; ;
Gemt

Markant vækst i brugen af apps

11. april 2017

Flere og flere danskere bruger apps, når de handler på nettet. Det er nemt og bekvemt, forklarer forbrugerne, der især ordner dagligvareindkøbene på mobilen. Apps har et stort potentiale, hvis virksomhederne bruger data til at skabe gode kundeoplevelser, lyder det fra ekspert.

Smartphones og tablets er blevet en fast del af danskernes indkøbsarsenal, og i stadig større stil bliver købene gjort via apps. Næsten halvdelen af forbrugerne har således installeret apps, som de bruger til at shoppe med. Det viser E-handelsanalysen:

Det er en stigning på 18 % i forhold til 2016, og selvom det er en markant vækst, så overrasker det ikke Simon Bjerremann, tidl. analysechef i FDIH:

”Vi ser generelt en stigning i handel via mobil og tablets. Det er virksomhederne også opmærksomme på, og derfor bliver deres apps bedre og flere.”

Dagligvarerne bliver købt via apps 

E-handelsanalysen viser også, at de danske forbrugere især bruger apps til at handle dagligvarer. Varegruppen, som udgør 5 % af det samlede danske e-handelsforbrug, står for godt hver fjerde handel via apps:

Én af de brugte dagligvareapps er nemlig.coms. Her er IT-direktør Anne-Sofie Nielsen ikke overrasket over dagligvarernes position:

”Det er meget nemt at købe dagligvarer på nettet, fordi hovedparten af de varer, du køber hver uge, er helt de samme, modsat når du køber en større ting på nettet som f.eks. en sofa, der kræver langt flere overvejelser. Derfor er det nemt for kunderne at bruge vores app til at bestille deres varer – eksempelvis når de om morgenen er på vej til jobbet i bussen, toget eller bilen, hvor de med vores sammedags levering kan få varerne leveret senere samme dag. Det er nemt og bekvemt, hvilket betyder meget, når vi taler om indkøb, der typisk skal gøres flere gange om ugen."

Stort potentiale

Netop bekvemmelighed er forbrugerens primære grund til at handle via apps, viser analysen:

Tallene afslører også, at blot 6,5 % af forbrugerne oplever det som en fordel, at de får relevante reklamer, der passer til deres profil.

Ifølge Brian Kjærulff fra Mobtimizers, der hjælper virksomheder med mobilstrategier og app-optimering, så er tallet udtryk for et stort potentiale:

”Der er et stort potentiale i brugen af apps. Forbrugerne bruger længere tid i apps end på hjemmesider, og de er mere modtagelige overfor kommunikation – eksempelvis push-beskeder. Hvis virksomhederne bruger deres data korrekt, så kan de skabe nogle endnu bedre og mere relevante kampagner og kundeoplevelser og dermed også styrke deres forretning.”

Brian Kjærulff forklarer videre, at Mobtimizers egne undersøgelser viser, at forbrugerne putter mere i kurven, når de handler i via apps.

Nemlig.com er også meget opmærksomme på appens betydning og potentiale, forklarer Anne-Sofie Nielsen fra nemlig.com:

”Vi har netop lanceret en ny e-handelsplatform med tilhørende app, og i den forbindelse har vi fokuseret meget på at bruge kundedata for at give kunderne en så personlig oplevelse som mulig. Det vil sige, at vi præsenterer kunderne for de varer, de har en interesse i og de tilbud, som er relevante for dem. Derudover gør vi også meget ud af at inspirere kunderne til at prøve andre varer end dem, de sædvanligvis køber samt prøve opskrifter fra vores store opskriftsunivers.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent