; ;
Gemt

Overnatning i forbindelse med oplevelser i Danmark

Hver fjerde dansker har betalt for overnatning på fx hotel eller feriecenter i forbindelse med, at de har benyttet et kultur- eller oplevelsestilbud (fx et museumsbesøg eller en koncert) de seneste seks måneder. Tallene viser et tæt samspil mellem landets kultur- og turismevirksomheder, men det kan styrkes yderligere, mener Dansk Erhverv.

Analyse

NOVEMBER 2022

1,5 mio. danskere har betalt for overnatning i forbindelse med en oplevelse i løbet af de seneste seks måneder
Norstat har for Dansk Erhverv gennemført en befolkningsundersøgelse om danskernes brug af betalte overnatninger i forbindelse med oplevelser det seneste halvår. Data blev indsamlet i august 2022, og det seneste halve år svarer derfor til 1. halvår 2022. En periode som mestendels var fri for corona restriktioner.

Overordnet set viser undersøgelsen, at 25 pct. af danskerne i løbet af de seneste 6 måneder har betalt for en overnatning på fx hotel eller feriecenter i forbindelse med at have benyttet ét kulturtilbud. Det svarer til 1.500.000 danskere. Et besøg på et kulturtilbud dækker oplevelser på museum, koncerter eller festival,
forlystelsesparker, zoologiske anlæg, gastronomiske oplevelser (fx michelin-restauranter), sportsbegivenheder og scenekunst.

Mere specifikt viser undersøgelsen, at 31 pct. af danskerne har besøgt et museum eller lignende attraktion i perioden. I den forbindelse valgte 10 pct. at betale for at overnatte på fx et hotel eller feriecenter. Det svarer til, at ca. 600.000 danskere købte en overnatning i kombination med deres museumsbesøg. For koncerter og festivaler er det tilsvarende tal ca. 450.000.

Gastronomi er den oplevelse, som danskerne oftest tager en overnatning i forbindelse med
Overnatninger og gastronomiske oplevelser på fx michelin-restauranter hænger fortsat tæt sammen for mange danskere. 9 pct. af danskerne oplevede gastronomi i løbet af de seneste seks måneder, hvoraf 3 pct. valgte at betale for en overnatning i forbindelse med dette. Det svarer til, at 37 pct. af dem der har fået en gastronomisk oplevelse, har overnattet min. én gang i forbindelse hermed.

Undersøgelsen slår endnu engang fast, at der er et tæt samspil mellem kultur- og overnatningstilbud. Men Dansk Erhverv mener, at samspillet kunne være endnu bedre, og derfor bør man også målrettet styrke indsatsen på området, så potentialet kan afdækkes og indfries, hvilket der blandt andet er langt op til i den nye nationale turismestrategi.

Overnatning i forbindelse med oplevelser i Danmark 2022

pdf

Download

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil