{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. april 2020
Mens væksten i antallet af coronaramte danskere heldigvis sænker farten, så er udviklingen en anden i danskernes forbrug på nettet.
De nyeste tal, der dækker perioden 23. marts til 30. marts, viser nemlig, at forbrugerne i stigende grad ordner deres indkøb hjemme fra sofaen.
Halvdelen (49%) af netbutikkerne har fremgang i salget, mens godt hver tredje (37%) har tilbagegang. Pilen har peget i den rigtige retning, siden undersøgelsen af netbutikkernes salg under coronakrisen begyndte.
”Det er helt tydeligt, at der var et helt naturligt granatchok hos både forbrugere og virksomheder, da virussen ramte Danmark. Ret hurtigt begyndte forbrugerne dog at bruge nettet mere, og efter statsministeren opfordring om at blive hjemme og bruge netbutikkerne, så er salget heldigvis gået frem rigtig mange steder,” siger Niels Ralund, tidl. adm. direktør i FDIH.
En ekstra positiv detalje i udviklingen er, at forbrugerne i stigende grad køber i danske netbutikker.
”Det er rigtigt godt, fordi der bliver brug for så mange sunde virksomheder og arbejdspladser som overhovedet muligt, når vi skal komme tilbage til hverdagen. Jeg håber også, at flere forbrugere har fået øjnene op for, hvor mange dygtige netbutikker, der findes i Danmark, så udviklingen fortsætter på den anden side,” siger Niels Ralund.
Igennem hele perioden har det ikke overraskende været virksomhederne med omni-channel, der har været hårdest ramt, fordi salget er gået i stå i de fysiske butikker.
“Det er klart hårdest for omni-channel-virksomhederne, som har mange omkostninger forbundet med en fysisk butik, som lige pludselig ingen omsætning har. Salget online kan afbøde krisen, men det er langt fra alle steder, at det kan gøre op for det store tab,” siger Niels Ralund.
At salget er gået i stå i butikkerne, mærker man også rundt om de danske byer, hvor mange lokale, fysiske butikker lider.
Det er en positiv konsekvens af coronakrisen, at byerne nu ser nettet som en mulighed og en redningskrans.
Derfor er der flere steder blevet sat gang i etableringen af digitale platforme, hvor lokale butikker kan holde liv i salget. Et godt eksempel er i Fredericia, hvor virksomheden Whale24 i samarbejde med Business Fredericia har lavet en platform, hvor forbrugerne hurtigt og nemt kan finde og støtte de lokale butikker.
”Det er en positiv konsekvens af coronakrisen, at byerne nu ser nettet som en mulighed og en redningskrans, og jeg håber, at den tankegang varer ved. Det vil gavne byerne og butikkerne, at vi bygger vindmøller fremfor læhegn,” siger Niels Ralund.
Den solide fremgang i salget hos flere og flere netbutikker smitter heldigvis også af på risikoen for fyringer. 85 % af netbutikkerne har ingen planer om fyringer, hvilket er en fin stigning fra sidste undersøgelse. Samtidig melder flere netbutikker om, at de lige nu hyrer folk på grund af ekstra travlhed.
De manglende planer om fyringer skyldes tilsyneladende ikke hjælpepakkerne, for selvom de løbende bliver finpudset for at hjælpe bedst muligt, så er der stadig færre netbutikker, som vil benytte sig af dem.
”Der er stadig nogle, som ikke mener, at hjælpepakkerne kan gøre nok, men de fleste meldinger, vi får, går på, at der heldigvis ikke er brug for dem,” siger Niels Ralund.
Selvom der er fremgang i salget mange steder og grund til optimisme, så er der stadig mange netbutikker, der lider gevaldigt. Det har heldigvis fået flere netbutikker til både at være kreative og solidariske. Netbutikken Legeakademiet, der oplever solid fremgang, bruger eksempelvis deres nyhedsbrev med ca. 60,000 modtagere til at linke til andre netbutikker, som kunne bruge en ekstra ordre eller to.
”Generelt oplever vi en enorm lyst til hjælpe hinanden i branchen. Det gælder både videndeling eksempelvis på vores webinarer, men også mere konkrete hjælpemidler som Legeakademiets initiativ. Det kan jeg godt blive både rørt og stolt over,” slutter Niels Ralund.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk