Gemt

Coronaen er virksomhedens største mavepuster i 34 år

20. august 2020

AV-udlejningsvirksomheden Dansk Video Center ligger næsten helt stille på grund af Coronakrisen. Selv om branchen ikke har været tvangslukket, lider virksomheden på grund af de restriktioner, dens kunder i erhvervslivet er ramt af. Derfor appellerer stifter og direktør Niels Hjuler Andersen til politikerne om at forlænge og forbedre hjælpepakkerne til branchen.

 

På monitoren på sit kontor kan Niels Hjuler Andersen fra sit skrivebord følge 12 overvågningskameraer, der er opstillet rundt om i hans virksomhed, Dansk Video Center A/S - DVC. Ifølge direktøren burde der være liv ”som i en myretue”.

Men på monitoren ligner det stillbilleder fra lageret, kontorgangen og parkeringspladsen med firmabilerne.

”Tiden står nærmest stille. Parkeringspladsen er tom. Vi ligger stille, helt stille. Ingen kunder, ingen projekter, ingen kollegaer,” fortæller Niels H. Andersen.

Næsten alle sendt hjem med lønkompensation
Virksomheden tæller ellers i alt cirka 25 medarbejdere, fordelt på afdelinger i henholdsvis Gladsaxe, Aarhus og Odense. Men næsten alle medarbejdere har været sendt hjem med lønkompensation siden den 16. marts på grund af Coronakrisen.

Stort set alle ordrer blev annulleret, da statsministeren lukkede landet ned den 11. marts. De opgaver, der har været, har kunnet løses af et fåtal af medarbejdere, som så er blevet kaldt på arbejde uden lønkompensation til virksomheden, mens opgaverne har stået på.

Nu er direktøren og indehaveren næsten lige så alene, som da han etablerede virksomheden i 1986. DVC toppede med cirka 40 ansatte i 2007, lige før finanskrisen satte ind.

”Men det her med coronaen har været den største mavepuster i virksomhedens levetid,” konstaterer Niels H. Andersen.

AV-løsninger til folk med slips
DVC udlejer audiovisuelt udstyr til erhvervskunder og rådgiver virksomheder, der ønsker at købe AV-udstyr. Virksomheden står for teknisk opsætning af blandt andet lys, lyd og billede, herunder tolkeanlæg, til eksempelvis kongresser, videokonferencer, pressemøder, messer, produktpræsentationer, salgsmøder, personalemøder, undervisning, events, koncerter, fester og andre sociale arrangementer.

”Det er fortrinsvis AV-løsninger til folk med slips,” som Niels H. Andersen udtrykker det.

DVC’s største opgave til dato var det danske EU-formandskab i 2002, hvor virksomheden havde hele entreprisen i det halve år, formandskabet stod på. Det krævede en midlertidig fordobling af virksomhedens kapacitet i den periode.

Niels Hjuler Andersen er stifter, indehaver og direktør for AV-udlejningsvirksomheden Dansk Video Center, der har ligget næsten helt stille på grund af Coronakrisen siden marts måned. (Foto: Dansk Video Center).

Bliver ”straffet” for investeringer
Foruden lønkompensation har Niels H. Andersen benyttet sig af hjælpepakken, der dækker virksomheders faste omkostninger. Men i DVC’s og den øvrige branches tilfælde rammer denne hjælpepakke ikke helt plet, mener direktøren:

”Støtteordningerne er udstyret med nogle filtre, som vi som branche bliver hængende i. Forud for Coronakrisen havde vi i DVC investeret massivt i nyt udstyr, som er forudsætningen for at kunne følge med den tekniske udvikling og kundernes skærpede krav til kvalitet og nye funktioner. Men det blev vi så at sige ”straffet” for som følge af den måde, kompensationen for faste omkostninger bliver beregnet på. Den samlede danske udlejningsbranche har foretaget investeringer i milliardklassen over årene. Nu står alt udstyr stille, og pengene fosser ud. Vi har aldrig været "tvangslukket" officielt, men defacto er vi lukket på linje med virksomhederne i nattelivet. De har fået dækket alle deres faste omkostninger. Det har vi ikke.”

Utrygheden breder sig hos vores dygtige og passionerede medarbejdere
Niels H. Andersen mener, at hans branche mangler opmærksomhed fra politikernes side:

”Vi har fået hjælp indtil nu. Tak for det. Men det er tvingende nødvendigt, at vores politikere gør arbejdet færdigt og fortsætter hjælpen til den dag, hvor der ikke længere er en forsamlingsbegrænsning. Politikerne må forstå, at eksempelvis den samlede kulturbranche lider voldsomt. Der er en del musikere, der er stået frem, og det er superfint. Men husk også baglandet, som er en væsentligt større samlet arbejdsplads. Det er os, der har foretaget de tunge investeringer og bygget både små og store virksomheder, der supporterer kulturlivet i alle former og farver. Det er ikke nogen kritik af eller misundelse over andre brancher. Men vi er ved at være godt afpillet og mangler sul på kroppen. I takt med, at hjælpepakkerne nærmer sig udløb, breder utrygheden sig også hos alle vores dygtige og passionerede medarbejdere.”

Omsætningen falder til mellem 20-40 procent
”Det er jo ikke, fordi markedet er forsvundet. Kunderne er derude, og de skal nok komme tilbage. Vi får hele tiden forespørgsler fra vores kunder, men så længe der er restriktioner, kommer der ingen ordrer. Realistisk set kommer vores branche ikke tilbage, før der er en vaccine, og at vi alle uden begrænsninger må gå til messer, konferencer, events, kickoffs og alt derimellem.”

Bortset fra to politiske partiers landsmøder har Dansk Video Center kun nogle få kortvarige mindre setups i ordrebogen for resten af året.

Alt efter, hvornår hans kunder får mulighed for at åbne deres virksomheder helt op igen, regner Niels H. Andersen med, at DVC’s samlede omsætning i år kun bliver på mellem 20-40 procent af det budgetterede.

Coronatiltag kan blive permanente

Er der arbejdsgange i virksomheden, der vil blive ændret?
”Ikke hvad angår selve driften. Det er business as usual, for virksomheden var i forvejen gennemrationaliseret og effektiviseret. Men ude hos kunderne er det naturligvis meget vigtigt for os at kunne sende et signal om, at det er trygt at opholde sig omkring vores udstyr. Mikrofonerne bliver sprittet af mellem hver bruger, og alt udstyr bliver undersøgt og desinficeret hjemme på lageret mellem opgaverne. Det er ganske fornuftige tiltag, som godt kunne gå hen og blive permanente i Dansk Video Center, selv om de en dag ikke længere er påbudt eller anbefalet på grund af COVID-19.”

Udendørsarrangementer bliver nyt forretningsområde

Har du planer om nye forretningsmæssige tiltag oven på Coronakrisen?
”Mange af vores kunder efterspørger store interaktive LED-skærme - også kaldet video walls, der indeholder den nyeste teknologi. De kan for eksempel anvendes på messer. Vi forventer også, at interessen for udendørsaktivitet vil vokse, og skærmene vil for eksempel være oplagte til VM i fodbold næste år. I sommerens løb har vi også kunnet se en efterspørgsel på blandt andet drive in-arrangementer, og for os er udendørsarrangementer helt nyt land. Men det er nødvendigt at supplere med nye forretningsområder, for vi kan ikke spare os ud af det her. Jeg tror også, at mange af dem, der har måttet ty til webarrangementer, har fundet ud af, at de faktisk fungerer og vil fortsætte med det. De vil måske gerne have en bedre kvalitet, og derfor vil kravene til teknisk support og professionel afvikling helt sikkert vokse.”