{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. august 2020
”Det er ikke vores problem eller ansvar. Vi stiller bare en markedsplads til rådighed.”
Nogenlunde sådan har forklaringen lydt fra Amazon, når der er opstået problemer med varer, som bliver solgt af eksterne sælgere via Amazon Marketplace.
Sagen drejer sig om et batteri i en computer, der brød i brand og gav køberen tredjegradsforbrændinger. Sælgeren var Lenoge Technology HK Ltd, men fordi batteriet lå på Amazons lager og blev sendt af sted af Amazon, som også stod for indkrævningen af betaling og tog en del af købssummen, så var den amerikanske gigant så involveret i salget, at Amazon ikke bare var ansvarsfri mellemmand men en aktiv del af salget, vurderer retten.
Dommen er ifølge FDIH’s chef for public affairs, Henrik Theil, enorm vigtig, da den rammer direkte ned i europæiske diskussioner om netop markedspladsernes ansvar for de produkter, der bliver solgt på dem.
Markedspladserne snupper en stadig større del af salget, og der er desværre også rigtig mange sager med farlige og sundhedsskadelige produkter, der bliver solgt hos eksempelvis Amazon og Wish.
”Vi mener ikke, at markedspladserne bare kan fraskrive sig ansvaret, fordi de dermed mister incitamentet for at fjerne de her sundhedsfarlige produkter fra markedspladsen. Det er unfair overfor kunderne, der – som sagen viser – risikerer skader. Men det er i høj grad også unfair for de mange butikker, der bruger mange ressourcer på at overholde lovgivningen, og som samtidig kan se, at sælgere fra eksempelvis 3.verdenslande oversvømmer markedspladserne med billige, farlige og ulovlige produkter.”
Henrik Theil håber, at dommen både vil sætte pres på Amazon og andre platforme og den europæiske lovgivning.
”Forhåbentlig bliver dommen en katalysator for at sikre en mere fair konkurrence. Vi tager den i hvert fald med ind de fremtidige diskussioner, vi skal have i E-commerce Europe.”
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.