Erhvervsministeriet har udsendt en adfærdsguide til at mindske risiko for smitte i butikker
Ny adfærdsguide skal hjælpe butikker med at overholde retningslinjerne for blandt andet synlig skiltning, håndsprit og afstandskrav. Guiden er udarbejdet af Erhvervsministeriet.
I en ny adfærdsguide, der er udsendt af Erhvervsministeriet, kan butikker få gode råd til at mindske risikoen for smitte. Guiden er sammensat med udgangspunkt i fem overordnede spørgsmål:
1. Hvordan skal min indgang se ud?
- Placér håndspritten centralt og iøjnefaldende i indgangen.
- Sæt en streg på gulvet, som dine kunder skal gå henover, på tværs af indgangen og hen til håndspritten. Brug fx afstribningstape til vej.
- Brug et simpelt skilt ved spritten, som viser præcis, hvad din kunder skal gøre.
2. Hvordan sørger jeg for, at mine kunder holder afstand i butikken?
- Brug gulvet.
- Lav zoner eller afstandsprikker de steder, hvor dine kunder typisk stimler sammen. Brug fx afstribningstape til vej.
- Zoner, hvor der står 'kunder', vil virke optagede for andre kunder og dermed skabe afstand.
- Afstandsprikker giver kunderne en let måde at se, hvor langt de er fra hinanden.
3. Hvordan styrer jeg køen uden for min butik?
- Det er vigtigt, at du også forholder dig til, hvordan dine kunder står uden for din butik, hvis du har flere kunder, end der må være indenfor.
- Det bedste er at bruge prikker eller firkanter, som viser, hvor man skal stå.
- En nem måde er at bruge afstribningstape til vej og afmærke de felter, som man skal ‘stå’ inden for.
4. Hvor skal jeg placere mine skilte?
- Gå turen gennem butikken med dine kunders øjne. Placér dine skilte der, hvor de giver bedst mening, og hvor dine kunder typisk stimler sammen.
- Vis kunderne ét budskab ad gangen. Så øger du chancen for, at de ser og handler på det.
- Brug simple skilte, som viser kunderne præcis, hvad de skal gøre lige nu.
5. Hvordan får jeg mine kunder til at blive hjemme, hvis de er syge?
- Det er en god idé, at dine kunder tjekker, om de har symptomer på Covid-19 – før de tager afsted hjemmefra.
- Brug derfor din markedsføring til at opfordre dine kunder til at tjekke om de har symptomer.
- Erhvervsministeriet har udarbejdet en række materialer til brug for Black Friday, julehandel og januarudsalg.
Læs mere her og se billeder af de enkelte eksempler:
Kontakt
