Gemt

Miljø- og klimahensyn i danskernes indkøb

Analyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end halvdelen af danskerne går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind, og at to tredjedele gerne vil købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. Mange danskere har dog svært ved at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af de ting, de køber.

Analyse

FEBRUAR 2023

Den grønne omstilling er i fuld gang i Danmark, men hvis den skal lykkes, vil det kræve, at både virksomheder, den offentlige sektor og private forbrugere efterspørger grønne og bæredygtige løsninger. I denne analyse har Dansk Erhverv derfor undersøgt danskernes holdning til miljø- og klimahensyn i forbindelse med deres indkøb.

Analysen viser, at mere end halvdelen af danskerne går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind, og at to tredjedele gerne vil købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. Mange danskere har dog svært ved at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb. Generelt er der dog stor forskel på danskernes svar, når de spørges ind til forskellige varegrupper.

Analysen viser desuden, at de største barrierer for at få danskerne til at købe mere miljø- og klimavenligt er, at det er for dyrt, og at der mangler information om miljø- og klimavenligheden af produkter. Mere end halvdelen af danskerne går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind.

Vi har spurgt danskerne, i hvilken grad de er optagede af forbedringer af klimaet og miljøet. 73 pct. svarer, at de i nogen eller høj grad er optagede af klimaforbedringer, mens 78 pct. er optagede af miljøforbedringer.

Til sammenligning er danskerne lidt mindre optagede af klima- og miljøhensyn, når de specifikt spørges ind til indkøb, se figur 1. Her er det kun 57 pct., der i høj eller nogen grad tager hensyn til klima og miljø

Miljø og klimahensyn i danskernes indkøb

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Stine Sjølund Blok

Seniorchefkonsulent
Medarbejderprofil