; ;
Gemt

Kommuner opfordres til at fortsætte samarbejdet med alle private leverandører

Ny lovgivning fra Social- og Indenrigsministeriet gør det nemmere for det offentlige at understøtte private leverandører under COVID-19

Den ekstraordinære situation som følge af COVID-19 sætter fortsat sine spor i det danske landskab, hvor særligt private leverandører af tjenesteydelser til den offentlige sektor er under pres, da en stor del af deres marked er forsvundet med få dages varsel.

Siden nedlukningen blev en realitet, har Dansk Erhverv arbejdet hårdt for at skabe klarhed om rammerne for offentlige indkøb, så det har været muligt at understøtte private leverandører under COVID-19. I første omgang har det ført til, at 95 af landets 98 kommuner nu har fremrykket eller tilbyder at fremrykke betalinger til private leverandører.

Kommuner håndterer situationen forskelligt

En række andre udfordringer er dog også dukket op. Bl.a. har kommunerne håndteret deres betalinger til private leverandører forskelligt. Nogle kommuner har valgt at annullere aftaler uden betaling ved at påberåbe sig force majeure til trods for, at Økonomistyrelsen i en udtalelse vurderede, at det offentlige ikke kan påberåbe sig force majeure i forbindelse med COVID-19.

Andre kommuner har valgt at melde offentligt ud, af leverandører blot skal fakturere som hidtil, hvilket er af stor betydning for leverandørernes likviditet.

Der er også eksempler på flere kommuner, som er gået i dialog med de private leverandører og har tilpasset opgaven, så den nemmere kan udføres under de nuværende forhold.

Ny lov skaber klarhed

Kommunernes forskellige håndtering af aftaler med private leverandører har skabt stor usikkerhed hos særligt leverandører af tjenesteydelser, såsom rengøring, transport og forløb på beskæftigelsesområdet. Samtidigt har leverandørerne også oplevet mange annulleringer, hvilket øger presset i en i forvejen svær tid. Derfor har Social- og Indenrigsministeren fremsat et lovforslag, som er blevet vedtaget i en aftale med Folketingets partier, KL og Danske Regioner.

Loven skaber klarhed over det offentliges muligheder for at understøtte de private leverandører og giver Social- og Indenrigsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler for fravigelser fra de bevillingsregler, som gælder i kommuner og regioner. I forlængelse heraf har Social- og Indenrigsministeren udsendt en bekendtgørelsen samt vejledning om kommunernes indkøb i forbindelse med håndtering af COVID-19.

Initiativerne gælder foreløbig til 30.oktober 2020 og indebærer, at offentlige institutioner i forbindelse med offentlige indkøb kan:

  • Fremrykke betaling af modtagne fakturaer, således at de betales inden den fastsatte betalingsfrist, og forudbetale leverancer med en værdi på 1 mio. kr. ekskl. Moms eller derunder i perioden frem til 1. juli 2020, hvis dette er hensigtsmæssigt.
  • Undlade at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, hvis misligholdelsen kan henføres til COVID-19.
    Regeringen opfordrer kraftigt alle offentlige institutioner til at gøre brug af disse muligheder.

Hos Dansk Erhverv er Markedschef Morten Jung meget tilfreds med aftalen:

”Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning. Mange leverandører af tjenesteydelser har mistet deres marked fra den ene dag til den anden og er sendt ud i en hård kamp for at få økonomien til at hænge sammen. Samtidigt har det medført stor usikkerhed, at der ikke har været klarhed om, hvilke værktøjer kommunerne kan gøre brug af. Det problem løser den nuværende aftale, så det er vi selvfølgelig utroligt glade for”, siger Morten Jung.

Han forventer desuden, at aftalen vil dæmme op for de mange annulleringer:

”Aftalen fastslår, at kommuner skal undlade at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, hvis de kan henføres til COVID-19, og det bør lukke for diskussionen om, hvorvidt kommunerne kan påberåbe sig force majeure. Derfor forventer jeg, at alle kommunerne vil følge gå i tæt dialog med leverandørerne om at sikre fælles løsninger til gavn for begge parter”, slutter han.