; ;
Gemt

Nettets tøjbutikker har fået fat i storforbrugerne, men har stadig ikke forløst det store potentiale

21. august 2019

Usikkerhed om størrelsen og risikoen for at skulle bytte varen er de primære grunde til at, at flertallet af forbrugerne stadig foretrækker at handle i fysiske tøjbutikker. Bekvemmelighed og udvalg er de væsentligste årsager for nethandlerne, som dog også kan lokkes med bæredygtige produkter.

Tøj og sko er de suverænt mest købte varer på nettet med en andel på 21 % af alle handler. Trods den suveræne førsteplads og fremgang i det digitale salg, har de digitale tøjbutikker dog endnu ikke indfriet det store potentiale og overbevist flertallet af forbrugerne om, at de skal købe deres tøj og sko på nettet.

49 % af forbrugerne handler nemlig stadig ”oftest”, ”næsten altid” eller ”altid” deres tøj og sko i de fysiske butikker, mens blot 29 % svarer, at de oftest eller altid handler på nettet. Det konkluderer analysen fra april.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at en husstand i Danmark i gennemsnit bruger 10.325 kroner om året på tøj, så det er et kæmpe marked, hvor der stadig er plads til at flytte andele over på nettet.

Den største barriere for mere tøjsalg på nettet er usikkerhed om størrelse og pasform; 7 ud af 10 har brug for at prøve tøjet før køb, mens 29 % svarer, at risikoen for at bytte varen er mindre, når de handler i den lokale skjortepusher fremfor at klare det på nettet.

”Størrelses-nøden er bare svær at knække for de digitale tøjbutikker, men heldigvis sker der rigtig meget på den teknologiske front med bedre størrelsesguides, digitale prøverum og så videre. Et godt eksempel er virksomheden Easysize, der ved at analysere brugernes køb og returneringer kan hjælpe modebutikkerne med at vise kunderne de helt rette størrelser,” siger Niels Ralund, tidl. adm. direktør FDIH.

Mens udfordringen omkring størrelser ikke er overraskende, så studser Niels Ralund over, at mere end hver tiende forbruger hellere handler i fysiske butikker, fordi det er svært at finde inspiration online.

”Den udfordring er i mine øjne nemmere at gå til, og der er heldigvis mange eksempler på digitale tøjbutikker, der er rigtig gode til at inspirere kunderne. Man kan kigge på Zalando, der satser benhårdt på at vise hele outfits, der er tilpasset med AI, og hvis man vil have lidt mere jordnær inspiration, kan man eksempelvis kigge mod Trendhim, der er superdygtige til at skabe inspirerende indhold.”

Storshopperne foretrækker nettet

Ser vi på købsadfærd, er der en tydelig forbindelse mellem, hvor man handler, og hvor ofte man handler. Storshopperne, der handler tøj mindst én gang om måneden, er typisk unge kvinder, og de foretrækker nettet, mens pensionister handler sjældnere og foretrækker de fysiske butikker.  

Årsagerne til at handle tøj på nettet minder meget om de sædvanlige grunde til nethandel: Bekvemmelighed, pris og udvalg.

Det er dog også værd at hæfte sig ved, at 5 % svarer, at det er nemmere at finde produkter, der er bæredygtigt produceret, pointerer Niels Ralund.

”Det bliver spændende at se, om det bliver en vigtigere faktor i fremtiden, for her kan netbutikker både i deres marketing og visning af sortiment virkelig gøre det det nemt for kunderne at finde de bæredygtige produkter.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent