, hvor der virkelig er blevet lyttet til kunderne. Features som stelnummersøgning og livestreaming tager udgangspunkt i kundernes hverdag og behov. Den tillid, der er skabt hele vejen rundt har tilladt en digitalisering, der har været en game changer for Dinex og givet dem adgang til helt nye markeder og vækstmuligheder.”

  2. pladsen gik til: Vertica og EET
    Begrundelse:

    "EET og Vertica har formået at lave en løsning, der på trods af ekstrem kompleksitet har opnået, at 70% af alle ordrer nu håndteres digitalt. Det er en fleksibel og skalerbar løsning, hvor EET alene i 2021 har koblet over 40 virksomheder på løsningen. Den nye løsning har sat EET i stand til at gøre mersalg datadrevet og har samtidig hævet NPS’en med ti procentpoint, hvilket er langt over branchegennemsnittet.  EET er med løsningen fra Vertica gået fra klassisk fysisk distributør med fokus på lokale salgskontorer og processer til førende europæisk skalerbar one-stop-shopping digitalt. Imponerende."  

  3. pladsen gik til: IMPACT og Carl Ras
    Begrundelse:

    "På baggrund af en grundig research af kunderejsen og brugerne har IMPACT for Carl Ras udviklet en løsning, der bl.a. omfatter rollestyring, flere samtidige kurve og understøttelse af byggepladser – præcis de pains and gains, som præcis tømrer og snedkere står med i deres hverdag. Online-omsætningen er steget med 203% siden den nye webshop gik live i 2019, så nøgletallene afspejler også det tætte samarbejde, hvor IMPACT har leveret både UX, den tekniske platform og etablering af et digital marketing-setup.”

Bedste e-handelsværktøj
De 5 finalister er: 

Sådan forløb aftenens priser:

  1. pladsen gik til: Qarma
    Begrundelse:

    "Roserne vælter ned over Qarma, som ifølge juryen leverer et imponerende værktøj, som i den grad hjælper e-handlerne, og som formentlig vil blive et absolut must for endnu flere digitale virksomheder i den kommende tid. Qarmas værktøj er overskueligt, men løser en kompleks opgave som både store og små virksomheder ellers kan kæmpe længe med. De anerkendes også for det store fokus på bæredygtighed og internationalisering, som skaber imponerende vækst.”

  2. pladsen gik til: ELISA
    Begrundelse:

    "Elisa hjælper med deres Liveshopping-værktøj virksomhederne med at tage det bedste fra offline-verdenen og skabe bedre online-oplevelser. Det har vakt stor glæde hos e-handlerne og kunderne! Prisen er lav, onboardingen er nem og dse formå at vækste selv efter, at coronakrisen har sluppet sit tag i Danmark. Det vidner om et utroligt brugbart værktøj og en virksomhed med stort potentiale."

  3. pladsen gik til: Shipmondo
    Begrundelse:

    "Med dette værktøj er det hurtigt og enkelt at komme i gang for enhver type webshop. Virksomheden bygger selv alle features, der gør dagligdagen nemmere for e-handlerens økosystem (retur, integrationer mv.) – det er ikke bare en label! De har en bred målgruppe og ca. 45.000 kunder på platformen. Desuden skal vi takke dette værktøj for at have hjulpet 40.000 danske webshop i gang med et e-handelseventyr. Værktøjet har stort vækstpotentiale i udlandet, da det er let at forankre lokalt på nye markeder."